Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proces uczenia się dzieci w domu, żłobku i przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PUZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proces uczenia się dzieci w domu, żłobku i przedszkolu
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura:

• Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

• Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. Załącznik 1 – Podstawa programowa.

• Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu (różne opracowania).

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2004.

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2004.

• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

• Florek A., Dziecko w grupie. Wychowanie w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo, Pedagog, Warszawa 2010

• Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

PEP1_W03 Rozumie korzyści i niebezpieczeństwa zamierzo-nego i niezamierzonego procesu uczenia się. Skutki nakładania, redukowania i uzupełniania się efektów wychowawczych w środowisku do-mowym (domowa edukacja)

PEP1_W09 zna proces uczenia się dzieci. Wie, co łączy i dzieli wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie dzieci.

PEP1_U03 wie, co zrobić, aby dzieci nie broniły się przed podejmowaniem zadań, także o poczuciu spraw-stwa

potrafi scharakteryzować przebieg i cechy procesu uczenia się w dziecięcych zabawach

potrafi scharakteryzować zabawy maluchów i potrafi omówić zagadnienie: wnioskowanie o poziomie rozwoju umysłowego dziecka na pod-stawie zabaw

PEP1_U05

potrafi wymienić sposoby wzbogacania i wydłuża-nia czasu trwania dziecięcych zabaw

potrafi omówić alarmujące dane dotyczące zezwa-lania dzieciom oglądanie telewizji, korzystania z komputerów i tabletów w Polsce

Proces uczenia się dzieci w domu, żłobku i przedszko-lu

potrafi organizować zabawy maluchów w przed-szkolu: a) zabawy dowolne, b) zabawy tematycz-ne oraz omówić szczególne wartości zabaw z klockami

potrafi sporządzić wykaz zabawek sprzyjających rozwojowi umysłowemu maluchów

potrafi ustalić możliwości współpracy z rodzicami odnośnie wzbogacania dziecięcych zabaw i prze-dłużania czasu ich trwania

potrafi ustalić proporcje pomiędzy zamierzonym i niezamierzonym uczeniem się i wyprowadzić prawidłowe wnioski pedagogiczne

potrafi ustalić listę czynników zagrażających pra-widłowemu rozwojowi, gdy dzieci ponad miarę oglądają telewizję, korzystają z komputerów i tabletów

potrafi przeprowadzić rozmowę z rodzicami o tym, jak ich dzieci oglądają telewizję i korzystają z komputera i tabletów i ustalić sposoby zmniejsza-nia szkodliwego wpływu telewizji, komputera i tabletu na rozwój psychoruchowy dzieci,

PEP1_K02 posiada przekonanie o konieczności zachowania rozsądnych ram czasowych oglądania telewizji i korzystania z komputerów i tabletów

PEP1_K04 rozumie konieczność okazywania szacunku dzie-cięcej zabawie

Metody i kryteria oceniania:

Pogadanka, dyskusja, praca z książką, zajęcia praktyczne. - ćwiczenia

Prezentacja - wykład

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)