Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat umiejętności wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-WUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat umiejętności wychowawczych
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Tożsamość wychowawcy jako instrument wychowania. Konstruktywna współpraca z dzieckiem: aktywne słuchanie, bariery komunikacyjne

Prawidłowe relacje dorosły (rodzic, nauczyciel) – dziecko. Znaczenie autorytetu rodzica dla dziecka. Budowanie autorytetu.

Strategie zmiany kodu niepożądanego lub nieodpowiedniego zachowania dziecka,

Skuteczne motywowanie dziecka do współdziałania,

Techniki komunikacyjne i techniki rozwiązywania problemów. Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu

Pełny opis:

Tożsamość wychowawcy jako instrument wychowania – wymiary tożsamości, komunikowanie tożsamości.

Formy oddziaływania pedagogicznego (profilaktyka zagrożeń, pomoc w sytuacjach kryzysu, modelowanie właściwych zachowań)

Praca z wychowankiem Diagnoza wychowanka.Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi. Opracowanie założeń pracy wychowawczej

Formy oddziaływania pedagogicznego (profilaktyka zagrożeń, pomoc w sytuacjach kryzysu, modelowanie właściwych zachowań, pozytywne formy i metody oddziaływania na dziecko). Praca z zespołem klasowym, grupą wychowawczą. Diagnoza grupy klasowej, wychowawczej. Klasa w procesie grupowym. Role indywidualne w klasie, grupie wychowawczej. Integracja klasy, grupy wychowawczej i budowanie poczucia bezpieczeństwa. Ukierunkowanie myślenia na potrzeby i możliwości dzieci – wzmacnianie w dziecku jego naturalnych możliwości i zdolności. Umiejętność rozpoznawania uczuć w kontaktach z dziećmi, nazywanie ich, budowanie relacji z wychowankami.

Techniki komunikacyjne i techniki rozwiązywania problemów. Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu

Wychowanie przez współpracę. Praca z rodziną wychowanka. Rodzina jako system.

Postawy wychowawcze rodziców wobec dzieci. Współpraca z innymi nauczycielami.Rodzina a szkoła, placówka opiekuńczo - wychowawcza. Rodzice, instytucje, stowarzyszenia jako partnerzy pracy wychowawczej szkoły.

Literatura:

Literatura obowiązkowa i uzupełniająca:

1. Bałutowski D., Jak oglądać filmy z młodzieżą, Warszawa 2010

2. Bloomquist M.l., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, WUJ, Kraków 2011

3. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Warszawa 2011

4. Barkley Russell A., ADHD. Podjąć wyzwanie, Poznań 2009

5. Bernau S., ADHD u dorosłych, Kraków 2007

6. Bobkowicz – Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2005

7. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012

8. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007

9. Corey G., Corey M., Grupy, Warszawa 2003

10. Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Poznań 2005

11. Cotugno A.J., Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Warszawa 2010

12. Cybis N., Drop E., Rowinski t., Cieciuch J., Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych, Warszawa 2013

13. Cytowska, B. Winczura (red.) – Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Kraków 2006

14. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2008

15. Fijewski P., Jak rozwinąć skrzydła, WAB, Warszawa 2005

16. Forehand R., Long N., Jak wychowywać uparte dziecko, Warszawa 2010

17. Geldard K., Skuteczne interwencje w pracy z młodymi ludźmi grup ryzyka, Warszawa 2010

18. Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk 2005

19. Geldard K., Geldard D., Rozmowa która pomaga, Gdańsk 2005

20. Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Lublin 2000

21. Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014

22. Godwin Emmons P., McKendry Anderson L., Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, Warszawa 2007

23. Guziuk – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

24. Hayman Su., Wychowujemy nastolatka, Warszawa 2010

25. Janowski A., Poznawanie ucznia, Warszawa 2012

26. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

27. Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002

28. Johnsn D.W., Podaj dłoń, Warszawa 1992

29. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2004

30. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Sopot 2014

31. Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A. ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2006

32. Kołakowski A.(red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2013

33. Kranowitz C.S., Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajecia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2012

34. Krasowicz-Kupis G.(red.), Diagnoza dysleksji, Gdańsk 2009

35. Kurzeja A., Dzieci ulicy. Profilaktyka zagrożeń, Kraków 2010

36. Lawrence D., Jak nauczyć uczniów szacunku do samych siebie, Warszawa 2008

37. Lepalczyk I. Badura J., (red.), Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987

38. Lewinson J., Pomóż dziecku z dysgrafią, Warszawa 2006

39. McKenzie R. J, Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?, Sopot 2006

40. Mielcarek D.(red.) Mini-max o dysleksji czyli minimum tego, co na ten temat powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele ucznia dyslektycznego by maksymalnie mu pomóc.

41. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009

42. Pauli S., Kisch A., Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa 2004

43. Plummer Deborah M., Jak rozwinąć u dzieci poczucie własnej wartości, Warszawa 2010

44. Rockwell S., A co mi zrobisz? Od chaosu do współpracy w klasie, Warszawa 2008

45. Rogers B., Dyscyplina w szkole. Rzecz o wychowaniu, Warszawa 2011

46. Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003

47. Sanders P., Sztuka prowadzenia poradnictwa przez telefon, Kraków 2004

48. Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004

49. Siemionow J., Niedostosowanie społeczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność, Warszawa 2011

50. Skorek E.M., Terapia pedagogiczna, Kraków 2007

51. Stallard P., Czujesz tak, jak myślisz, Poznań 2006

52. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu modułu student:

PEP1_W14 ma podstawową wiedzę o uczestnikach

działalności pedagogicznej, zorientowaną

na zastosowanie w praktycznej działalności

pedagogicznej w obszarze pedagogiki

opiekuńczo-wychowawczej

PEP1_U03

potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i powiązanych z nią dyscyplin oraz praktyki do ćwiczenia umiejętności niezbędnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz projektowania i realizowania działań związanych z pedagogiką opiekuńczo-wychowawczą

PEP1_U15 potrafi ocenić przydatność i zastosować typowe metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą, potrafi podjąć, posiada umiejętności radzenia sobie ze stresem i agresją, potrafi podjąć działania związane z modyfikowaniem niepożądanych zachowań uczestników działalności pedagogicznej

PEP1_U16 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności opiekuńczo-wychowawczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne w powiązaniu z działalnością praktyczną; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych

PEP1_K05 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań sytuacji problemowych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, potrafi rozpoznawać, wyrażać i akceptować uczucia, ma umiejętność aktywnego słuchania, postępuje zgodnie z zasadami etyki,

Metody i kryteria oceniania:

- 5 (bardzo dobry)

wybitne osiągnięcia z dopuszczeniem drugorzędnych błędów

- 4,5 (dobry plus)

wyniki powyżej średniego standardu z pewnymi błędami

- 4 (dobry) solidna praca z szeregiem zauważonych błędów

- 3,5 (dostateczny plus)

ogólny wynik zadowalający, lecz z istotnymi błędami

- 3 (dostateczny) wyniki spełniają minimalne kryteria

- 2 (niedostateczny) podstawowe braki w opanowaniu materiału – brak zaliczenia zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)