Wybrane zagadnienia terapii pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-WZE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia terapii pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W08 Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji PCK1_KK_W09 Ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci i młodzieży i ich rodzin PCK1_KK_U01 Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych PCK1_KK_U02 Umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i opieki PCK1_KK_U06 Ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji PCK1_KK_U08 Potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i opiekuńczych PCK1_KK_K03 Dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty PCK1_KK_K03 Wykazuje zrozumienie i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WIEDZA - Kolokwium pisemne - Swobodnie operuje terminologią nauk społecznych dotyczącą terapii pedagogicznej UMIEJĘTNOŚCI - Ćwiczenia zostaną ocenione na podstawie kolokwium pisemnego. - Zna podstawowe przyczyny i objawy specyficznych trudności w uczeniu się; KOMPTENCJE SPOŁECZNE - Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla prawidłowego wspierania i rozwoju dzieci ze specyficznymi trudnościami uczenia się; - Potrafi prowadzić dyskusję na tematy związane z diagnozą specyficznych trudności w uczeniu się oraz współpracy z rodzicami; - Potrafi przeprowadzić godzinę lekcyjną zajęć dla dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania; |
|
Pełny opis: |
Na ćwiczeniach będą poruszane następujące zagadnienia: 1. Rozszyfrowywanie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej 2. Ćwiczenia dotyczące liter pisanych w zeszytach w trzy linie - wyszukiwanie pojęć charakterystycznych dla terapii pedagogicznej (występujących w opiniach z poradni psychologiczno-pedagogicznych) 3. Zmiękczenia 4. Seplenienie 5. Pojęcia charakterystyczne dla terapii pedagogicznej 6. Wprowadzenie dowolnej litery alfabety 7. Dwuznaki 8. Zanik dźwięczności spółgłosek na końcu i w środku wyrazu 9. Usprawnianie funkcji słuchowo-językowych 10. Usprawnianie percepcji wzrokowej oraz orientacji przestrzennej 11. Doskonalenie umiejętności czytania i pisania 12. Mylenie liter podobnych np. b-d, m-n, g-p 13. Usprawnianie funkcji motorycznych (mała i duża motoryka) 14. Omówienie rozporządzeń: Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół; Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Czajkowska, I. Herda, K., (1996) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP. 3. Kaja B. (1995). Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy. 4. Kupisiewicz M. (2013). Słownik pedagogiki specjalnej. Hasło: Terapia pedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 5. Dąbrowska-Jabłońska I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytet Opolski. 6. Bogdanowicz M. (2004). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK. 2. Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T. (red.) (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria. Praktyka. Refleksja. Warszawa: Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie. 3. Zakrzewska B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. |
|
Uwagi: |
ETODY KSZTAŁCENIA - Omawianie zagadnień teoretycznych - Dyskusja - Rozmowa kierowana - Prezentacja multimedialna - Ocena wypowiedzi ustnych - Ocena wypowiedzi pisemnych - kolokwium - Ocena poprowadzonych zajęć NAKŁAD PRACY STUDENTA godziny kontraktowe: 15h ćwiczeń przygotowanie zajęć dotyczących wybranych specyficznych trudności w uczeniu się: 10h studiowanie literatury: 5h przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 5h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a236a047d8c9f4decac5eae6280f4e9c3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b102b436-e65e-4cb5-96eb-583a059f6035&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: WIEDZA: - ocena wypowiedzi ustnej, - ocena przygotowania i poprowadzenie zajęć terapeutycznych na wybrany temat - swobodnie operuje terminologią nauk społecznych dotyczącą terapii pedagogicznej KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla prawidłowego wspierania i rozwoju dzieci ze specyficznymi trudnościami uczenia się; - Potrafi prowadzić dyskusję na tematy związane z diagnozą specyficznych trudności w uczeniu się oraz współpracy z rodzicami; - Potrafi przeprowadzić godzinę lekcyjną zajęć dla dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania;przypadków |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA OMAWIANE NA ZAJĘCIACH: 1. Rozszyfrowywanie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej 2. Ćwiczenia dotyczące liter pisanych w zeszytach w trzy linie - wyszukiwanie pojęć charakterystycznych dla terapii pedagogicznej (występujących w opiniach z poradni psychologiczno-pedagogicznych) 3. Zmiękczenia 4. Pojęcia charakterystyczne dla terapii pedagogicznej 5. Wprowadzenie dowolnej litery alfabety 6. Dwuznaki 7. Usprawnianie funkcji słuchowo-językowych 8. Usprawnianie percepcji wzrokowej oraz orientacji przestrzennej 9. Doskonalenie umiejętności czytania i pisania 10. Mylenie liter podobnych np. b-d, m-n, g-p 11. Usprawnianie funkcji motorycznych (mała i duża motoryka) 12. Omówienie rozporządzeń: Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół; Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Czajkowska, I. Herda, K., (1996) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP. 3. Kaja B. (1995). Zarys terapii dziecka: metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy. 4. Kupisiewicz M. (2013). Słownik pedagogiki specjalnej. Hasło: Terapia pedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 5. Dąbrowska-Jabłońska I. (2012). Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole: Wydawnictwo Uniwersytet Opolski. 6. Bogdanowicz M. (2004). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK. 2. Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T. (red.) (2015). Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria. Praktyka. Refleksja. Warszawa: Wydawnictwo Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie. 3. Zakrzewska B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - Omawianie zagadnień teoretycznych - Dyskusja - Rozmowa kierowana - Prezentacja multimedialna - Ocena wypowiedzi ustnych - Ocena wypowiedzi pisemnych - kolokwium - Ocena poprowadzonych zajęć LINK DO ZESPOŁU: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a236a047d8c9f4decac5eae6280f4e9c3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b102b436-e65e-4cb5-96eb-583a059f6035&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: - prowadzenie wykładów w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams - zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams - Udostępnianie linków do filmów i reportaży na platformie Microsoft Teams - komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.