Proces uczenia się dzieci w domu, żłobku i przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PUZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proces uczenia się dzieci w domu, żłobku i przedszkolu |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura: |
• Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. • Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. Załącznik 1 – Podstawa programowa. • Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu (różne opracowania). • Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2004. • Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2004. • Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. • Florek A., Dziecko w grupie. Wychowanie w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo, Pedagog, Warszawa 2010 • Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
PEP1_W03 Rozumie korzyści i niebezpieczeństwa zamierzo-nego i niezamierzonego procesu uczenia się. Skutki nakładania, redukowania i uzupełniania się efektów wychowawczych w środowisku do-mowym (domowa edukacja) PEP1_W09 zna proces uczenia się dzieci. Wie, co łączy i dzieli wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie dzieci. PEP1_U03 wie, co zrobić, aby dzieci nie broniły się przed podejmowaniem zadań, także o poczuciu spraw-stwa potrafi scharakteryzować przebieg i cechy procesu uczenia się w dziecięcych zabawach potrafi scharakteryzować zabawy maluchów i potrafi omówić zagadnienie: wnioskowanie o poziomie rozwoju umysłowego dziecka na pod-stawie zabaw PEP1_U05 potrafi wymienić sposoby wzbogacania i wydłuża-nia czasu trwania dziecięcych zabaw potrafi omówić alarmujące dane dotyczące zezwa-lania dzieciom oglądanie telewizji, korzystania z komputerów i tabletów w Polsce Proces uczenia się dzieci w domu, żłobku i przedszko-lu potrafi organizować zabawy maluchów w przed-szkolu: a) zabawy dowolne, b) zabawy tematycz-ne oraz omówić szczególne wartości zabaw z klockami potrafi sporządzić wykaz zabawek sprzyjających rozwojowi umysłowemu maluchów potrafi ustalić możliwości współpracy z rodzicami odnośnie wzbogacania dziecięcych zabaw i prze-dłużania czasu ich trwania potrafi ustalić proporcje pomiędzy zamierzonym i niezamierzonym uczeniem się i wyprowadzić prawidłowe wnioski pedagogiczne potrafi ustalić listę czynników zagrażających pra-widłowemu rozwojowi, gdy dzieci ponad miarę oglądają telewizję, korzystają z komputerów i tabletów potrafi przeprowadzić rozmowę z rodzicami o tym, jak ich dzieci oglądają telewizję i korzystają z komputera i tabletów i ustalić sposoby zmniejsza-nia szkodliwego wpływu telewizji, komputera i tabletu na rozwój psychoruchowy dzieci, PEP1_K02 posiada przekonanie o konieczności zachowania rozsądnych ram czasowych oglądania telewizji i korzystania z komputerów i tabletów PEP1_K04 rozumie konieczność okazywania szacunku dzie-cięcej zabawie |
Metody i kryteria oceniania: |
Pogadanka, dyskusja, praca z książką, zajęcia praktyczne. - ćwiczenia Prezentacja - wykład |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.