Wprowadzenie do pedagogiki pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-WPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki pracy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura: |
• Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego, Bydgoszcz 2005. • Jeruszka U., Człowiek i zawód. Wybrane zagadnienia pedagogiki pracy, IPiSS, Warszawa 2010. • Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. • Nowacki T. W., Jeruszka U., Podstawy dydaktyki pracy, WSP TWP, Warszawa 2004. • Nowacki T., red., Metodologia pedagogiki pracy, WSiP, Warszawa 1978. • Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 • Karney J. E., Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
PE_W15 - charakteryzuje uczestników działalności: * edukacyjnej, tj. uczniów, nauczycieli, z obszaru formalnego oraz pozaformalnego systemu kształcenia zawodowego * wychowawczej, tj. osoby podlegające reedukacji i resocjalizacji, objętych opieką OHP, * opiekuńczej i pomocowej, tj. grupy zagrożone marginalizacją zawodową i społeczną (bezrobotni, o. niepełnosprawne, o. zmarginalizowane społecznie), w kontekście ich przygotowywania się do funkcjonowania w relacji wychowanie-człowiek–praca, przetwarzania informacji zawodowej umożliwiającej im poruszanie się na rynku pracy, w tym również powrót i dopasowanie do jego oczekiwań. PE_W18 - zna tendencje rozwojowe rynku pracy (zawody ginące i rozwojowe) PE_W22 - porównuje i charakteryzuje koncepcje przyczyniające się do zaistnienia pedagogiki pracy jako subdyscypliny pedagogicznej oraz jej obszarów problemowych PE_W24 - ma wiedzę na temat społecznego, organizacyjnego i kulturowego kontekstu zawodów i specjalności PE_U01 - wykazuje się umiejętnością obserwacji i interpretacji wybranych zjawisk zachodzących w procesie wychowania do pracy przez pracę oraz kształcenia przed-, zawodowego i ustawicznego PE_U02 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz w odniesieniu do nauki o pracy w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań PE_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do działalności pedagogicznej doradcy zawodowego i nauczyciela w obszarach nauki o pracy PE_U08 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z obszaru nauki o pracy PE_U14 - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu w odniesieniu do procesu wychowania do pracy przez pracę PE_U15 - potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne z obszaru nauk o pracy PE_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia PE_K08 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.