Podstawy języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-PJP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy języka polskiego |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu podstaw języka polskiego PE1_U10 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu podstaw języka polskiego w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: obecność, aktywność, bieżące prace domowe, ustne kolokwium, oceniane wg kryteriów ustalonych z grupą |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE: Rozumienie pojęcia kompetencji komunikacyjnych (w tym językowych) i roli nauczyciela w ich rozwijaniu. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela i sposoby jego pedagogicznego oddziaływania na rozwój językowy dziecka. Teorie rozwoju językowego dziecka a postrzeganie roli nauczyciela rozwijającego kompetencje komunikacyjne dziecka. Podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji językowej: m.in. akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna. Językowy rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kryteria rozwojowe. Istota, cele i treści kształcenia językowego w Podstawie Programowej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej a zadania nauczyciela. Podręczniki edukacji polonistycznej jako narzędzie rozwoju kompetencji komunikacyjnych ucznia – refleksje. Głoska a litera. Klasyfikacyjna artykulacja głosek polskich, procesy analizy i syntezy głoskowej. Procesy fonetyczne i ich znaczenie w prawidłowej artykulacji wyrazów. Tempo wypowiedzi, uwagi o akcencie. Wzorcowa wymowa nauczyciela. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, sposoby rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wzorcowe czytanie nauczyciela. Rozwijanie kompetencji czytelniczych dzieci w przedszkolu i w szkole – wprowadzenie. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Wzorcowe pisanie nauczyciela. Narracja dziecięca: specyfika konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych przez dzieci i kryteria oceny. Sposoby stymulowania kreatywności językowej. Metoda interakcyjnego pisania – wprowadzenie. Kultura języka jako kultura bycia nauczyciela małego dziecka. Zagadnienia poprawnościowe w zakresie ortografii, fleksji, składni i stylistyki. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Awramiuk E. (2016), Z problematyki kształcenia językowego, Białystok. 2. Bąk P. (1984), Czytanie i recytacja w klasach początkowych, Warszawa. 3. Bula, B., Krzyżyk, D., Synowiec H. (red.) (2004), Dziecko w świecie języka, Kraków. 4. Demel G. (2006), Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa. 5. Dubisz S. (2001), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa. 6. Głoskowska-Sołdatow M. (2013), Porozumiewanie się w języku ojczystym. W: J.Uszyńska-Jarmoc, B.Dudel, M.Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków-Białystok. 7. Filipiak E. (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz. 8. Jakubowicz-Bryx A. (1999), Czytanie w początkowych latach edukacji, Bydgoszcz. 9. Jakubowicz-Bryx A. (2006), Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Bydgoszcz. 10. Jakubowicz-Bryx A. (2015), Świadomość pisma u dzieci pięcioletnich, Bydgoszcz. 11. Jurek A. (2012), Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk. 12. Krasuska-Betiuk M. (2012), Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym. W: B. Niesporek-Szamburska (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Katowice. 13. Kuszak K. (2011), Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym, Poznań. 14. Skarbek K., Wrońska I. (2017), Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków. 15. Żytko M. (2011), Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Praca w parze, w grupie, dyskusja, projekt, prezentacje |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.