Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-EMG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt |
Skrócony opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). |
Pełny opis: |
Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu. |
Literatura: |
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. Śliwińska-Kowalska M. i in., 1999r., Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Instytut Medycyny Pracy, Łódź; |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla specjalności ASKn-EW: PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1_U07 Ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem. PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. ------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności ASK-EK: PE1_W17 - Ma wiedzę na temat prawidłowych nawyków higienicznych związanych z aparatem mowy. PE1_U07 Posiada umiejętność prawidłowego artykułowania; umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie. PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. -------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności EDB: PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1_U07 Posiada umiejętność prawidłowej artykulacji; umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie. PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. -------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności DZA: PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1 _U07 Posiada umiejętność prawidłowej artykulacji słów; Umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie. PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje dbałość w tym obszarze, umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie. PE1_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu operowania głosem, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w tym zakresie, dokonuje samooceny i doskonali umiejętności posługiwania się głosem. ------------------------------------------------------------------------------------------------ Efekty dla specjalności WPW: PE1_W17 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1_U07 ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem; posiada umiejętność prawidłowego artykułowania; umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie. PE1_U14 ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. --------------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności POW (Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza): PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1_U14 Potrafi analizować własne nawyki posługiwania się narządami mowy i potrafi doskonalić własne sposoby komunikacji stosowane w pracy. --------------------------------------------------------------------------------------------------------- dla specjalności PZI WIEDZA PE1_W17 - Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U17 - Ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem. - Potrafi analizować przyjmowane strategie i metody własnych działań animujących ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. - Potrafi analizować i doskonalić własne sposoby komunikacji stosowane w pracy nauczyciela. PE1_U14 - Dokonuje refleksji nad realizacją zajęć dydaktycznych wymagających intensywnego i długotrwałego posługiwania się głosem, ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się aparatem artykulacyjnym, wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w obszarze posługiwania się zawodowo głosem. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- Efekty dla specjalności EDW (Edukacja Wczesnoszkolna): PE1_W17 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy. PE1_U07 ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem. PE1_U14 ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze. ----------- DZ-PE-P1 PWK PE1_W17 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy PE1_U07 ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiadania w stopniu podstawowym umiejętności poprawnego posługiwania się głosem PE1_U14 ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) 6. godz. w kontakcie bezpośrednim 4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów 10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym 5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia: Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo lub zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Literatura B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.: Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska, „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą Zakres tematów: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa metody i kryteria oceniania: - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć - ocena umiejętności korygowania własnych błędów - ocena orientacji w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej link do zespołu - kanał ogólny OGÓLNY: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a450b18e8ed794351992ac05db4e559b3%40thread.tacv2/conversations?groupId=20c3f96f-5d7b-4cfd-8b48-f2076ce8eb08&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołów UTWORZONYCH DLA POSZCZEGŁONYCH GRUP- informacja na poziomie grup |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo lub zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Literatura B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.: Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska, „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą Zakres tematów: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa metody i kryteria oceniania: - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć - ocena umiejętności korygowania własnych błędów - ocena orientacji w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej link do zespołu - kanał ogólny OGÓLNY: Link do zespołów UTWORZONYCH DLA POSZCZEGŁONYCH GRUP- informacja na poziomie grup |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.