Metodyka nauczania informatyki i ICT II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MN2a |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania informatyki i ICT II |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z programem kształcenia dla kierunku PEDAGOGIKA obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE1_W13 - Poprawnie operuje słownictwem z zakresu dydaktyki oraz informatyki - Rozumie wagę trafnego doboru metod, treści, form i środków kształcenia w procesie dydaktycznym - Zna podstawowe pojęcia dydaktyki i potrafi jest stosować w odniesieniu do metodyki nauczania informatyki UMIEJĘTNOŚCI PE1_U10 - Kierując się wybranymi koncepcjami dydaktycznymi dobiera środki dydaktycznie adekwatne do przedmiotu informatyka i krytycznie ocenia ich skuteczność w procesie edukacyjnym - Planuje własne działania metodyczne zgodnie z obowiązującymi dokumentami (podstawą programową, programem nauczania i in.) - Zna teorie motywacji, strategii uczenia się i stosuje je w projektach własnych lekcji PE_U15 - Rozumie i różnicuje dobór środków technologii informacyjnej w zależności od wieku i potrzeb uczniów - Stosuje wiedzę i umiejętności informatyczne w praktyce, projektując zajęcia informatyczne - Projektuje program nauczania, uwzględniający pracę z uczniem zdolnym KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Pogłębia swoją wiedzę z zakresu metodyki nauczania informatyki i wykorzystuje ją w swoich projektach edukacyjnych - Poszukuje źródeł doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela informatyki - Wyznacza kierunki dalszego dokształcania się w zakresie informatyki i ocenia efekty własnych działań |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Trzcińska-Król | |
Prowadzący grup: | Maria Trzcińska-Król | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: - aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach (zarówno prowadzonych zdalnie [poprzez aplikacje umożliwiające pracę zdalną] jak i uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych); - ocena projektów; - ocena indywidualnej pracy studenta; - ocena indywidualnych projektów, ćwiczeń wykonywanych w domu i na zajęciach przesyłanych/udostępnionych prowadzącemu (poczta APS, udostępnianie plików na dysku) Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE: 1. Pedagogika mass mediów - podział mediów, charakterystyka, rola, znaczenie mediów w życiu człowieka, wpływ na jednostkę - szanse i zagrożenia, kształtowanie świadomego odbioru mediów, zadania pedagogiki mass mediów. 2. Gazetka szkolna jako nowe narzędzie wychowawcze. 3. Bezpieczny Internet. Dziecko w sieci. Ochrona danych osobowych. Cyberbullying. 4. Przykładowe narzędzia i programy edukacyjne. 5. Narzędzia i programy umożliwiające komunikację z uczniami i rodzicami. 6. Pakiet MS Office jako wspomaganie nauczania w innych przedmiotach (tworzenie materiałów dydaktycznych, quizów, gier, krzyżówek, plansz dydaktycznych, rebusów, zgadywanek itp.). 7. WebQuest - metoda projektów. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. „Pedagogika medialna” red. naukowa B. Siemieniecki, PWN, Warszawa 2007, tom I i II 2. A. Lepa „Pedagogika mass mediów”, Archidiecezjalne Wyd. Łódzkie, Łódź 2000 3. Jan KROPIWNICKI "Niedocenione narzędzie wychowania - gazetka szkolna" Nowe w Szkole 2003, nr 11, s. 2-3 4. Zasoby internetowe: - bezpieczny internet: www.scholaris.pl, http://www.saferinternet.pl, http://fdds.pl/, http://www.dyzurnet.pl/, http://www.sieciaki.pl/, http://www.necio.pl/, - webuesty: http://www.enauczanie.com/metodyka/webquest - gazetki szkolne: https://slideplayer.pl/slide/824467/, http://www.sp3.comenius.prox.pl/publikacje/sanok/gazeta-trojka.pdf, https://samorzad.ceo.org.pl/material/jak-zalozyc-szkolna-gazetke, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2989/1/boche%C5%84ska.pdf, http://www.juniormedia.pl/jak-to-zrobic, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/korczak-o-gazetce-szkolnej.html - programy, aplikacje: www.learningapps.org, www.tagxedo.com, www.kahoot.com, www.quizizz.com/, www.mentimeter.com/, www.padlet.com/, trello.com, https://app.genial.ly, https://www.eclipsecrossword.com/ LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Janusz Gajda, Stanisław Juszczyk, Bronisław Siemieniecki, Kazimierz Wenta „Edukacja medialna”, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2005 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Metody podające, aktywizujące, problemowe, zadań praktycznych komunikacja bezpośrednia i medialna (synchroniczna i asynchroniczna), praca zdalna i w trybie stacjonarnym. Przesyłanie materiałów i instrukcji w dniu odbywania zajęć z określonym terminem zwrotu zadania. Przedmiot zalicza zbiór ocen cząstkowych otrzymywanych za zrealizowane zadania. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.