Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MWS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W06 ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PC1_KK_W04 posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej Umiejętności PC1_KK_U02 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności społecznych dzieci PC1_ KS_U05 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności Kompetencje społeczne PC1_KK_K02 jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Czerwińska, Grażyna Hennel, Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Kornelia Czerwińska, Grażyna Hennel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
egzamin GRUPA 2 - Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej (3 pytania otwarte) przeprowadzony w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS lub w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - poprzez Skype GRUPA I Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej (3 pytania otwarte) przeprowadzony w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS lub w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - w formie pisemnej na platformie @aps.edu.pl |
|
Pełny opis: |
Tematyka: Rozwój emocjonalno-społeczny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Socjalizacja. Cele i formy oddziaływań wychowawczych w różnych paradygmatach a praktyka pedagogiczna. Kompetencje społeczne – ustalenia terminologiczne. Sposoby i programy rozwijania kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Znaczenie i sposoby rozwijania u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym umiejętności współdziałania z rówieśnikiem, współpracy w grupie, udzielania pomocy, poprawnego odmawiania przyjęcia pomocy, wyrażania emocji w sposób społecznie akceptowany itp. Wspomaganie rozwoju zachowań prospołecznych w kontekście edukacji w grupach o wysokiej heterogeniczności. Informacja nt. sposobów realizacji zajęć w okresie edukacji zdalnej w GRUPIE 2 zamieszczone są w zakładce Zajęcia: ćwiczenia "Informacje o grupie 2" |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Smogorzewska, J., Szumski, G. (2015). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Teoria – Metodyka – Efekty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Czub, M. (red.). (2014). Diagnoza funkcjonowania emocjonalno-społecznego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. Warszawa: Instytut Badań Naukowych. Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Gray, C. (2014). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: Wydawnictwo „Harmonia”. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej Przedszkola. Jaskulska, S., Poleszak, W. (2015). Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty (s. 155-175). Łódź: theQ studio. Pyżalski, J., Kołodziejczyk, J. (2015). Nauczyciel wobec sytuacji trudnych wychowawczo. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty (s. 77-94). Łódź: theQ studio. |
|
Uwagi: |
Metody nauczania: prezentacja, krytyczna analiza źródeł, dyskusja, metody ćwiczebne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury- 10h Przygotowanie się do egzaminu- 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta-30h Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 Szczegółowe informacje nt. harmonogramu i sposobów realizacji zajęć w okresie edukacji zdalnej znajdują się w "informacje o grupie" |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.