Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka ogólna i zawodowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1F-EOZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka ogólna i zawodowa
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, krytyczna analiza tekstu) lud odpowiedź ustna w czasie dyżuru; kolokwium lub eseje. (Egzamin końcowy)

Pełny opis:

WYKŁAD

1.Wprowadzenie. Pojęcia i struktura etyki

2. Wybrane problemy z zakresu historii etyki

3. Główne nurty w obrębie metaetyki

4. Etyka a globalizacja

ĆWICZENIA

1. Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie w tematykę etyczną

2. Analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu i historii etyki

3. Problematyka odpowiedzialności

4. Problematyka bioetyczna

5. Problemy etyki środowiskowej

6. Kodeksy etyczne - próba wypracowania kodeksu etycznego dla zawodu pedagoga

Literatura:

Ćwiczenia :

1. Zajęcia 2: I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.

2. Zajęcia 3: J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

3. Zajęcia 4: Th. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.

4. Zajęcia 5: P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).

5. Zajęcia 6: H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.

Efekty uczenia się:

PE1_W03

zna genezę filozofii i etyki oraz jej filozoficzne usytuowanie, zna podstawowe pojęcia i dystynkcje w filozofii i etyce, ich istotę – odrębność, specyfikę myślenia filozoficznego.

PE1_W04

zna wybrane reprezentatywne antropologiczne ujęcia człowieka i jego moralnych zobowiązań jako człowieka i jako pedagoga

PE1_W19

zna i rozumie istotę etyki normatywnej i etyki zawodowej jako szczególnego przypadku etyki normatywnej odnoszącej się do ludzi pełniących określone role zawodowe

PE1_U03

dostrzega zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i określa relacje między tymi zależnościami

formułuje w mowie i piśmie problemy filozoficzne i etyczne oraz krytycznie je komentuje

zna wybrane problemy etyczno-moralne współczesnego świata i dokonuje ich ogólnej charakterystyki

interpretuje kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny

charakteryzuje treści i wskazuje filozoficzne i ogólnohumanistyczne źródła zasad etyki zawodowej (Kodeks Etyki Nauczyciela, Powszechną Deklarację Praw Człowieka, Dobre Obyczaje w Nauce, inne kodeksy zawodów zaufania publicznego)

odnosi wiedzę z zakresu etyki ogólnej i zawodowej do sytuacji dylematycznych i trudnych w pracy nauczyciela/pedagoga oraz proponuje postępowanie w takich sytuacjach

samodzielnie analizuje i interpretuje teksty filozoficzne

wykorzystuje wiedzę filozoficzną i etyczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji

PE1_U08

jasno i precyzyjnie wskazuje problemy społeczne

starannie i metodycznie rozwiązuje problemy

poprawnie wnioskuje na podstawie przyjętych argumentów

potrafi argumentować za swoim stanowiskiem w dyskusji

PE1_K01

ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

PE1_K04

postrzega własne działania profesjonalne w kategoriach dyskursu moralnego i wychowywania do człowieczeństwa

PE1_K05

dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą i życiem społecznym oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów

rozumie szczególne potrzeby edukacyjne i wychowawcze osób słabiej uposażonych i istotną w tych sytuacjach rolę nauczyciela/opiekuna

przestrzega praw ucznia/wychowanka oraz uwrażliwia ucznia na jego prawa i obowiązki

PE1_K08

jest wrażliwy na potrzeby dziecka/człowieka potrzebującego pomocy, jego indywidualność, podmiotowość, godność

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

- wykład

- dyskusja

- analiza przypadków

- krytyka tekstu

- praca w grupach

Nakład pracy studenta:

- udział w zajęciach - 30 h

- przygotowanie do zajęć - 15 h

- przygotowanie do egzaminu - 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)