Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-WST
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie przez sztukę i technikę – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.dzieciecafizyka.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem.

PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności.

PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (tj. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń przygotowania prac plastycznych i opracowania w formie prezentacji części materiału oraz omówienia go przed pozostałymi członkami grupy) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A. (2018) Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III, Kraków, Wyd. CEBP.

2. Szuman S. (1990) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Wyd. WSiP.

Literatura uzupełniająca

1. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

2. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

3. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

4. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

5. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

6. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

7. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Uwagi:

W związku z pracą zdalną przewidywana forma komunikacji ze studentami to program MS Teams. Spotkania on-line odbywają się w wyznaczonych godzinach na platformie.

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a7619d0a204af4fbd9771023510901989%40thread.tacv2/1600439273416?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22dd534dc0-9c6a-4ef6-a2ce-fdc024dea8a9%22%7d

Materiały zajęciowe będą przekazywane drogą mailową (na podany adres e-mail grupy). Program realizacji każdego z zajęć zostanie przesłany w pierwszym tygodniu zajęć. Dzięki niemu uczestnicy zajęć, będą mogli śledzić tematykę każdych zajęć i wcześniej ustalić nurtujące pytania. Uczestnictwo na zajęciach jest obowiązkowe i stanowi część zaliczenia.

Zaliczenie przedmiotu (na ocenę) odbywa się na podstawie wykonania zadań wynikających z programu przedmiotu oraz zaliczenia na podstawie kolokwium (w formie pisemnej, na platformie Forms, Google lub - jeśli zniesiony zostanie obowiązek pracy zdalnej - pisemnie w sali Uczelni).

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (tj. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń, przygotowania prac plastycznych i opracowania w formie prezentacji części materiału oraz omówienia go przed pozostałymi członkami grupy) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A. (2018) Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III, Kraków, Wyd. CEBP.

2. Szuman S. (1990) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Wyd. WSiP.

Literatura uzupełniająca

1. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

2. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

3. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

4. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

5. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

6. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

7. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Uwagi:

W związku z pracą zdalną przewidywana forma komunikacji ze studentami to program MS Teams. Spotkania on-line odbywają się w wyznaczonych godzinach na platformie.

Link do zajęć dla grupy 1.

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a3bd7c10c0b1445b9b6b86db3dbd5ea93%40thread.tacv2/1601292124436?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22dd534dc0-9c6a-4ef6-a2ce-fdc024dea8a9%22%7d

Link do zajęć dla grupy 2.

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a1941b8120efb495585ae2d5787d9f409%40thread.tacv2/1601291943962?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22dd534dc0-9c6a-4ef6-a2ce-fdc024dea8a9%22%7d

Materiały zajęciowe będą przekazywane drogą mailową (na podany adres e-mail grupy). Program realizacji każdego z zajęć zostanie przesłany w pierwszym tygodniu zajęć. Dzięki niemu uczestnicy zajęć, będą mogli śledzić tematykę każdych zajęć i wcześniej ustalić nurtujące pytania. Uczestnictwo na zajęciach jest obowiązkowe i stanowi część zaliczenia.

Zaliczenie przedmiotu (na ocenę) odbywa się na podstawie wykonania zadań wynikających z programu przedmiotu oraz zaliczenia na podstawie kolokwium (w formie pisemnej, na platformie Forms, Google lub - jeśli zniesiony zostanie obowiązek pracy zdalnej - pisemnie w sali Uczelni).

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do kolokwium: 30

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)