Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Pedagogika zabawy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1F-PEZ Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika zabawy
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura:
Efekty kształcenia:

Po ukończeniu modułu student:

PEP1_W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu wychowania i kształcenia, wie jak dobrać odpowiednie do celów edukacyjnych gry i zabawy; wykorzystując wiedzę z zakresu biologii i psychologii rozwojowej wie jakie gry i zabawy sprawdzą się w pracy z grupą będącą w określonym wieku.

PEP1_W08 ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, kierujących nimi prawidłowości i możliwych zakłóceń - wiedzę tą potrafi odnieść do specyfiki wykorzystywanych gier i zabaw tak, by usprawnić ich przebieg i ułatwić komunikację pomiędzy członkami grupy.

PEP1_U11 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się w sposób precyzyjny, dopasowany do określonej grupy wiekowej, spójny, przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych - mając na celu klarowne przekazanie zasad i reguł gry lub zabawy oraz moderowanie komunikacji pomiędzy członkami grupy.

PEP1_K03 odpowiedzialnie przygotowuje się do swej pracy, opracowując gry i zabawy zgodnie z wymogami sztuki, dopasowując je do potrzeb i oczekiwań grupy, przy uwzględnieniu pedagogicznych zasad projektowania zajęć. Potrafi samodzielnie przeprowadzić zajęcia z zakresu pedagogiki zabawy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier, Agata Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Agata Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z założeniami teorii leżących u podstaw pedagogiki zabawy – psychologii humanistycznej, pedagogiki i psychologii Gestalt.

Poznanie technik, metod i środków pedagogiki zabawy.

Przedstawienie celu i zasad stosowania metod aktywizujących. Nabywanie umiejętności tworzenia własnego katalogu metod aktywizujących.

Kształcenie umiejętności przygotowania i prowadzenia zajęć aktywizujących grupę.

Poznanie przez studentów zasad zawierania kontraktu grupowego oraz reguł jego przestrzegania.

Nabywanie przez uczestników umiejętności świadomego doboru metod do celów oraz potrzeb grupy.

Zapoznanie z zasadami konstruowania scenariuszy zajęć, podczas których wykorzystywane są metody aktywizujące.

Prezentacja projektów edukacyjnych, kulturalno-artystycznych, w których w praktyce działań animacyjnych wykorzystywane są metody aktywizujące.

Przedstawienie struktur komunikacyjnych w pracy z dużą grupą.

Inspirowanie do poszukiwania nowych, ciekawych metod pracy z grupą.

Integracja słuchaczy poprzez aktywne działanie w grupach zadaniowych.

Kształcenie umiejętności współpracy w grupie. > Poszerzenie i pogłębienie samowiedzy oraz poprawa samooceny słuchaczy.

Treści przedmiotu:

Zasady zawierania kontraktu grupowego oraz reguły jego przestrzegania.

Omówienia poznanych metod -tworzenie katalogu metod, dostosowywanie znanych metod do potrzeb konkretnej grupy.

Teoretyczne podstawy pedagogiki zabawy- źródła, definicja, cele.

Metody i techniki pedagogiki zabawy- metody ułatwiające integrację grupy (szybkie poznanie imion, poznanie nowego otoczenia), budujące zaufanie w grupie, ułatwiające sytuacje początkowe, ćwiczenia umożliwiające samopoznanie i poznanie innych, gry dydaktyczne i symulacyjne ułatwiające rozpoznanie problemu, jego uwarunkowań, metody ułatwiające wymianę myśli, gry dyskusyjne, zabawy rozluźniające, odprężające, oparte o ruch, taniec, gest, metody informacji zwrotnej, ułatwiające opracowanie tematu, integrujące duże grupy, umożliwiające wszystkim wspólną aktywna zabawę, bez rywalizacji, proste techniki plastyczne.

Międzynarodowy ruch animacyjny „Spielmobile”.

Działalność Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA.

Literatura:

Kędzior- Niczyporuk E. red. „Wprowadzenie do pedagogiki zabawy” Wydawnictwo KLANZA Lublin 2003

Kędzior- Niczyporuk E. red. „O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka ” Wydawnictwo KLANZA Lublin 2010

Baer U.: Gry dyskusyjne. Wydawnictwo KLANZA

Reichel R., Rabenstein R., Thanhoffer M., Grupa i ruch. Wydawnictwo KLANZA

Pacewicz A.. (red.) Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998 Tokarczuk O. (red.) Grupa bawi się i pracuje.

UNUS Bowkett S. „Wyobraź sobie, że…” WSIP

Griesbeck J. „Zabawy dla grup” Wydawnictwo Jedność

Hamer H. „Klucz do efektywności nauczania- poradnik dla nauczycieli”Wydawnictwo Veda

Taraszkiewicz M. „Jak uczyć lepiej?” CODN,

Thanhoffer M., Reichel R., Rabenstein R. „Nauczanie kreatywne“. Wydawnictwo KLANZA

Tokarczuk O. (red.) Grupa bawi się i pracuje.

UNUS „Porządek i przygoda. Lekcje twórczości”. WSIP

Vopel K. „Poradnik dla prowadzących grupy”. Wydawnictwo Jedność, Vopel K.W. „Zabawy interakcyjne”, Wyd. Jedność

Vopel K. „Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży”. Wydawnictwo Jedność

Fleming I. „Zabawy na chwilkę” Wydawnictwo Jedność,

Fleming I. „Zabawy na uspokojenie” Wydawnictwo Jedność,

Fleming I. „Zabawy na wspołpracę” Wydawnictwo Jedność,

Fleming I. „Zabawy na spostrzeganie” Wydawnictwo Jedność,

Storms G. „Gry przy muzyce”

Akademos Płyta: Tańce dla grupy. Opis: Tańce i zabawy dla grupy. Wyd. KLANZA

Uwagi:

Podstawą oceny jest obecność i aktywność na zajęciach , ustny lub pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej.

Warunki uzyskania oceny bardzo dobrej

* Aktywna obecność na zajęciach.

* Nie więcej niż jedna nieobecność w semestrze.

* Terminowe dostarczanie zadanych prac.

* Bardzo dobra ocena katalogu metod.

* Bardzo dobra lub dobra ocena ze sprawdzianu wiedzy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Hennel, Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Grażyna Hennel, Anna Mikler-Chwastek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zasady zawierania kontraktu grupowego oraz reguły jego przestrzegania.

Omówienia poznanych metod -tworzenie katalogu metod, dostosowywanie znanych metod do potrzeb konkretnej grupy.

Teoretyczne podstawy pedagogiki zabawy- źródła, definicja, cele.

Metody i techniki pedagogiki zabawy- metody ułatwiające integrację grupy (szybkie poznanie imion, poznanie nowego otoczenia), budujące zaufanie w grupie, ułatwiające sytuacje początkowe, ćwiczenia umożliwiające samopoznanie i poznanie innych, gry dydaktyczne i symulacyjne ułatwiające rozpoznanie problemu, jego uwarunkowań, metody ułatwiające wymianę myśli, gry dyskusyjne, zabawy rozluźniające, odprężające, oparte o ruch, taniec, gest, metody informacji zwrotnej, ułatwiające opracowanie tematu, integrujące duże grupy, umożliwiające wszystkim wspólną aktywna zabawę, bez rywalizacji, proste techniki plastyczne.

Międzynarodowy ruch animacyjny „Spielmobile”.

Działalność Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA.

Literatura:

Kędzior- Niczyporuk E. red. „Wprowadzenie do pedagogiki zabawy” Wydawnictwo KLANZA Lublin 2003

Kędzior- Niczyporuk E. red. „O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka ” Wydawnictwo KLANZA Lublin 2010

Baer U.: Gry dyskusyjne. Wydawnictwo KLANZA

Reichel R., Rabenstein R., Thanhoffer M., Grupa i ruch. Wydawnictwo KLANZA

Pacewicz A.. (red.) Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998

Tokarczuk O. (red.) Grupa bawi się i pracuje.

UNUS Bowkett S. „Wyobraź sobie, że…” WSIP

Griesbeck J. „Zabawy dla grup” Wydawnictwo Jedność

Hamer H. „Klucz do efektywności nauczania- poradnik dla nauczycieli”Wydawnictwo Veda

Taraszkiewicz M. „Jak uczyć lepiej?” CODN,

Thanhoffer M., Reichel R., Rabenstein R. „Nauczanie kreatywne“. Wydawnictwo KLANZA

Tokarczuk O. (red.) Grupa bawi się i pracuje.

UNUS „Porządek i przygoda. Lekcje twórczości”. WSIP

Vopel K. „Poradnik dla prowadzących grupy”. Wydawnictwo Jedność, Vopel K.W. „Zabawy interakcyjne”, Wyd. Jedność

Vopel K. „Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży”. Wydawnictwo Jedność

Fleming I. „Zabawy na chwilkę” Wydawnictwo Jedność,

Fleming I. „Zabawy na uspokojenie” Wydawnictwo Jedność,

Fleming I. „Zabawy na wspołpracę” Wydawnictwo Jedność,

Fleming I. „Zabawy na spostrzeganie” Wydawnictwo Jedność,

Storms G. „Gry przy muzyce”

Akademos Płyta: Tańce dla grupy. Opis: Tańce i zabawy dla grupy. Wyd. KLANZA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.