Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-WZE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia terapii pedagogicznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W08

Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji

PCK1_KK_W09

Ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci i młodzieży i ich rodzin

PCK1_KK_U01

Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych

PCK1_KK_U02

Umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i opieki

PCK1_KK_U06

Ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji

PCK1_KK_U08

Potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i opiekuńczych

PCK1_KK_K03

Dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty

PCK1_KK_K03

Wykazuje zrozumienie i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

WIEDZA

- Kolokwium pisemne

- Swobodnie operuje terminologią nauk społecznych dotyczącą terapii pedagogicznej

UMIEJĘTNOŚCI

- Ćwiczenia zostaną ocenione na podstawie kolokwium pisemnego.

- Zna podstawowe przyczyny i objawy specyficznych trudności w uczeniu się;

KOMPTENCJE SPOŁECZNE

- Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla prawidłowego wspierania i rozwoju dzieci ze specyficznymi trudnościami uczenia się;

- Potrafi prowadzić dyskusję na tematy związane z diagnozą specyficznych trudności w uczeniu się oraz współpracy z rodzicami;

- Potrafi przeprowadzić godzinę lekcyjną zajęć dla dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania;

Pełny opis:

Na ćwiczeniach będą poruszane następujące zagadnienia:

1. Rozszyfrowywanie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej

2. Ćwiczenia dotyczące liter pisanych w zeszytach w trzy linie

- wyszukiwanie pojęć charakterystycznych dla terapii pedagogicznej (występujących w opiniach z poradni psychologiczno-pedagogicznych)

3. Zmiękczenia

4. Seplenienie

5. Pojęcia charakterystyczne dla terapii pedagogicznej

6. Wprowadzenie dowolnej litery alfabety

7. Dwuznaki

8. Zanik dźwięczności spółgłosek na końcu i w środku wyrazu

9. Usprawnianie funkcji słuchowo-językowych

10. Usprawnianie percepcji wzrokowej oraz orientacji przestrzennej

11. Doskonalenie umiejętności czytania i pisania

12. Mylenie liter podobnych np. b-d, m-n, g-p

13. Usprawnianie funkcji motorycznych (mała i duża motoryka)

14. Omówienie rozporządzeń: Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół; Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia.

2. Czajkowska, I. Herda, K., (1996) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP.

3. Kaja B. (1995). Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.

4. Kupisiewicz M. (2013). Słownik pedagogiki specjalnej. Hasło: Terapia pedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

5. Dąbrowska-Jabłońska I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytet Opolski.

6. Bogdanowicz M. (2004). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK.

2. Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T. (red.) (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria. Praktyka. Refleksja. Warszawa: Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie.

3. Zakrzewska B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

Uwagi:

ETODY KSZTAŁCENIA

- Omawianie zagadnień teoretycznych

- Dyskusja

- Rozmowa kierowana

- Prezentacja multimedialna

- Ocena wypowiedzi ustnych

- Ocena wypowiedzi pisemnych - kolokwium

- Ocena poprowadzonych zajęć

NAKŁAD PRACY STUDENTA

godziny kontraktowe: 15h ćwiczeń

przygotowanie zajęć dotyczących wybranych specyficznych trudności w uczeniu się: 10h

studiowanie literatury: 5h

przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 5h

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a236a047d8c9f4decac5eae6280f4e9c3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b102b436-e65e-4cb5-96eb-583a059f6035&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

WIEDZA:

- ocena wypowiedzi ustnej,

- ocena przygotowania i poprowadzenie zajęć terapeutycznych na wybrany temat

- swobodnie operuje terminologią nauk społecznych dotyczącą terapii pedagogicznej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla prawidłowego wspierania i rozwoju dzieci ze specyficznymi trudnościami uczenia się;

- Potrafi prowadzić dyskusję na tematy związane z diagnozą specyficznych trudności w uczeniu się oraz współpracy z rodzicami;

- Potrafi przeprowadzić godzinę lekcyjną zajęć dla dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania;przypadków

Pełny opis:

ZAGADNIENIA OMAWIANE NA ZAJĘCIACH:

1. Rozszyfrowywanie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej

2. Ćwiczenia dotyczące liter pisanych w zeszytach w trzy linie

- wyszukiwanie pojęć charakterystycznych dla terapii pedagogicznej (występujących w opiniach z poradni psychologiczno-pedagogicznych)

3. Zmiękczenia

4. Pojęcia charakterystyczne dla terapii pedagogicznej

5. Wprowadzenie dowolnej litery alfabety

6. Dwuznaki

7. Usprawnianie funkcji słuchowo-językowych

8. Usprawnianie percepcji wzrokowej oraz orientacji przestrzennej

9. Doskonalenie umiejętności czytania i pisania

10. Mylenie liter podobnych np. b-d, m-n, g-p

11. Usprawnianie funkcji motorycznych (mała i duża motoryka)

12. Omówienie rozporządzeń: Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół; Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia.

2. Czajkowska, I. Herda, K., (1996) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP.

3. Kaja B. (1995). Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.

4. Kupisiewicz M. (2013). Słownik pedagogiki specjalnej. Hasło: Terapia pedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

5. Dąbrowska-Jabłońska I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytet Opolski.

6. Bogdanowicz M. (2004). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK.

2. Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T. (red.) (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria. Praktyka. Refleksja. Warszawa: Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie.

3. Zakrzewska B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- Omawianie zagadnień teoretycznych

- Dyskusja

- Rozmowa kierowana

- Prezentacja multimedialna

- Ocena wypowiedzi ustnych

- Ocena wypowiedzi pisemnych - kolokwium

- Ocena poprowadzonych zajęć

LINK DO ZESPOŁU:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a236a047d8c9f4decac5eae6280f4e9c3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b102b436-e65e-4cb5-96eb-583a059f6035&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ:

- prowadzenie wykładów w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams

- zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams

- Udostępnianie linków do filmów i reportaży na platformie Microsoft Teams

- komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)