Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka edukacji polonistycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-MPO3 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji polonistycznej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PE; spec.: edukacja wczesnoszkolna, (3-l) niestacjonarne I st.
Obowiązkowe dla II r. PE; spec.: pedagogika wczesnoszkolna i korekcyjna, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

DZ-PE-1

PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej.

PE1_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realziacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej

PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji polonistycznej

ZZ-PE-1

PE1 _W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej.

PE1 _U09 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji polonistycznej.

PE1 _U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji polonistycznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Prowadzący grup: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Kolokwium pisemne rekonstruujące wiedzę lub o charakterze erudycyjno-problemowym.

STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE:

1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach.

2. Uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego rekonstruującego wiedzę lub o charakterze erudycyjno --problemowym.

3. Zeszytu do ćwiczeń z pismem elementarzowym.

Przykładowe zagadnienia do pisemnego opracowania:

1. Edukacja polonistyczna w zintegrowanym systemie kształcenia.

2. Metodyka początkowej nauki czytania i pisania.

3. Trudna sztuka ortografii - jak uczyć efektywnie i ciekawie?

4.Kształcenie sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

5. Praca z tekstem literackim w klasach młodszych.

Pełny opis:

CELE I ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU:

Uczestnictwo w zajęciach ma uświadomić studentom rolę i rangę edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie kształcenia, jej wpływ na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Głównym celem zajęć jest wyposażenie uczestników w wiedzę normatywną z zakresu edukacji polonistycznej oraz wiedzę na temat strategii metodycznego postępowania, stymulujących rozwój dziecka w obszarze kształcenia polonistycznego, ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania, mówienia, pisania, ortografii, konstruowania różnych form wypowiedzi, twórczej aktywności uczniów. Celem zajęć jest także kształtowanie właściwej postawy nauczyciela klas początkowych oraz umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

TREŚCI PROGRAMOWE

1.Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat systemu edukacji. Formy realizacji idei integracji na poszczególnych etapach edukacji szkolnej. Integracja a korelacja. Ujęcie holistyczne w edukacji. Nauczanie zintegrowane w klasach młodszych.

2.Rola edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Wpływ edukacji polonistycznej na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Cele edukacji polonistycznej a funkcje języka.

3.Podstawa programowa, programy, podręczniki, rozkłady materiału. Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych – budowa konspektu, cele kształcenia, operacjonalizacja celów.

4.Początkowa nauka czytania. Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny. Analiza słuchowo – wzrokowa wyrazów. Metody stosowane w początkowej nauce czytania. Metody wprowadzania litery drukowanej. Przegląd elementarzy. Trudności w nauce czytania – dysleksja. Przyczyny trudności i niektóre teorie wyjaśniające.

5.Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery drukowanej. Trudności w nauce pisania – dysgrafia. Przezwyciężanie trudności.

6.Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne – dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

7.Rozwój językowy dziecka. Właściwości słownika i składni dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III.

8.Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Błędy frazeologiczne. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów.

9.Tok metodycznego postępowania przy wprowadzaniu podstawowych form wypowiedzi. Ćwiczenia redakcyjne wybranych form – opowiadanie , opis. Praca nad swobodnym tekstem Freineta.

10.Podstawy kształcenia literackiego w klasach początkowych. Praca z tekstem literackim w kl. I-III. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Drama w edukacji wczesnoszkolnej. Techniki dramowe. Przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem lektury.

11.Kolokwium zaliczeniowe

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, gier dydaktycznych, metody aktywizujące, mikronauczanie, drama

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 15 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Przygotowanie zeszytu z kaligrafią - 5 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

obserwacja zaangażowania studentów w tok zajęć zajęć, sprawdzenie umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania (symulacje) zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego, kolokwium zaliczeniowe, projekty zajęć z zakresu edukacji polonistycznej

Pełny opis:

1. Charakterystyka i funkcje edukacji polonistycznej, cele i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego w poszczególnych klasach.

2. Projektowanie zajęć z języka polskiego. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych.

3. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania i pisania, specyficzne trudności. Kształcenie i doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

4. Praca z tekstem literackim - sposoby i formy realizacji dominujących w poszczególnych klasach gatunków literackich: prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych, poetyckich. Ćwiczenia w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Rozwijanie zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów.

5. Metody, strategie, formy pracy uczniów – klasyfikacja i charakterystyka.

6. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym. Sztuka jako czynnik wspomagający rozwój osobowości dziecka. Uczeń w świecie książki, teatru, filmu, muzyki.

7. Istota, cele i treści kształcenia językowego w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika.

8. Zakres nauki o języku. Metody i techniki kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Nauka ortografii i interpunkcji, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego. Typy ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej w klasach młodszych.

Literatura:

Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015.

Lenartowska K., Lektura w klasach I –III, Warszawa 1993, tejże Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992

Raporty i rekomendacje OBUT 2014 i lata późniejsze

Uwagi:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 24h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h

Przygotowanie się do egzaminu - 10h

Przygotowanie konspektu zajęć - 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS –2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Prowadzący grup: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Kolokwium pisemne rekonstruujące wiedzę lub o charakterze erudycyjno-problemowym.

STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE:

1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach.

2. Uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego rekonstruującego wiedzę lub o charakterze erudycyjno --problemowym.

3. Zeszytu do ćwiczeń z pismem elementarzowym.

Przykładowe zagadnienia do pisemnego opracowania:

1. Edukacja polonistyczna w zintegrowanym systemie kształcenia.

2. Metodyka początkowej nauki czytania i pisania.

3. Trudna sztuka ortografii - jak uczyć efektywnie i ciekawie?

4.Kształcenie sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

5. Praca z tekstem literackim w klasach młodszych.

Pełny opis:

CELE I ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU:

Uczestnictwo w zajęciach ma uświadomić studentom rolę i rangę edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie kształcenia, jej wpływ na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Głównym celem zajęć jest wyposażenie uczestników w wiedzę normatywną z zakresu edukacji polonistycznej oraz wiedzę na temat strategii metodycznego postępowania, stymulujących rozwój dziecka w obszarze kształcenia polonistycznego, ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania, mówienia, pisania, ortografii, konstruowania różnych form wypowiedzi, twórczej aktywności uczniów. Celem zajęć jest także kształtowanie właściwej postawy nauczyciela klas początkowych oraz umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

TREŚCI PROGRAMOWE

1.Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat systemu edukacji. Formy realizacji idei integracji na poszczególnych etapach edukacji szkolnej. Integracja a korelacja. Ujęcie holistyczne w edukacji. Nauczanie zintegrowane w klasach młodszych.

2.Rola edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Wpływ edukacji polonistycznej na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Cele edukacji polonistycznej a funkcje języka.

3.Podstawa programowa, programy, podręczniki, rozkłady materiału. Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych – budowa konspektu, cele kształcenia, operacjonalizacja celów.

4.Początkowa nauka czytania. Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny. Analiza słuchowo – wzrokowa wyrazów. Metody stosowane w początkowej nauce czytania. Metody wprowadzania litery drukowanej. Przegląd elementarzy. Trudności w nauce czytania – dysleksja. Przyczyny trudności i niektóre teorie wyjaśniające.

5.Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery drukowanej. Trudności w nauce pisania – dysgrafia. Przezwyciężanie trudności.

6.Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne – dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

7.Rozwój językowy dziecka. Właściwości słownika i składni dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III.

8.Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Błędy frazeologiczne. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów.

9.Tok metodycznego postępowania przy wprowadzaniu podstawowych form wypowiedzi. Ćwiczenia redakcyjne wybranych form – opowiadanie , opis. Praca nad swobodnym tekstem Freineta.

10.Podstawy kształcenia literackiego w klasach początkowych. Praca z tekstem literackim w kl. I-III. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Drama w edukacji wczesnoszkolnej. Techniki dramowe. Przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem lektury.

11.Kolokwium zaliczeniowe

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, gier dydaktycznych, metody aktywizujące, mikronauczanie, drama

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 15 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Przygotowanie zeszytu z kaligrafią - 5 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Prowadzący grup: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Kolokwium pisemne rekonstruujące wiedzę lub o charakterze erudycyjno-problemowym.

STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE:

1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach.

2. Uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego rekonstruującego wiedzę lub o charakterze erudycyjno --problemowym.

3. Zeszytu do ćwiczeń z pismem elementarzowym.

Przykładowe zagadnienia do pisemnego opracowania:

1. Edukacja polonistyczna w zintegrowanym systemie kształcenia.

Pełny opis:

CELE I ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU:

Uczestnictwo w zajęciach ma uświadomić studentom rolę i rangę edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie kształcenia, jej wpływ na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Głównym celem zajęć jest wyposażenie uczestników w wiedzę normatywną z zakresu edukacji polonistycznej oraz wiedzę na temat strategii metodycznego postępowania, stymulujących rozwój dziecka w obszarze kształcenia polonistycznego, ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania, mówienia, pisania, ortografii, konstruowania różnych form wypowiedzi, twórczej aktywności uczniów. Celem zajęć jest także kształtowanie właściwej postawy nauczyciela klas początkowych oraz umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

TREŚCI PROGRAMOWE

1.Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat systemu edukacji. Formy realizacji idei integracji na poszczególnych etapach edukacji szkolnej. Integracja a korelacja. Ujęcie holistyczne w edukacji. Nauczanie zintegrowane w klasach młodszych.

2.Rola edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Wpływ edukacji polonistycznej na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Cele edukacji polonistycznej a funkcje języka.

3.Podstawa programowa, programy, podręczniki, rozkłady materiału. Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych – budowa konspektu, cele kształcenia, operacjonalizacja celów.

4.Początkowa nauka czytania. Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny. Analiza słuchowo – wzrokowa wyrazów. Metody stosowane w początkowej nauce czytania. Metody wprowadzania litery drukowanej. Przegląd elementarzy. Trudności w nauce czytania – dysleksja. Przyczyny trudności i niektóre teorie wyjaśniające.

5.Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery drukowanej. Trudności w nauce pisania – dysgrafia. Przezwyciężanie trudności.

6.Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne – dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

7.Rozwój językowy dziecka. Właściwości słownika i składni dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III.

8.Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Błędy frazeologiczne. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów.

9.Tok metodycznego postępowania przy wprowadzaniu podstawowych form wypowiedzi. Ćwiczenia redakcyjne wybranych form – opowiadanie , opis. Praca nad swobodnym tekstem Freineta.

10.Podstawy kształcenia literackiego w klasach początkowych. Praca z tekstem literackim w kl. I-III. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Drama w edukacji wczesnoszkolnej. Techniki dramowe. Przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem lektury.

11.Kolokwium zaliczeniowe

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, gier dydaktycznych, metody aktywizujące, mikronauczanie, drama

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - 24 godz.

Przygotowanie do zajęć - 15 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Przygotowanie zeszytu z kaligrafią - 5 godz.

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-28 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kupiec
Prowadzący grup: Monika Kupiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.