Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programy i pakiety edukacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-PPE3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Programy i pakiety edukacyjne
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są analizie podstawy programowej oraz dostępnych na rynku wydawniczym pakietów edukacyjnych. Ich rolą jest pobudzenie refleksyjnego i krytycznego podejścia w interpretacji zapisów, wyborze pakietu oraz realizacji treści podręcznika podczas zajęć z dziećmi. Zajęcia mają inspirować do podejmowania autorskich projektów dotyczących konstruowania programów i wykorzystywania podręczników w pracy z uczniem edukacji wczesnoszkolnej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W04 zna podstawowe założenia teoretyczne dotyczące koncepcji i zasad opracowywania programów kształcenia oraz materiałów edukacyjnych z etapu wczesnej edukacji

Umiejętności

PC1_KS_U03 posiada podstawowe umiejętności dokonywania oceny przydatności wybranych programów kształcenia oraz materiałów edukacyjnych do zakładanych celów kształcenia oraz planowanych do zastosowania metod pracy z dziećmi i uczniami

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kupiec
Prowadzący grup: Monika Kupiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kupiec
Prowadzący grup: Monika Kupiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia są poświęcone analizie podstawy programowej oraz dostępnych na rynku wydawniczym pakietów edukacyjnych.

◦ Rolą zajęć jest pobudzenie refleksyjnego i krytycznego podejścia w interpretacji zapisów, wyborze pakietu oraz realizacji treści podręcznika podczas zajęć z dziećmi.

◦ Zajęcia mają inspirować do podejmowania autorskich projektów dotyczących konstruowania programów i wykorzystywania podręczników w pracy z uczniem edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Zakres tematów:

◦ podstawa programowa jako program - analiza założeń i zadań nauczyciela w ich realizacji;

◦ rodzaje programów, przykłady i kryteria ich wyboru;

◦ projektowanie autorskiego programu – metodyka i samodzielne próby;

◦ przykłady pakietów edukacyjnych;

◦ rola elementarza;

◦ podręcznik jako narzędzie uspołeczniania i indywiduacji - weryfikacja założeń podstawy programowej.

Literatura:

1. Bałachowicz J. (1988). Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. WSiP, Warszawa.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2016), Konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego. W jaki sposób treści zawarte w tej książce pomogą w opracowaniu programu edukacyjnego dla starszych przedszkolaków. W: tegoż, Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Bliżej Przedszkola, Kraków.

3. Klus-Stańska D., Nowicka M. (2013). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Rozdz.I. Czy szkoła rzeczywiście uczy czytać? Wyd. Harmonia, Gdańsk.

4. Sanocka, K. (2012). Stereotypy płci w czytankach – wybrane przykłady zmian zachodzących w polskich szkołach. Dostęp: http://www.palimpsest.socjologia.uj.edu.pl/tl_files/palimpsest/2012-04-23/Pliki%20na%20strone/Sanocka.pdf

5. Skrzypczak, J. (2003). Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Poznań.

6. Szyller, A. (2019). Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo UW.

7. Zalewska, E. (2009). Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa.

8. Zalewska E. (2009), Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno- analitycznym, [za:] T. Höhne, Schulbuchwissen. Umrisse einer Wissen Und Mediwntheorie des Schulbuches, [w:] L. Huryło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków.

9. Aktualna Podstawa Programowa edukacji wczesnoszkolnej.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone w aplikacji Teams przy wykorzystaniu dostępnych w sieci narzędzi cyfrowych. Materiały ćwiczeniowe i prace zaliczeniowe udostępniane w zakładce PLIKI w folderach z datą zajęć w kanale ogólnym lubi kanałach grup.

Link do zespołu, metody pracy na zajęciach i kryteria zaliczenia przedmiotu podany w zakładce grupy zajęciowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)