Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-WPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pracy socjalnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3af3a2806b4a0e460b82ba6e2653a3dd42%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=897e2edd-8f74-422e-8566-305f13301cf3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KK_W01 zna elementarną terminologię używaną w pracy socjalnej

PC1_KK_W07 ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach

Umiejętności

PC1_KS_U03 potrafi dokonać analizy projektów socjalnych

Kompetencje społeczne

PC1_KS_U06 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych

PC1_KK_K03 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Dagmara Kostrzewska, Katarzyna Szostakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

WIEDZA

- Egzamin pisemny

- Swobodnie operuje terminologią pracy socjalnej dotyczącą: metod pracy socjalnej: metoda indywidualnych przypadków, metoda pracy grupowej, metoda organizowania środowiska, koszyk dób i usług, minimum socjalne, minimum egzystencji, zasiłki, diagnoza społeczna;

- potrafi wymienić i scharakteryzować odbiorców pracy socjalnej;

- Kolokwium - 5 pytań otwartych lub zaliczenie trzech wejściówek

- Warunek zaliczenia ćwiczeń:

- obecność na zajęciach (1 nieobecność dozwolona, pozostałe student zalicza w formie ustnej na dyżurze)

UMIEJĘTNOŚCI

- Potrafi dokonać analizy diagnozy przypadku;

- Zna formy pomocy osobom dotkniętym wybranymi problemami społecznymi tj. bieda, sieroctwo, bezdomność, uchodźstwo, osoby opuszczające zakład karny, uzależnienia (alkoholizm, narkomania)

- Wykłady zostaną ocenione na podstawie egzaminu pisemnego;

- Ćwiczenia zostaną ocenione kolokwium pisemnego;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób potrzebujących w świetle art. 7 Ustawy o pomocy społecznej.

- Potrafi prowadzić dyskusję na tematy kontrowersyjne i budzące emocje dotyczące problemów etycznych w pracy pracownika socjalnego. Posługuje się przy tym w sposób rzeczowy argumentowani z literatury przedmiotu i aktywnie słuchając innych uczestników dyskusji.

Pełny opis:

Na ćwiczeniach będą poruszane następujące zagadnienia:

1. Ustawa o pomocy społecznej - omówienie głównych założeń

2. Zasiłki z pomocy społecznej oraz ze strony państwa

3. Metody pracy socjalnej

4. Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych

Na wykładach będą poruszane następujące zagadnienia:

1. Zarys historii pracy socjalnej;

2. Definicja pracy socjalnej;

3. Związki pracy socjalnej z pedagogiką społeczną

(praca socjalna a:

socjologia, psychologia, antropologia);

4. Przedmiot i zakres pracy socjalnej

5. Wartości i zasady w pracy socjalnej

6. Etyka pracownika socjalnego

7. Wybrane lokalne i globalne problemy społeczne: starość

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Smolińska-Theiss B. (1994). Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5.

2. Kantowicz E. (2001). Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo UWM, rozdział 4.

3. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.

4. Kantowicz E. (2001). Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

5. Kanios A. (2014). Praca socjalna. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

6. Kawula S. (red.) (2007). Pedagogika Społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek.

7. Krajewska B. (2007). Elementarne zagadnienia pracy socjalnej (wybór tekstów), Wyd. Naukowe "Novum", Płock.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (2012). W kręgu pracy socjalnej. Warszawa: Wydawnictwo APS.

2. Frąckiewicz L. Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk";

3. Lalak D., Pilch T. (red) (1999). Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej - hasło diagnoza społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

4. Kulesza M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa, Difin.

5. Radziewicz J. (1995). Środowisko społeczno-wychowawcze szkoły. [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.) Pedagogika Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

6. Chomczyńska-Rubacha M. (2003). Szkolne środowisko uczenia się. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2003). Pedagogika, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

7. Zych A., Leksykon gerontologii, wyd. Impuls, Kraków 2010 - wybrane hasła (starzenie się - biologiczne, psychiczne, społeczne).

8. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, rozdział 1, 7.

9. Orzechowska G., Aktualne problemy gerontologii społecznej, wyd. UWM, Olsztyn 2001, rozdział 1.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- pogadanka

- praca z tekstem

- prezentacja multimedialna

- przygotowanie i omówienie prezentacji na temat:

a) zasiłków jakie może otrzymywać rodzina

b) metod pracy socjalnej

c) form pomocy osobom dotkniętym wybranymi problemami społecznym;

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontraktowe: 12h wykładów, 12h ćwiczeń

przygotowanie się do egzaminu: 8h

studiowanie literatury: 4h

przygotowanie prezentacji na wybrany temat: 10h

przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 2h

PUNKTY ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

WIEDZA

- Egzamin pisemny

- Swobodnie operuje terminologią pracy socjalnej dotyczącą: metod pracy socjalnej: metoda indywidualnych przypadków, metoda pracy grupowej, metoda organizowania środowiska, koszyk dób i usług, minimum socjalne, minimum egzystencji, zasiłki, diagnoza społeczna;

- potrafi wymienić i scharakteryzować odbiorców pracy socjalnej;

- Kolokwium - 5 pytań otwartych lub zaliczenie trzech wejściówek

- Warunek zaliczenia ćwiczeń:

- obecność na zajęciach (1 nieobecność dozwolona, pozostałe student zalicza w formie ustnej na dyżurze)

UMIEJĘTNOŚCI

- Potrafi dokonać analizy diagnozy przypadku;

- Zna formy pomocy osobom dotkniętym wybranymi problemami społecznymi tj. bieda, sieroctwo, bezdomność, uchodźstwo, osoby opuszczające zakład karny, uzależnienia (alkoholizm, narkomania)

- Wykłady zostaną ocenione na podstawie egzaminu pisemnego;

- Ćwiczenia zostaną ocenione kolokwium pisemnego;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób potrzebujących w świetle art. 7 Ustawy o pomocy społecznej.

- Potrafi prowadzić dyskusję na tematy kontrowersyjne i budzące emocje dotyczące problemów etycznych w pracy pracownika socjalnego. Posługuje się przy tym w sposób rzeczowy argumentowani z literatury przedmiotu i aktywnie słuchając innych uczestników dyskusji.

Pełny opis:

Na ćwiczeniach będą poruszane następujące zagadnienia:

1. Ustawa o pomocy społecznej - omówienie głównych założeń

2. Zasiłki z pomocy społecznej oraz ze strony państwa

3. Metody pracy socjalnej

4. Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych

Na wykładach będą poruszane następujące zagadnienia:

1. Zarys historii pracy socjalnej;

2. Definicja pracy socjalnej;

3. Związki pracy socjalnej z pedagogiką społeczną

(praca socjalna a:

socjologia, psychologia, antropologia);

4. Przedmiot i zakres pracy socjalnej

5. Wartości i zasady w pracy socjalnej

6. Etyka pracownika socjalnego

7. Wybrane lokalne i globalne problemy społeczne: starość

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Smolińska-Theiss B. (1994). Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5.

2. Kantowicz E. (2001). Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo UWM, rozdział 4.

3. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.

4. Kantowicz E. (2001). Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

5. Kanios A. (2014). Praca socjalna. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

6. Kawula S. (red.) (2007). Pedagogika Społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek.

7. Krajewska B. (2007). Elementarne zagadnienia pracy socjalnej (wybór tekstów), Wyd. Naukowe "Novum", Płock.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (2012). W kręgu pracy socjalnej. Warszawa: Wydawnictwo APS.

2. Frąckiewicz L. Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk";

3. Lalak D., Pilch T. (red) (1999). Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej - hasło diagnoza społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

4. Kulesza M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa, Difin.

5. Radziewicz J. (1995). Środowisko społeczno-wychowawcze szkoły. [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.) Pedagogika Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

6. Chomczyńska-Rubacha M. (2003). Szkolne środowisko uczenia się. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2003). Pedagogika, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

7. Zych A., Leksykon gerontologii, wyd. Impuls, Kraków 2010 - wybrane hasła (starzenie się - biologiczne, psychiczne, społeczne).

8. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, rozdział 1, 7.

9. Orzechowska G., Aktualne problemy gerontologii społecznej, wyd. UWM, Olsztyn 2001, rozdział 1.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- pogadanka

- praca z tekstem

- prezentacja multimedialna

- przygotowanie i omówienie prezentacji na temat:

a) zasiłków jakie może otrzymywać rodzina

b) metod pracy socjalnej

c) form pomocy osobom dotkniętym wybranymi problemami społecznym;

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontraktowe: 12h wykładów, 12h ćwiczeń

przygotowanie się do egzaminu: 8h

studiowanie literatury: 4h

przygotowanie prezentacji na wybrany temat: 10h

przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 2h

PUNKTY ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)