Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-NIK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC I r. 2 spec.: ERI, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, stac. i niestac. I st. Obowiązkowe dla PC I r. 2 spec.: PRE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, stac. i niestac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W06 Posiada podstawową wiedzę o dziecku jako uczestniku działalności wychowawczej i opiekuńczej PC1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dzieci i młodzieży PC1_KK_W07 Zna podstawowe założenia instytucjonalnej opieki i wychowania dzieci i młodzieży Umiejętności PC1_KK_U02 Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie PC1_KK_U05 Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska, Marcin Szostakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
1. Nurty i kierunki w pedagogii. 2. Opieka i wychowanie w różnych kontekstach socjo-kulturowych. 3. Opieka jako rodzaj relacji międzyludzkiej – od opieki ubezwłasnowolnienia do opieki - elementu systemu społecznego podtrzymania. 4. Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną. Zasada odpowiedzialności społecznej i zasada bliskości. 5. Sytuacja dzieci poza rodziną własną. Zagrożenia i szanse rozwojowe dziecka wychowywanego w placówce opiekuńczo – wychowawczej. 6. Rodzinne formy opieki zastępczej. Rodzina adopcyjna, rodzina zastępcza, rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce. 7. Formy pracy z dzieckiem i rodziną w środowisku zamieszkania. Proaktywne i reaktywne strategie pomocy dziecku i rodzinie. 8. Wykluczenie społeczne rodziny jako zagrożenie rozwoju dziecka. 9. Obszary naznaczenia i odrzucenia dziecka. 10. Trajektoria dzieciństwa naznaczonego biedą. 11.Prawa dziecka. 12. Teoria systemów bioekologicznych U. Bronfenbrennera. 13. Plec dziecka a socjalizacja. 14. Dwujęzyczność i inne kapitały dziecka. 15. Model „szkoły opiekuńczej” (szkolny system wsparcia dziecka i rodziny). 16. Blok powtórzeniowy |
|
Literatura: |
1. Odrowąż-Coates A., Kwiatkowski M. (red.) Przyszłość edukacji i społeczeństwa oczami badaczy społecznych. The future of education and society through the eyes of social researchers. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2014. 2. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346. 3. Odrowąż-Coates, A. Fatamorgana saudyjskiej przestrzeni społeczno- kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji, Impuls, Kraków 2015. 4. Kolankiewicz M., Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki. W. 1998. 5. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków 2009. 6. Smolińska-Theiss B. Dzieciństwo jako status społeczny. Warszawa 2014. (fragmenty). 7. Smolińska-Theiss B. Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków 2013. (fragmenty). |
|
Uwagi: |
Formy pracy na Uczelni: 1. Wykład 2. Pogadanka 3. Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych Formy realizacji zajęć na odległość: - egzamin w formie pytań otwartych przeprowadzony drogą online z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.