Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-WSZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia są kontynuacją przedmiotu Metodyka wychowania, bardziej jednak niż na problematyce dziecka - skupiają się na jego otoczeniu (kwestiach wychowania na poziomie osób podejmujących działania znaczące dla wychowania i na odpowiedzialności dorosłych).

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium (z koniecznymi w niektórych sytuacjach elementami wykładu): prawa rodziców i ich obowiązki, prawa nauczyciela w kontaktach z rodzicami i jego obowiązki, planowanie i przygotowanie spotkania nauczyciela z rodzicami, kontrola przebiegu spotkania, wykorzystanie informacji zwrotnej dla doskonalenia swojego warsztatu pedagogicznego, umiejętności komunikacyjne przydatne w kontaktach z rodzicami. Osobne zagadnienie stanowi problematyka źródeł konfliktów szkoła-dom, sposoby zapobiegania i ich rozwiązywanie, poszukiwanie pomocy w sytuacjach konfliktowych w środowisku.

Zajęcia opierają się na materiale poglądowym: aktualne i głośne w mediach przypadki trudne, doświadczenia studentów i zaprzyjaźnionych nauczycieli, analiza przypadku konkretnej rodziny (materiał filmowy).

Literatura:

Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002

Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki,. Toruń 2002

Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001

Seweryńska Anna Maria, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004

Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991

Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989

Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003

Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001

Efekty uczenia się:

K_W08 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji

K_W25 ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzin

K_U02 potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka

K_U03 umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia

K_U07 ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji

K_U12 potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej

K_K05 dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty

Metody i kryteria oceniania:

ocena wiedzy i przygotowania do zajęć na podstawie dyskursu prowadzonego podczas części konwersatoryjnej plus ocena kompetencji społecznej na podstawie udziału studenta w rozwiązywaniu problemów omawianych podczas zajęć,

ocena wiedzy na podstawie kolokwium z literatury przedmiotu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)