Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-PJP2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy języka polskiego
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu podstaw języka polskiego

PE1_U10 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu podstaw języka polskiego w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kupiec
Prowadzący grup: Monika Kupiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

obecność, aktywność, bieżące prace domowe, ustne kolokwium, oceniane wg kryteriów ustalonych z grupą

Pełny opis:

ZAGADNIENIA TEMATYCZNE:

Rozumienie pojęcia kompetencji komunikacyjnych (w tym językowych) i roli nauczyciela w ich rozwijaniu. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela i sposoby jego pedagogicznego oddziaływania na rozwój językowy dziecka. Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje komunikacyjne dziecka.

Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji językowej: m.in. akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna.

Językowy rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kryteria rozwojowe.

Istota, cele i treści kształcenia językowego w Podstawie Programowej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej a zadania nauczyciela. Podręczniki edukacji polonistycznej jako narzędzie rozwoju kompetencji komunikacyjnych ucznia – refleksje.

Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela.

Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania.

Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, sposoby rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Rozwijanie kompetencji czytelniczych dzieci w przedszkolu i w szkole – wprowadzenie.

Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela.

Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci i kryteria oceny. Sposoby stymulowania kreatywności językowej. Metoda interakcyjnego pisania – wprowadzenie.

Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela małego dziecka. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki.

Literatura:

Literatura:

1. Awramiuk E. (2016), Z problematyki kształcenia językowego, Białystok.

2. Bąk P. (1984), Czytanie i recytacja w klasach początkowych, Warszawa.

3. Bula, B., Krzyżyk, D., Synowiec H. (red.) (2004), Dziecko w świecie języka, Kraków.

4. Demel G. (2006), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa.

5. Dubisz S. (2001), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa.

6. Głoskowska-Sołdatow M. (2013), Porozumiewanie się w języku ojczystym. W: J.Uszyńska-Jarmoc, B.Dudel, M.Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków-Białystok.

7. Filipiak E. (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz.

8. Jakubowicz-Bryx A. (1999), Czytanie w początkowych latach edukacji, Bydgoszcz.

9. Jakubowicz-Bryx A. (2006), Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Bydgoszcz.

10. Jakubowicz-Bryx A. (2015), Świadomość pisma u dzieci pięcioletnich, Bydgoszcz.

11. Jurek A. (2012), Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk.

12. Krasuska-Betiuk M. (2012), Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym. W: B. Niesporek-Szamburska (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Katowice.

13. Kuszak K. (2011), Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym, Poznań.

14. Skarbek K., Wrońska I. (2017), Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków.

15. Żytko M. (2011), Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa.

Uwagi:

Praca w parze, w grupie, dyskusja, projekt, prezentacje

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)