Samokształcenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-SAM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Samokształcenie |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE_W15 - Ma podstawową wiedzę o osobach dorosłych, jako uczestnikach działalności edukacyjnej i kulturalnej, realizowanej samodzielnie. PE_W16 - Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych samodzielnie podejmowanych zadań edukacyjnych, normach, procedurach stosowanych w ramach samokształcenia. PE_W18 - Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju w zakresie wiedzy o procesie samokształcenia. PE_W23 - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia samokształcenia osób dorosłych. PE_W24 - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu psychologicznego i organizacyjnego samokształcenia podejmowanego przez osoby dorosłe. PE_W25 - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego osób dorosłych w czasie realizacji samokształcenia. UMIEJĘTNOŚCI PE_U03 - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania strategii działań praktycznych wpisujących się w proces samokształcenia osób dorosłych. PE_U06 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych, stanowiących istotę samokształcenia osób dorosłych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE_K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji procesu samokształcenia, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. - Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w tym zakresie. PE_K05 - Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną pracą w procesie samokształcenia, poszukuje optymalnych rozwiązań tychże problemów, postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Jeruszka | |
Prowadzący grup: | Urszula Jeruszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć na platformie MS Teams, - ocena prac wykonywanych w trakcie i po zajęciach, - ocena pracy zaliczeniowej: problemowo-badawczej - test zaliczający przedmiot |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci przygotowywani są do organizowania efektywnego procesu uczenia się. Wykłady: 1. Wprowadzenie do problematyki samokształcenia: terminologia, elementy składowe procesu i jego uwarunkowania.Cechy osobowościowe znaczące dla efektywności uczenia się. Motywacja do uczenia się. 2. System reprezentacyjny WAK a organizacja uczenia się. 3.Teoria wielorakiej inteligencji H. Gardnera a proces uczenia się. 4. Pamięć w procesie uczenia się. 5. Tradycyjne techniki uczenia się. 6. Techniki mnemoniczne uczenia się. 7. Planowanie uczenia się. 8. Zaliczenie przedmiotu. Ćwiczenia: 1. Istota procesu samokształcenia. Uwarunkowania efektywnego procesu samokształcenia. (2h) 2. Planowanie i organizacja procesu uczenia się. Gospodarowanie czasem. (2h) 3. Typy inteligencji. Teoria wielorakiej inteligencji H. Gardnera a proces uczenia się. (2h) 4. Style uczenia się. Test diagnozujący preferowany styl uczenia się. (2h) 5. Techniki mnemoniczne uczenia się. (2h) 6. Półkule mózgowe. Test na dominację półkuli mózgu. (2h) 7. Jak sporządzać notatki. (2h) 8. Zasady konstruowania mapy myśli. (2h) 9. Higiena pracy umysłowej. (2h) 10. Środki multimedialne w procesie uczenia się. Zasady przygotowywania prezentacji multimedialnej (2h). 11. Wystąpienia publiczne (2h). 12. Monitorowanie swojej nauki. Monitorowanie swojej motywacji. (2h) 13. Jak uczyć się do egzaminów i jak je zdawać. (2h) 14. Jak radzić sobie z niepowodzeniem. (2h) 15.Myślenie dywergencyjne. Podsumowanie pracy. (2h) |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA Anderson J. R. (1998) Uczenie się i pamięć Integracja zagadnień. WSiP. Buzan T. (2014). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Wydawnictwo Aha! J.Detz. (2007). Sztuka przemawiania; przekł.: J. Bartosik. Gdańsk. Dudley G.A. (1994). Jak podwoić skuteczność uczenia się. Warszawa: Medium. Fisher R. (1999). Uczymy jak się uczyć. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Howard G. (2002). Inteligencje wielorakie : teoria w praktyce. Przeł. Andrzej Jankowski. Poznań : "Media Rodzina". Karaś S. (1994). Sztuka samokształcenia. Warszawa: Wyższa Szkoła Locke E.A. (2004). Jak uczyć się efektywnie. Metody i motywacja. Wydawca "RK" Taraszkiewicz-Kotońska M.(2003), Jak uczyć lepiej? czyli Refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwa CODN. UZUPEŁNIAJĄCA Dryden G., Vos J. (2000). Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo „Moderski i S-ka”, Poznań. Esposito J.E. ( 2010). Jak przełamać lęk przed wystąpieniami publicznymi, Gliwice. Jagodzińska M. (2008), Systemy nabywania pamięci długotrwałej. Psychologia pamięci. Sensus Lewandowska-Tarasiuk E. (2006). Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą. Warszawa. Maruszewski T. (2014), Pamięć. Psychologia poznania. GWP Vester F. (2006), Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?, Bydgoszcz . |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia - praca w zespołach - analiza przypadków, - metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Link do zespołu w aplikacji MS Teams:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad779472acef94c4f8f4f890e06c3d22f%40thread.tacv2/conversations?groupId=495e3078-81a4-4653-ac1b-295bccbde20c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8c9887a0a4004056901be8501a54254b%40thread.tacv2/conversations?groupId=cda059ae-3608-4c8d-ab28-543ff180cad2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.