Edukacja integracyjna i włączająca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-EIW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja integracyjna i włączająca |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W13 - Ma uporządkowaną wiedzę na temat podstaw teoretycznych edukacji integracyjnej i włączającej oraz jej terminologii. PE1_W14 - Zna regulacje prawne (krajowe i międzynarodowe) dotyczące osób z niepełnosprawnością, w tym – ich edukacji. - Zna główne założenia i kierunki modelu pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanej do ucznia z niepełnosprawnością w warunkach integracji i włączania. - Ma podstawową wiedzę na temat celów, modeli i form i metodyki edukacji integracyjnej i włączającej. PE1_W15 - Zna specyfikę rozwoju i funkcjonowania osób o różnych niepełnosprawnościach, uwarunkowania ich procesu edukacyjnego / rehabilitacyjnego w kontekście ograniczonej sprawności i specyfiki procesu terapeutycznego. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 - Potrafi, na podstawie wiedzy teoretycznej, analizować problemy edukacyjne dotyczące poznanych modeli i form edukacji integracyjnej i włączającej. PE1_U03 - Posługuje się ujęciami teoretycznymi w celu analizy społecznych postaw wobec idei integracji społecznej. - Potrafi poddać analizie i ocenić wartość poznanych modeli edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce i na świecie. PE1_U08 - Prezentuje własne poglądy, wątpliwości i sugestie odnośnie edukacji integracyjnej i włączającej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Ma świadomość potrzeby stałego doskonalenia zawodowego i dbałości o swój rozwój osobisty. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Al-Khamisy | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne na platformie Forms w czasie sesji, zaliczenie na ocenę wykład prowadzony interaktywnie z możliwością zadawania pytań tematycznych aktywność studentów poprzez zadawanie pytań problemowych |
|
Pełny opis: |
1. Rozumienie pojęcia integracji w socjologii, psychologii, pedagogice i pedagogice specjalnej 2. Integracja jako następstwo izolacji, jako opozycja izolacji i jako uzupełnienie izolacji Wykład wstępny na powyższe tematy z dnia 14.04.40 na godz.15.20 odbył się poprzez wysłanie materiałów :Wykłady on-line poczta usos aps.edu.pl 2020.doc 0.07Mb, zalecono przygotowanie pytań do prowadzącego na następne spotkanie Pozostałe tematy wykładów są realizowane zgodnie z planem zajęć i odbywają się w każdą środę w godz. 15.20-16.55 na platformie Teams.https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a93f6f6dddd5a4cdabedd15415582ac1b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=939e10f2-22a7-44b6-b8e8-99224b6fe1cb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 3. Różnice w tradycyjnym i współczesnym podejściu do dziecka niepełnosprawnego, jego rodziny, koncepcji i stylu kształcenia 4. Rodzaje integracji 5. Teoretyczne podstawy integracji: a) koncepcja człowieka (behawiorystyczna, psychodynamiczna, poznawcza, humanistyczna) a model kształcenia integracyjnego b) filozoficzna koncepcja człowieka, c) koncepcja niepełnosprawności d) modele niepełnosprawności e) koncepcja potrzeb 6. Bariery i czynniki wspomagające kształcenie integracyjne 7. Stanowiska w rozumienia pojęcia „inkluzja” 8. Integracja a inkluzja – ekskluzja, różnice 9. Współczesne formy kształcenia uczniów niepełnosprawnych a) Segregacyjny b) Niesegregacyjne (integracyjne, wspólnego nurtu, asymilacyjny, inkluzyjny) 10. Podstawy legislacyjne kształcenia integracyjnego i inkluzyjnego w Polsce i na świecie 11.Dialogowy model edukacji włączającej 12. Współpraca z rodzicami 13. Kompetencje pedagoga pracującego w kształceniu integracyjnym i inkluzyjnym 14. Przygotowanie szkoły i klasy integracyjnej do przyjęcia ucznia ze SPE |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Hulek, A. (1988). Wspólne i swoiste zagadnienia w rewalidacji różnych grup osób z odchyleniami od normy. W: A. Hulek (red.). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN. Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Al-Khamisy, D. (2013) Edukacja włączająca edukacją dialogu Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2003). Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład audytoryjny, prezentacje multimedialne udostępniane w trakcie wykładu notowana jest aktywność studenta poprzez zadawanie pytań na platformie egzamin na platformie Ferms wczasie sesji Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (15) Przygotowanie się do zajęć, lektury (25) Przygotowanie się do egzaminu (20) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Lejzerowicz | |
Prowadzący grup: | Magda Lejzerowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne zaliczenie na ocenę Sposób pomiaru efektów kształcenia: w sytuacji trwania zawieszenia zajęć kolokwium zaliczeniowe odbędzie się w aplikacji Forms na platformie teams w terminie, który będzie ustalony ze studentami na zajęciach w dniu 16.05. Ustalony termin zaliczenia: test będzie dostępny w zespole na platformie teams w dniach 19.05 - 30.05, w razie indywidualnych potrzeb studentów dotyczących dostosowania zaliczenia proszę o kontakt indywidualny. Test zaliczeniowy został zamieszczony na platformie teams. Test został wypełniony przez studentów, sprawdzony i oceny zostały wpisane do protokołu w usos. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i właczjącej; Poziomy integracji – klasyfikacja S. Kowalika i jej użyteczność teoretyczna --------------------------------------------------------------------------------------- Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach 21.03.20, godz. 13.15-15.40, 4.04.20, godz. 13.15-15.40, z wykorzystaniem aplikacji facebook, grupa na facebooku utworzona przez studentów, dedykowana dla przedmiotu. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. 25.04.20 godz. 13.15 – 15.40, 16.05.20 , godz. 10.30 – 12.55 z wykorzystaniem aplikacji teams. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. -------------------------------------------------------------------------------------------- 2. Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe; Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i integracyjnego kształcenia; Edukacja uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi 3. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych 4. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia 5. Kształcenie integracyjne i włączające na świecie – przykłady rozwiązań praktycznych. |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska. Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 134-157. Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty) Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty) Lektury uzupełniające: Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Chrzanowska, I. (2003). Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty) Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład audytoryjny, prezentacje multimedialne METODY i FORMY REALIZACJI PRZEDMIOTU NA ODLEGŁOŚĆ Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w dniach 21.03.20, godz. 13.15-15.40, 4.04.20, godz. 13.15-15.40, z wykorzystaniem aplikacji facebook, grupa na facebooku utworzona przez studentów, dedykowana dla przedmiotu. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. 25.04.20 godz. 13.15 – 15.40, 16.05.20 , godz. 10.30 – 12.55 z wykorzystaniem aplikacji teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a48794cd97af347adbe4e4685559f316d%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f96230a-dda0-44f4-9851-042b5f22cb01&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej grupie. Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie facebook, od 18.04 na platformie teams. Konsultacje indywidulane za pośrednictwem aplikacji facebook, aplikacji teams, poczty elektronicznej oraz telefonicznie 663 191116 w godzinach dyżurów. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wykład (15) Przygotowanie lektur do zajęć (25) Przygotowanie się do kolokwium (20) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.