Dydaktyka zdolności II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-DZ2b |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka zdolności II |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - Identyfikuje szkolne sytuacje dydaktyczne sprzyjające pracy ze zdolnymi. PE1_U10 - Potrafi wykorzystać prezentowane w literaturze doświadczenia w pracy z uczniem zdolnym do projektowania własnych działań skierowanych na rozwijanie zdolności uczniów. PE1_U11 - Potrafi oceniać postępy rozwojowe ucznia zdolnego i zachęcić go do pracy nad własnym rozwojem. PE1_U15 - Dostrzega ograniczenia i przeszkody w procesie kształcenia uczniów zdolnych w warunkach szkoły. - Umie przełożyć treści zasad dydaktycznych na język praktyki szkolnej pracy z jednostką zdolną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Korbecka | |
Prowadzący grup: | Jan Łaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia 1. Ocena wypowiedzi ustnych oraz uczestnictwa w dyskusji prowadzonej z grupą studencką 2. Ocena rezultatów studiów literaturowych na podstawie wypowiedzi przygotowanych przez studenta 5. Ocena przygotowanego narzędzia diagnozującego zdolności 6. Ocena jakości przygotowania charakterystyki ucznia zdolnego 7. Egzamin ustny |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA -------------------------------------------------------------- 1. Pedagogiczne konsekwencje różnych określeń jednostki zdolnej 2. Metodologia badania sytuacji ucznia zdolnego 3. Szkolna sytuacja ucznia zdolnego – wyniki badań 4. Wywiad jako metoda badania ucznia zdolnego – konstruowanie kwestionariusza wywiadu 5. Prezentacja empirycznych charakterystyk uczniów zdolnych Metody 6. Dydaktyka zdolności – główne skierowania 7. Przesłanki skuteczności wychowania zdolnych 8. Nauczyciel ucznia zdolnego |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. A. Góralski (red.): Szkice do pedagogiki zdolności. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1996 2. T. Lewowicki: Kształcenie uczniów zdolnych. WSiP, Warszawa,1980 3. G. Polya: Odkrycie matematyczne. WNT, Warszawa 1975 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. S. Popek: Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka. UMCS, Lublin 1981 2. B. Hornowski: Rozwój inteligencji i zdolności specjalnych. WSiP, Warszawa 1978 3. T. Giza: Praca z uczniem zdolnym – teoria i praktyka 4. J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska: Zdolności i twórczość. Wydawnictwo APS Warszawa 2010 5. J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.) Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Universitas Rediviva, Warszawa 2009 |
|
Uwagi: |
Ze względu na pandemię covid-19 zajęcia odbywają się zdalnie w trybie synchronicznym. METODY KSZTAŁCENIA - dyskusja - ćwiczenia - praca w zespołach - praca nad projektem NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie projektu: 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 5 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 0 lub 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.