Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-WST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.dzieciecafizyka.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem. PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności. PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (tj. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń przygotowania prac plastycznych i opracowania w formie prezentacji części materiału oraz omówienia go przed pozostałymi członkami grupy) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego. Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Jelinek J.A. (2018) Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III, Kraków, Wyd. CEBP. 2. Szuman S. (1990) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Wyd. WSiP. Literatura uzupełniająca 1. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007; 2. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej; 3. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002. 4. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; 5. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; 6. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008 7. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl |
|
Uwagi: |
W związku z pracą zdalną przewidywana forma komunikacji ze studentami to program MS Teams. Spotkania on-line odbywają się w wyznaczonych godzinach na platformie. Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a7619d0a204af4fbd9771023510901989%40thread.tacv2/1600439273416?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22dd534dc0-9c6a-4ef6-a2ce-fdc024dea8a9%22%7d Materiały zajęciowe będą przekazywane drogą mailową (na podany adres e-mail grupy). Program realizacji każdego z zajęć zostanie przesłany w pierwszym tygodniu zajęć. Dzięki niemu uczestnicy zajęć, będą mogli śledzić tematykę każdych zajęć i wcześniej ustalić nurtujące pytania. Uczestnictwo na zajęciach jest obowiązkowe i stanowi część zaliczenia. Zaliczenie przedmiotu (na ocenę) odbywa się na podstawie wykonania zadań wynikających z programu przedmiotu oraz zaliczenia na podstawie kolokwium (w formie pisemnej, na platformie Forms, Google lub - jeśli zniesiony zostanie obowiązek pracy zdalnej - pisemnie w sali Uczelni). Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie się do kolokwium: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (tj. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń, przygotowania prac plastycznych i opracowania w formie prezentacji części materiału oraz omówienia go przed pozostałymi członkami grupy) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego. Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Jelinek J.A. (2018) Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III, Kraków, Wyd. CEBP. 2. Szuman S. (1990) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Wyd. WSiP. Literatura uzupełniająca 1. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007; 2. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej; 3. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002. 4. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; 5. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; 6. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008 7. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl |
|
Uwagi: |
W związku z pracą zdalną przewidywana forma komunikacji ze studentami to program MS Teams. Spotkania on-line odbywają się w wyznaczonych godzinach na platformie. Link do zajęć dla grupy 1. https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a3bd7c10c0b1445b9b6b86db3dbd5ea93%40thread.tacv2/1601292124436?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22dd534dc0-9c6a-4ef6-a2ce-fdc024dea8a9%22%7d Link do zajęć dla grupy 2. https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a1941b8120efb495585ae2d5787d9f409%40thread.tacv2/1601291943962?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22dd534dc0-9c6a-4ef6-a2ce-fdc024dea8a9%22%7d Materiały zajęciowe będą przekazywane drogą mailową (na podany adres e-mail grupy). Program realizacji każdego z zajęć zostanie przesłany w pierwszym tygodniu zajęć. Dzięki niemu uczestnicy zajęć, będą mogli śledzić tematykę każdych zajęć i wcześniej ustalić nurtujące pytania. Uczestnictwo na zajęciach jest obowiązkowe i stanowi część zaliczenia. Zaliczenie przedmiotu (na ocenę) odbywa się na podstawie wykonania zadań wynikających z programu przedmiotu oraz zaliczenia na podstawie kolokwium (w formie pisemnej, na platformie Forms, Google lub - jeśli zniesiony zostanie obowiązek pracy zdalnej - pisemnie w sali Uczelni). Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do kolokwium: 30 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.