Przyroda w edukacji – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-PED1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przyroda w edukacji – metodyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Jak uczyć się przyrody? (4 filmy edukacyjne) Zastosowanie metod słownych (podających w edukacji przyrodniczej Metody zabawowe i aktywizujące w edukacji przyrodniczej Środki dydaktyczne w edukacji przyrodniczej Ekologiczne projekty edukacyjne (wykorzystanie stron www) Edukacja o przyrodzie, w przyrodzie i dla przyrody Projekt „Czysta Polska” – oddziaływanie na lokalne społeczności (Esej na zaliczenie) |
Pełny opis: |
Metodyka nauczania przyrody. Jak uczyć się przyrody? (4 filmy edukacyjne) Zastosowanie metod słownych (podających w edukacji przyrodniczej Metody zabawowe i aktywizujące w edukacji przyrodniczej. Przyroda najbliższej okolicy - wykorzystanie elementów przyrody w edukacji. Znaczenie roślin w Zyciu człowieka. Różnorodność biologiczna i jej znaczenie. Opieka nad zwierzętami domowymi. Uprawa roślin - doświadczenia przyrodnicze Środki dydaktyczne w edukacji przyrodniczej Ekologiczne projekty edukacyjne (wykorzystanie stron www) Edukacja o przyrodzie, w przyrodzie i dla przyrody Projekt „Czysta Polska” – oddziaływanie na lokalne społeczności (Esej na zaliczenie) |
Literatura: |
Chauvel, D., Michel, V. (1999). Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka. Warszawa: Wyd. Cyklady. Fiutowska, T. (2003). Smyk się bawi, smyk się śmieje... Autorski program kształcenia i wychowania sześciolatka. Warszawa: Oficyna "ADAM". Podstawa Programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. S. Elbanowska-Ciemuchowska, Doświadczenia małego odkrywcy, Wyd. Juka Warszawa, 2011 Adel Faber,E. Mazlish, Jak mówić żeby dzieci się uczyły, Media Rodzina, Poznań, 2006 J. Kasperkowiak, Taka piękna jest przyroda, Wyd. Skrzat, Kraków 2010 A. Korwin-Szymanowska,E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 T. Parczewska, Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin, 2009 • Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 4/2014 (53), s. 49-55. |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone synchronicznie. Wykład z prezentacją multimedialną. trakcie zajęć stosowane będą metody słowne: wykład, opis, dyskusja, a także metody pokazu. Kryterium zaliczenia stanowią: Kolokwium - udział w dyskusji na temat metod w edukacji przyrodniczej. Zaliczenie: Esej pt. Projekt „Czysta Polska” – oddziaływanie na lokalne społeczności. Grupa otrzymała link do zajęc w aplikacji Teams za pomocą USOS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska, Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ćwiczenia: ocena końcowa, jest średnią ocen cząstkowych wypracowanych przez studentów działaniami indywidualnym i zespołowymi - w przygotowaniu i prezentacji pozostałym uczestnikom w grupie zajęciowej przydzielonych zadań. |
|
Pełny opis: |
Wybrane, podstawowe treści przyrodnicze w obszarze przyrody ożywionej. Eksperymenty, obserwacje, doświadczenia w edukacji przedszkolnej. Wybrane treści z zakresu ochrony środowiska przyrodniczego. Środki dydaktyczne w edukacji przyrodniczej. Rozwiązania dydaktyczne w edukacji przyrodniczej, z zastosowaniem zróżnicowanych metod dydaktycznych. Wykorzystywanie różnych źródeł wiedzy, w tym dedykowanych edukacji przyrodniczej stron internetowych. |
|
Literatura: |
- Berne I, Zajęcia w terenie. WSiP Warszawa 1984 - Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce. - Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa. - Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków, 2009 -Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, Meritum, 2, s. 48-52. -Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. -Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. - Kasperkowiak J., Taka piękna jest przyroda, Wyd. Skrzat, Kraków 2010 -Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP. -Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. -Muchacka, B.(2006). Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP - Nowak J. Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W Dziecko: sukcesy i porażki. Red. Piwowarski R. Wyd. IBE, Warszawa 2007 - Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. PWN, Warszawa -Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, UMCS, Lublin, 2009 -Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. - Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010 -Walter G., „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda . Wydawnictwo Jedność, Kielce 2004 - Wollman-Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody. Wyd. Impuls, Kraków 1998 - Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków 2006 - Żuchełkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz, 2015 - Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna Warto skorzystać: Przykładowe przewodniki do oznaczania organizmów, które mogą pomóc przyszłemu nauczycielowi rozpoznawanie rośliny i zwierzęta w środowisku przyrodniczym i nie tylko: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico - Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora. Wyd. RM, wyd.II - Blessing K., Langer S., Fladt T., Przyroda i jej tajemnice. Przewodnik dla całej rodziny. Delta W-Z, Warszawa 2010, - Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico - Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico - Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico - Liszewska J., Maruszczak M., Meternicka G., Młody obserwator przyrody. Encyklopedia. Multico, Warszawa - Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, zadania, wytyczne umieszczane są w części pliki wspomnianej aplikacji. 2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ocena końcowa, jest średnią ocen cząstkowych wypracowanych przez studentów działaniami indywidualnym i zespołowymi - w przygotowaniu i prezentacji pozostałym uczestnikom w grupie zajęciowej przydzielonych zadań. |
|
Pełny opis: |
Wybrane, podstawowe treści przyrodnicze w obszarze przyrody ożywionej. Eksperymenty, obserwacje, doświadczenia w edukacji przedszkolnej. Wybrane treści z zakresu ochrony środowiska przyrodniczego. Środki dydaktyczne w edukacji przyrodniczej. Rozwiązania dydaktyczne w edukacji przyrodniczej, z zastosowaniem zróżnicowanych metod dydaktycznych. Wykorzystywanie różnych źródeł wiedzy, w tym dedykowanych edukacji przyrodniczej stron internetowych. |
|
Literatura: |
- Berne I, Zajęcia w terenie. WSiP Warszawa 1984 - Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce. - Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa. - Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wyd. Impuls, Kraków, 2009 -Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, Meritum, 2, s. 48-52. -Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. -Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. - Kasperkowiak J., Taka piękna jest przyroda, Wyd. Skrzat, Kraków 2010 -Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP. -Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. -Muchacka, B.(2006). Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP - Nowak J. Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W Dziecko: sukcesy i porażki. Red. Piwowarski R. Wyd. IBE, Warszawa 2007 - Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. PWN, Warszawa -Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody - Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, UMCS, Lublin, 2009 -Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. - Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010 -Walter G., „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda . Wydawnictwo Jedność, Kielce 2004 - Wollman-Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody. Wyd. Impuls, Kraków 1998 - Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków 2006 - Żuchełkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz, 2015 - Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna Warto skorzystać: Przykładowe przewodniki do oznaczania organizmów, które mogą pomóc przyszłemu nauczycielowi rozpoznawanie rośliny i zwierzęta w środowisku przyrodniczym i nie tylko: - Bellmann H. (2015) Spotkania z przyrodą. Owady. Oficyna wydawnicza Multico - Bellmann H. (2012) Atlas owadów. Poradnik obserwatora. Wyd. RM, wyd.II - Blessing K., Langer S., Fladt T., Przyroda i jej tajemnice. Przewodnik dla całej rodziny. Delta W-Z, Warszawa 2010, - Hryniewicki T. Vademecum Miłośnika Przyrody. Drzewa i krzewy. Oficyna wydawnicza Multico - Klimaszewski K. Płazy i gady. Fauna Polski, Oficyna wydawnicza Multico - Kruszewicz A.G. Ptaki w Polsce. Oficyna wydawnicza Multico - Liszewska J., Maruszczak M., Meternicka G., Młody obserwator przyrody. Encyklopedia. Multico, Warszawa - Sudnik-Wójcikowska B. (2011) Rośliny synantropijne. Flora Polski. Oficyna wydawnicza Multico |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, zadania, wytyczne umieszczane są w części pliki wspomnianej aplikacji. 2ECTS 15h- godziny kontaktowe 45h - praca własna studenta z materiałami, źródłami celem przygotowania się do wytyczonych zadań w ramach prowadzonych zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.