Diagnoza i profilaktyka zagrożeń cyberprzestrzeni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-DZC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i profilaktyka zagrożeń cyberprzestrzeni |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Aktywność na zajęciach oraz praca pisemna, prezentacja multimedialna |
Pełny opis: |
Student w toku zajęć poznaje najważniejsze aspekty dotyczące diagnozy i profilaktyki zagrożeń cyberprzestrzeni. Będzie posiadał umiejętność analizy i interpretacji poszczególnych zagrożeń mających miejsce w przestrzeni cyfrowej w kontekście diagnozy i profilaktyki. Uzyska niezbędne kompetencje społeczne związane ze znaczeniem roli pedagoga i nauczyciela w diagnozie wybranych zagrożeń oraz minimalizowania ich skutków. TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zagrożenia cyberprzestrzeni w zakresie bezpieczeństwa dzieci, młodzieży i młodych dorosłych 2. Zagrożenia internetowe dotyczące funkcjonowania psychospołecznego dzieci, młodzieży i młodych dorosłych 3. Uzależnienia behawioralne i ich uwarunkowania 4. Uzależnienie od multimediów 5. Zachowania dyssocjalne w sieci 6. Diagnoza pedagogiczna zagrożeń internetowych i uzależnienia od multimediów (wywiad, metody kwestionariuszowe) 7. Pedagogiczna interwencja kryzysowa w sytuacji ryzyka uzależnienia od internetu i ryzykownych zachowań internetowych 8. Profilaktyka w zakresie zagrożeń internetowych i zachowań dyssocjalnych w sieci |
Literatura: |
1. Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Difin, Warszawa, 2014 2. Bednarek J., Społeczne kompetencje medialno–informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, [w:] Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Bednarek J., Difin, Warszawa, 2014 3. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Psychologiczne konteksty Internetu, Szmigielska B., (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009 4. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007 5. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] Kultura i język mediów, Tanaś M., (red.), Impuls, Kraków, 2007 |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE1_W22 - Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu poszczególnych możliwości mediów cyfrowych i cyberprzestrzeni oraz zagrożeń przez nie generowanych. PE1_W23 - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie diagnozowania oraz profilaktyki zagrożeń wynikających z korzystania przez wychowanków z mediów cyfrowych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U01 - Potrafi dokonać obserwacji zachowań użytkowników cyberprzestrzeni, identyfikując zachowania ryzykowne, a także zastosować środki zapobiegawcze. PE1_U04 - Mając na uwadze dynamikę przemian zachodzących w świecie nowych technologii, samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu zagrożeń związanych z korzystaniem z mediów cyfrowych, metod ich diagnostyki oraz profilaktyki. PE1_U10 - Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do diagnostyki i profilaktyki zagrożeń w cyberprzestrzeni. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki profilaktyki i diagnostyki zagrożeń cyberprzestrzeni, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w tej dziedzinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA - dyskusja - praca w zespołach - studium przypadków NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 30 godz. przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. przygotowanie i realizacja pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej - 20 godz. przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 ECTS: 3 ajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook, a także poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystania z programu Microsoft Teams. Poniżej znajduje się link do Zespołu w MS TEAMS, w ramach którego odbywać się będą zajęcia https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6709074a195b4b8c990df761c31283e2%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e47d3a7-2d83-40f9-95d7-3c52eed6dc31&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Bednarek | |
Prowadzący grup: | Anna Andrzejewska, Józef Bednarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Aktywność na zajęciach oraz praca pisemna, prezentacja multimedialna |
|
Pełny opis: |
Student w toku zajęć poznaje najważniejsze aspekty dotyczące diagnozy i profilaktyki zagrożeń cyberprzestrzeni. Będzie posiadał umiejętność analizy i interpretacji poszczególnych zagrożeń mających miejsce w przestrzeni cyfrowej w kontekście diagnozy i profilaktyki. Uzyska niezbędne kompetencje społeczne związane ze znaczeniem roli pedagoga i nauczyciela w diagnozie wybranych zagrożeń oraz minimalizowania ich skutków. TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zagrożenia cyberprzestrzeni w zakresie bezpieczeństwa dzieci, młodzieży i młodych dorosłych 2. Zagrożenia internetowe dotyczące funkcjonowania psychospołecznego dzieci, młodzieży i młodych dorosłych 3. Uzależnienia behawioralne i ich uwarunkowania 4. Uzależnienie od multimediów 5. Zachowania dyssocjalne w sieci 6. Diagnoza pedagogiczna zagrożeń internetowych i uzależnienia od multimediów (wywiad, metody kwestionariuszowe) 7. Pedagogiczna interwencja kryzysowa w sytuacji ryzyka uzależnienia od internetu i ryzykownych zachowań internetowych 8. Profilaktyka w zakresie zagrożeń internetowych i zachowań dyssocjalnych w sieci |
|
Literatura: |
1. Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Difin, Warszawa, 2014 2. Bednarek J., Społeczne kompetencje medialno–informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, [w:] Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Bednarek J., Difin, Warszawa, 2014 3. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Psychologiczne konteksty Internetu, Szmigielska B., (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009 4. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007 5. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] Kultura i język mediów, Tanaś M., (red.), Impuls, Kraków, 2007 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - dyskusja - praca w zespołach - studium przypadków NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 30 godz. przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. przygotowanie i realizacja pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej - 20 godz. przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 ECTS: 3 ajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook, a także poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystania z programu Microsoft Teams. Poniżej znajduje się link do Zespołu w MS TEAMS, w ramach którego odbywać się będą zajęcia https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6709074a195b4b8c990df761c31283e2%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e47d3a7-2d83-40f9-95d7-3c52eed6dc31&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.