Etyka ogólna i zawodowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-EOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka ogólna i zawodowa |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru; kolokwium lub eseje. (Egzamin końcowy) |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1.Wprowadzenie. Pojęcia i struktura etyki 2. Wybrane problemy z zakresu historii etyki 3. Główne nurty w obrębie metaetyki 4. Etyka a globalizacja ĆWICZENIA 1. Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie w tematykę etyczną 2. Analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu i historii etyki 3. Problematyka odpowiedzialności 4. Problematyka bioetyczna 5. Problemy etyki środowiskowej 6. Kodeksy etyczne - próba wypracowania kodeksu etycznego dla zawodu pedagoga |
Literatura: |
Ćwiczenia : 1. Zajęcia 2: I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. Zajęcia 3: J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. Zajęcia 4: Th. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. Zajęcia 5: P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. Zajęcia 6: H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. |
Efekty uczenia się: |
PE1_W03 zna genezę filozofii i etyki oraz jej filozoficzne usytuowanie, zna podstawowe pojęcia i dystynkcje w filozofii i etyce, ich istotę – odrębność, specyfikę myślenia filozoficznego. PE1_W04 zna wybrane reprezentatywne antropologiczne ujęcia człowieka i jego moralnych zobowiązań jako człowieka i jako pedagoga PE1_W19 zna i rozumie istotę etyki normatywnej i etyki zawodowej jako szczególnego przypadku etyki normatywnej odnoszącej się do ludzi pełniących określone role zawodowe PE1_U03 dostrzega zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i określa relacje między tymi zależnościami formułuje w mowie i piśmie problemy filozoficzne i etyczne oraz krytycznie je komentuje zna wybrane problemy etyczno-moralne współczesnego świata i dokonuje ich ogólnej charakterystyki interpretuje kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny charakteryzuje treści i wskazuje filozoficzne i ogólnohumanistyczne źródła zasad etyki zawodowej (Kodeks Etyki Nauczyciela, Powszechną Deklarację Praw Człowieka, Dobre Obyczaje w Nauce, inne kodeksy zawodów zaufania publicznego) odnosi wiedzę z zakresu etyki ogólnej i zawodowej do sytuacji dylematycznych i trudnych w pracy nauczyciela/pedagoga oraz proponuje postępowanie w takich sytuacjach samodzielnie analizuje i interpretuje teksty filozoficzne wykorzystuje wiedzę filozoficzną i etyczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji PE1_U08 jasno i precyzyjnie wskazuje problemy społeczne starannie i metodycznie rozwiązuje problemy poprawnie wnioskuje na podstawie przyjętych argumentów potrafi argumentować za swoim stanowiskiem w dyskusji PE1_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia PE1_K04 postrzega własne działania profesjonalne w kategoriach dyskursu moralnego i wychowywania do człowieczeństwa PE1_K05 dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą i życiem społecznym oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów rozumie szczególne potrzeby edukacyjne i wychowawcze osób słabiej uposażonych i istotną w tych sytuacjach rolę nauczyciela/opiekuna przestrzega praw ucznia/wychowanka oraz uwrażliwia ucznia na jego prawa i obowiązki PE1_K08 jest wrażliwy na potrzeby dziecka/człowieka potrzebującego pomocy, jego indywidualność, podmiotowość, godność |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: - wykład - dyskusja - analiza przypadków - krytyka tekstu - praca w grupach Nakład pracy studenta: - udział w zajęciach - 30 h - przygotowanie do zajęć - 15 h - przygotowanie do egzaminu - 15 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.