Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania informatyki i ICT II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-MN2a
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania informatyki i ICT II
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z programem kształcenia dla kierunku PEDAGOGIKA obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

WIEDZA

PE1_W13

- Poprawnie operuje słownictwem z zakresu dydaktyki oraz informatyki

- Rozumie wagę trafnego doboru metod, treści, form i środków kształcenia w procesie dydaktycznym

- Zna podstawowe pojęcia dydaktyki i potrafi jest stosować w odniesieniu do metodyki nauczania informatyki

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U10

- Kierując się wybranymi koncepcjami dydaktycznymi dobiera środki dydaktycznie adekwatne do przedmiotu informatyka i krytycznie ocenia ich skuteczność w procesie edukacyjnym

- Planuje własne działania metodyczne zgodnie z obowiązującymi dokumentami (podstawą programową, programem nauczania i in.)

- Zna teorie motywacji, strategii uczenia się i stosuje je w projektach własnych lekcji

PE_U15

- Rozumie i różnicuje dobór środków technologii informacyjnej w zależności od wieku i potrzeb uczniów

- Stosuje wiedzę i umiejętności informatyczne w praktyce, projektując zajęcia informatyczne

- Projektuje program nauczania, uwzględniający pracę z uczniem zdolnym

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K01

- Pogłębia swoją wiedzę z zakresu metodyki nauczania informatyki i wykorzystuje ją w swoich projektach edukacyjnych

- Poszukuje źródeł doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela informatyki

- Wyznacza kierunki dalszego dokształcania się w zakresie informatyki i ocenia efekty własnych działań

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Trzcińska-Król
Prowadzący grup: Maria Trzcińska-Król
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

- aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach (zarówno prowadzonych zdalnie [poprzez aplikacje umożliwiające pracę zdalną] jak i uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych);

- ocena projektów;

- ocena indywidualnej pracy studenta;

- ocena indywidualnych projektów, ćwiczeń wykonywanych w domu i na zajęciach przesyłanych/udostępnionych prowadzącemu (poczta APS, udostępnianie plików na dysku)

Zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

ZAGADNIENIA TEMATYCZNE:

1. Pedagogika mass mediów - podział mediów, charakterystyka, rola, znaczenie mediów w życiu człowieka, wpływ na jednostkę - szanse i zagrożenia, kształtowanie świadomego odbioru mediów, zadania pedagogiki mass mediów.

2. Gazetka szkolna jako nowe narzędzie wychowawcze.

3. Bezpieczny Internet. Dziecko w sieci. Ochrona danych osobowych. Cyberbullying.

4. Przykładowe narzędzia i programy edukacyjne.

5. Narzędzia i programy umożliwiające komunikację z uczniami i rodzicami.

6. Pakiet MS Office jako wspomaganie nauczania w innych przedmiotach (tworzenie materiałów dydaktycznych, quizów, gier, krzyżówek, plansz dydaktycznych, rebusów, zgadywanek itp.).

7. WebQuest - metoda projektów.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. „Pedagogika medialna” red. naukowa B. Siemieniecki, PWN, Warszawa 2007, tom I i II

2. A. Lepa „Pedagogika mass mediów”, Archidiecezjalne Wyd. Łódzkie, Łódź 2000

3. Jan KROPIWNICKI "Niedocenione narzędzie wychowania - gazetka szkolna" Nowe w Szkole 2003, nr 11, s. 2-3

4. Zasoby internetowe:

- bezpieczny internet: www.scholaris.pl, http://www.saferinternet.pl, http://fdds.pl/, http://www.dyzurnet.pl/, http://www.sieciaki.pl/, http://www.necio.pl/,

- webuesty: http://www.enauczanie.com/metodyka/webquest

- gazetki szkolne: https://slideplayer.pl/slide/824467/, http://www.sp3.comenius.prox.pl/publikacje/sanok/gazeta-trojka.pdf, https://samorzad.ceo.org.pl/material/jak-zalozyc-szkolna-gazetke, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2989/1/boche%C5%84ska.pdf, http://www.juniormedia.pl/jak-to-zrobic, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/korczak-o-gazetce-szkolnej.html

- programy, aplikacje: www.learningapps.org, www.tagxedo.com, www.kahoot.com, www.quizizz.com/, www.mentimeter.com/, www.padlet.com/, trello.com, https://app.genial.ly, https://www.eclipsecrossword.com/

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Janusz Gajda, Stanisław Juszczyk, Bronisław Siemieniecki, Kazimierz Wenta „Edukacja medialna”, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2005

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

Metody podające, aktywizujące, problemowe, zadań praktycznych

komunikacja bezpośrednia i medialna (synchroniczna i asynchroniczna), praca zdalna i w trybie stacjonarnym.

Przesyłanie materiałów i instrukcji w dniu odbywania zajęć z określonym terminem zwrotu zadania.

Przedmiot zalicza zbiór ocen cząstkowych otrzymywanych za zrealizowane zadania.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)