Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-WST Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: SUR, wychowanie przedszkolne, stac. I stopnia
Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: WWR, wychowanie przedszkolne, stac. i niestac. I stopnia
Strona przedmiotu: http://www.dzieciecafizyka.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem.

PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności.

PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Za pomocą pracy pisemnej ocenione zostaną czy student:

- Potrafi samodzielnie analizować prace i działność dziecięcą, na tej podstawie wysnuwać wnioski oraz we współpracy z rodziną dziecka podejmować działania zmierzające do rozwijania jego zdolności lub w razie potrzeby działania terapeutyczne.

Na kolokwium ustnym zostanie sprawdzone czy student:

- Ma pogłębioną wiedzę z zakresu psychologicznych i pedagogicznych podstaw wychowania przez sztukę i technikę, w tym treści kształcenia i metody rozwijania uzdolnień plastycznych i technicznych u dzieci.

- Orientuje się w publikacjach dotyczących wychowania przez sztukę i technikę.

- Ma uporządkowaną szczegółową wiedzę dotyczącą metod, środków i form organizacyjnych koniecznych w wychowaniu przez sztukę i technikę.

Potrafi przewidywać efekty edukacyjne, jakie można osiągnąć poprzez określone działania w tym obszarze.

- Dysponuje wyczuciem estetycznym i wrażliwością na wychowawcze oddziaływanie sztuk pięknych.

- Interesuje się sprawami techniki na tyle, żeby rozbudzić zainteresowania dziecięce.

Pełny opis:

Blok 1. Miejsce wychowania technicznego w programach przedszkolnych. Zasady, metody i formy pracy w zakresie wychowania technicznego oraz organizacja warunków pracy dzieci w przedszkolu na zajęciach technicznych. Trudności związane z jego realizacją treści wychowania technicznego.

Blok 2. Miejsce wychowania przez sztukę w programach wychowania przedszkolnego. Podstawowe idee, funkcja i formy ekspresji, znaczenie i organizacja impresji.

Blok 3. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Realizacja wybranych treści w przedszkolu.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.

3. Jelinek J.A., Seria artykułów pod wspólnym tytułem „budujemy dom” publikowanych w czasopiśmie Bliżej Przedszkola od września 2014 roku do czerwca 2015 roku.

4. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

5. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

Uwagi:

Za pomocą pracy pisemnej ocenione zostaną czy student:

- Potrafi samodzielnie analizować prace i działność dziecięcą, na tej podstawie wysnuwać wnioski oraz we współpracy z rodziną dziecka podejmować działania zmierzające do rozwijania jego zdolności lub w razie potrzeby działania terapeutyczne.

Na kolokwium ustnym zostanie sprawdzone czy student:

- Ma pogłębioną wiedzę z zakresu psychologicznych i pedagogicznych podstaw wychowania przez sztukę i technikę, w tym treści kształcenia i metody rozwijania uzdolnień plastycznych i technicznych u dzieci.

- Orientuje się w publikacjach dotyczących wychowania przez sztukę i technikę.

- Ma uporządkowaną szczegółową wiedzę dotyczącą metod, środków i form organizacyjnych koniecznych w wychowaniu przez sztukę i technikę.

Potrafi przewidywać efekty edukacyjne, jakie można osiągnąć poprzez określone działania w tym obszarze.

- Dysponuje wyczuciem estetycznym i wrażliwością na wychowawcze oddziaływanie sztuk pięknych.

- Interesuje się sprawami techniki na tyle, żeby rozbudzić zainteresowania dziecięce.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

realizacja zadań: 20

przygotowanie do egzaminu: 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://www.dzieciecafizyka.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji techicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń czy przygotowania prac plastycznych) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.

3. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

4. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

5. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

realizacja zadań: 20

przygotowanie do egzaminu: 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://www.dzieciecafizyka.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń czy przygotowania prac plastycznych) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku.

3. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

4. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

5. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://www.dzieciecafizyka.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń czy przygotowania prac plastycznych) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014.

3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.

4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

realizacja zadań: 20

przygotowanie do egzaminu: 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://www.dzieciecafizyka.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń czy przygotowania prac plastycznych) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014.

3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.

4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier, Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek, Janusz Kłoniecki
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń czy przygotowania prac plastycznych) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014.

3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.

4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 10 godz.

Przygotowanie referatu, prezentacji 10 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Janusz Kłoniecki
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń czy przygotowania prac plastycznych) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014.

3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.

4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń czy przygotowania prac plastycznych) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014.

3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.

4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 10 godz.

Przygotowanie referatu, prezentacji 10 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-03-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń czy przygotowania prac plastycznych) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014.

3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.

4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń czy przygotowania prac plastycznych) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014.

3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.

4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 10 godz.

Przygotowanie referatu, prezentacji 10 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń czy przygotowania prac plastycznych) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014.

3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.

4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.