Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka ogólna i zawodowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1F-EOZ2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka ogólna i zawodowa
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza

tekstu) lub odpowiedź ustna w czasie dyżuru; prezentacja; kolokwium. Egzamin końcowy.

Pełny opis:

1. Źródła nakazów moralnych. Geneza etyki. Pojęcie etyki.

2. Etyka deontologiczna. Imperatyw kategoryczny podstawą wyborów moralnych

3. Etyka utylitarystyczna

4. Wzory osobowe

5. Wpływ okoliczności na działania moralne

6. Wartość życia ludzkiego

7. Etyka środowiskowa

8. Stosunek nauczyciela do wartości etycznych.

9. Między solidarnością a odpowiedzialnością

10. Uniwersalizm i relatywizm

Literatura:

1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.

7. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998.

Na czas pracy zdalnej mogą pojawić się dodatkowe teksty udostępniane przez prowadzącego w formie elektronicznej

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE1_W03

- Zna genezę etyki i jej ulokowanie w obszarze filozofii, zna podstawowe pojęcia i dystynkcje stosowane w etyce.

PE1_W04

- Zna kluczowe koncepcje etyczne i odnosi je do działalności pedagogicznej.

PE1_W19

- Zna istotę etyki normatywnej, w tym – etyki zawodowej, odnoszącej się do działań człowieka pełniącego określone role zawodowe.

- Charakteryzuje treści i wskazuje filozoficzne i ogólnohumanistyczne źródła zasad etyki zawodowej.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U03

- Potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami etycznymi w celu analizy wybranych problemów etyczno-moralnych współczesnego świata, zwłaszcza tych związanych z rozwojem nauki i techniki, mając na względzie kontekst działalności pedagogicznej.

- Odnosi wiedzę z zakresu etyki ogólnej i zawodowej do dylematów pojawiających się w pracy nauczyciela/pedagoga.

PE1_U06

- Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat problemów etycznych ukazanych w kontekście pedagogicznym.

PE1_U08

- Posiada umiejętność prezentowania własnych opinii, stawiając hipotezy i stosując argumentację odnoszącą się do wybranych koncepcji etycznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i kompetencji etycznych, dostrzega potrzebę jego podnoszenia w perspektywie rozwoju osobistego i zawodowego.

PE1_K04

- Ma przekonanie o wadze refleksji etycznej i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

PE1_K05

- Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje z zaangażowaniem ich rozwiązań.

PE1_K08

- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy pedagogicznej, jest wrażliwy na potrzeby osób potrzebujących wsparcia i pomocy, docenia ich podmiotowość.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

- wykład

- dyskusja

- analiza przypadków

- krytyka tekstu

- praca w grupach

Nakład pracy studenta:

- udział w zajęciach - 30 h

- przygotowanie do zajęć - 15 h

- przygotowanie do egzaminu - 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Helena Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mateusz Kucz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)