Programy i pakiety edukacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-PPE3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Programy i pakiety edukacyjne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie podstawy programowej oraz dostępnych na rynku wydawniczym pakietów edukacyjnych. Ich rolą jest pobudzenie refleksyjnego i krytycznego podejścia w interpretacji zapisów, wyborze pakietu oraz realizacji treści podręcznika podczas zajęć z dziećmi. Zajęcia mają inspirować do podejmowania autorskich projektów dotyczących konstruowania programów i wykorzystywania podręczników w pracy z uczniem edukacji wczesnoszkolnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W04 zna podstawowe założenia teoretyczne dotyczące koncepcji i zasad opracowywania programów kształcenia oraz materiałów edukacyjnych z etapu wczesnej edukacji Umiejętności PC1_KS_U03 posiada podstawowe umiejętności dokonywania oceny przydatności wybranych programów kształcenia oraz materiałów edukacyjnych do zakładanych celów kształcenia oraz planowanych do zastosowania metod pracy z dziećmi i uczniami Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone analizie podstawy programowej oraz dostępnych na rynku wydawniczym pakietów edukacyjnych. ◦ Rolą zajęć jest pobudzenie refleksyjnego i krytycznego podejścia w interpretacji zapisów, wyborze pakietu oraz realizacji treści podręcznika podczas zajęć z dziećmi. ◦ Zajęcia mają inspirować do podejmowania autorskich projektów dotyczących konstruowania programów i wykorzystywania podręczników w pracy z uczniem edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: ◦ podstawa programowa jako program - analiza założeń i zadań nauczyciela w ich realizacji; ◦ rodzaje programów, przykłady i kryteria ich wyboru; ◦ projektowanie autorskiego programu – metodyka i samodzielne próby; ◦ przykłady pakietów edukacyjnych; ◦ rola elementarza; ◦ podręcznik jako narzędzie uspołeczniania i indywiduacji - weryfikacja założeń podstawy programowej. |
|
Literatura: |
1. Bałachowicz J. (1988). Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. WSiP, Warszawa. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2016), Konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego. W jaki sposób treści zawarte w tej książce pomogą w opracowaniu programu edukacyjnego dla starszych przedszkolaków. W: tegoż, Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Bliżej Przedszkola, Kraków. 3. Klus-Stańska D., Nowicka M. (2013). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Rozdz.I. Czy szkoła rzeczywiście uczy czytać? Wyd. Harmonia, Gdańsk. 4. Sanocka, K. (2012). Stereotypy płci w czytankach – wybrane przykłady zmian zachodzących w polskich szkołach. Dostęp: http://www.palimpsest.socjologia.uj.edu.pl/tl_files/palimpsest/2012-04-23/Pliki%20na%20strone/Sanocka.pdf 5. Skrzypczak, J. (2003). Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Poznań. 6. Szyller, A. (2019). Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo UW. 7. Zalewska, E. (2009). Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa. 8. Zalewska E. (2009), Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno- analitycznym, [za:] T. Höhne, Schulbuchwissen. Umrisse einer Wissen Und Mediwntheorie des Schulbuches, [w:] L. Huryło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków. 9. Aktualna Podstawa Programowa edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w aplikacji Teams przy wykorzystaniu dostępnych w sieci narzędzi cyfrowych. Materiały ćwiczeniowe i prace zaliczeniowe udostępniane w zakładce PLIKI w folderach z datą zajęć w kanale ogólnym lubi kanałach grup. Link do zespołu, metody pracy na zajęciach i kryteria zaliczenia przedmiotu podany w zakładce grupy zajęciowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.