Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-MPO3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji polonistycznej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

DZ-PE-1

PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej.

PE1_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realziacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej

PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji polonistycznej

ZZ-PE-1

PE1 _W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej.

PE1 _U09 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej.

PE1 _U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji polonistycznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kupiec
Prowadzący grup: Monika Kupiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej.

INFORMACJA O ZDALNYCH ELEMENTACH ZALICZENIA PRZEDMIOTU - w związku ze zdalnym sposobem kształcenia nie zmienia się sposób zaliczenia zawarty w sylabusie przedmiotu przed rozpoczęciem zdalnego kształcenia, pozostaje nim:

PRACA ZALICZENIOWA nr 1 - prezentacje metod czytania wg przydziału zadań, praca w grupie na 21.03.2020.

PRACA ZALICZENIOWA nr 2 - ćwiczenia kaligrafii wg wysłanego wzoru w pdf na 29.03.2020.

PRACA ZALICZENIOWA nr 3 - autorski scenariusz wprowadzania litery w klasie 1., praca w parze, termin 4.04.2020.

PRACA ZALICZENIOWA nr 4 - praca w grupie, zadanie z zakresu ortografii do wyboru przesłane grupie mailowo, termin 17.05.2020.

PRACA ZALICZENIOWA nr 5 - praca w parze - scenariusz zajęć z lekturą; INNA KSIĄŻKA - praca projektowa.

Prace zaliczeniowe przesyłane pocztą w domenie APS.

UWAGA ZMIANA formy kolokwium końcowego w terminie ostatniego zjazdu 28.06.2020. - test pytań zamkniętych w aplikacji FORMS w formule OPEN BOOK.

Pełny opis:

1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w poszczególnych klasach w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej.

2. Metody stosowane w nauce czytania. Metody wprowadzania litery. Przegląd elementarzy. Uczeń z umiejętnością czytania w 1. klasie.

3. Pomiar tempa czytania. Ćwiczenia usprawniające technikę czytania. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, konstruowanie testów. Krytyczna analiza poleceń do czytanek w podręcznikach dla kl.3.

4. Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery. Konstruowanie scenariusza zajęć dla kl.1.

5. Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne, dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

6. Trudności w nauce czytania i pisania – nauczycielska diagnoza. Metody wspomagające. Współpraca z rodzicem.

7. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach 1-3. Planowanie pracy ze słownikiem.

8. Elementy gramatyki opisowej w kl. 1-3. Rodzaje błędów językowych. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów. Konstruowanie testów wiedzy o języku.

9. Wprowadzanie form wypowiedzi pisemnej. Organizacja warsztatu pisarskiego ucznia edukacji wczesnoszkolnej.

10. Praca z tekstem literackim w kl. 1-3. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Analiza a interpretacja tekstu literackiego. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów. Terapeutyczne funkcje literatury dziecięcej.

11. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie sztuki, teatru, filmu, muzyki.

12. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka. Projekt w edukacji wczesnoszkolnej.

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZMIAN W TREŚCIACH KSZTAŁCENIA:

ze względów organizacji pracy zdalnej pominięto treści: Przegląd elementarzy.

Krytyczna analiza poleceń do czytanek w podręcznikach dla kl.3.

Literatura:

Literatura:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Głoskowska-Sołdatow M. (2013), Porozumiewanie się w języku ojczystym. W: J.Uszyńska-Jarmoc, B.Dudel, M.Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków-Białystok.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Lenartowska K., Lektura w klasach I –III, Warszawa 1993, tejże: Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

Owczarska B., Moszyńska A., Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2003.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

Raporty i rekomendacje OBUT 2014 i lata późniejsze.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej.

Na czas edukacji zdalnej poleca się korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

https://libra.ibuk.pl/

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 24h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h

Przygotowanie się do kolokwium - 10h

Przygotowanie konspektu zajęć - 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS –2

ZALECENIA METODYCZNO-ORGANIZACYJNE PODCZAS CZASU PRACY ZDALNEJ:

Z dn. 13.03.2020.- 23.05.2020. kontakt mailowy w domenie APS: załączanie plików (prezentacji, pdf oraz linków do źródeł internetowych książek), przesyłanie opisu zadań do zdalnej pracy zespołowej lub w parze, przesyłanie informacji zwrotnej.

Materiały przesyłane drogą mailową w terminach planowanych zjazdów. Weryfikacja zakładanych efektów kształcenia za pomocą zadań zwrotnych (przesyłanych pocztą elektroniczną), będących elementami zaliczenia przedmiotu.

Konsultacje w grupie METODYKA EDUKACJI POLONISTYCZNEJ studia zaoczne w aplikacji TEAMS wg potrzeb studentów / w terminach zjazdów/z dn. 20.04. w każdą środę 17.00-19.00. (forma preferowana przez studenta: czat, audio, video). Zamieszczanie ogłoszeń/postów w aplikacji dla studentów.

UWAGA! dn. 24.05., 6.06., 20.06., 28.06. ćwiczenia odbywają się synchronicznie - w terminach i godzinach zajęć stacjonarnych w grupie w aplikacji TEAMS. Proszę o mailowe wyjaśnianie nieobecności. Materiały pozjazdowe udostępniane w folderze zajęciowym (Z DATĄ ZJAZDU) w zakładce PLIKI.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)