Współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia są kontynuacją przedmiotu Metodyka wychowania, bardziej jednak niż na problematyce dziecka - skupiają się na jego otoczeniu (kwestiach wychowania na poziomie osób podejmujących działania znaczące dla wychowania i na odpowiedzialności dorosłych). |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium (z koniecznymi w niektórych sytuacjach elementami wykładu): prawa rodziców i ich obowiązki, prawa nauczyciela w kontaktach z rodzicami i jego obowiązki, planowanie i przygotowanie spotkania nauczyciela z rodzicami, kontrola przebiegu spotkania, wykorzystanie informacji zwrotnej dla doskonalenia swojego warsztatu pedagogicznego, umiejętności komunikacyjne przydatne w kontaktach z rodzicami. Osobne zagadnienie stanowi problematyka źródeł konfliktów szkoła-dom, sposoby zapobiegania i ich rozwiązywanie, poszukiwanie pomocy w sytuacjach konfliktowych w środowisku. Zajęcia opierają się na materiale poglądowym: aktualne i głośne w mediach przypadki trudne, doświadczenia studentów i zaprzyjaźnionych nauczycieli, analiza przypadku konkretnej rodziny (materiał filmowy). |
Literatura: |
Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002 Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki,. Toruń 2002 Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001 Seweryńska Anna Maria, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004 Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991 Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989 Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003 Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001 |
Efekty uczenia się: |
K_W08 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji K_W25 ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzin K_U02 potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka K_U03 umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia K_U07 ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji K_U12 potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej K_K05 dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena wiedzy i przygotowania do zajęć na podstawie dyskursu prowadzonego podczas części konwersatoryjnej plus ocena kompetencji społecznej na podstawie udziału studenta w rozwiązywaniu problemów omawianych podczas zajęć, ocena wiedzy na podstawie kolokwium z literatury przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.