Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-MWS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KK_W06 ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

PC1_KK_W04 posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Umiejętności

PC1_KK_U02 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie kształtowania umiejętności społecznych dzieci

PC1_ KS_U05 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności

Kompetencje społeczne

PC1_KK_K02 jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Czerwińska, Grażyna Hennel, Aneta Jegier
Prowadzący grup: Kornelia Czerwińska, Grażyna Hennel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

egzamin

GRUPA 2 - Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej (3 pytania otwarte) przeprowadzony w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS lub w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - poprzez Skype

GRUPA I

Egzamin ustny składany w sesji egzaminacyjnej (3 pytania otwarte) przeprowadzony w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS lub w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - w formie pisemnej na platformie @aps.edu.pl

Pełny opis:

Tematyka:

Rozwój emocjonalno-społeczny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Socjalizacja. Cele i formy oddziaływań wychowawczych w różnych paradygmatach a praktyka pedagogiczna.

Kompetencje społeczne – ustalenia terminologiczne. Sposoby i programy rozwijania kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Znaczenie i sposoby rozwijania u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym umiejętności współdziałania z rówieśnikiem, współpracy w grupie, udzielania pomocy, poprawnego odmawiania przyjęcia pomocy, wyrażania emocji w sposób społecznie akceptowany itp. Wspomaganie rozwoju zachowań prospołecznych w kontekście edukacji w grupach o wysokiej heterogeniczności.

Informacja nt. sposobów realizacji zajęć w okresie edukacji zdalnej w GRUPIE 2 zamieszczone są w zakładce Zajęcia: ćwiczenia "Informacje o grupie 2"

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Smogorzewska, J., Szumski, G. (2015). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Teoria – Metodyka – Efekty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Czub, M. (red.). (2014). Diagnoza funkcjonowania emocjonalno-społecznego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. Warszawa: Instytut Badań Naukowych.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gray, C. (2014). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: Wydawnictwo „Harmonia”.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej Przedszkola.

Jaskulska, S., Poleszak, W. (2015). Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty (s. 155-175). Łódź: theQ studio.

Pyżalski, J., Kołodziejczyk, J. (2015). Nauczyciel wobec sytuacji trudnych wychowawczo. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty (s. 77-94). Łódź: theQ studio.

Uwagi:

Metody nauczania: prezentacja, krytyczna analiza źródeł, dyskusja, metody ćwiczebne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury- 10h

Przygotowanie się do egzaminu- 5h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta-30h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Szczegółowe informacje nt. harmonogramu i sposobów realizacji zajęć w okresie edukacji zdalnej znajdują się w "informacje o grupie"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)