Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-MSW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W06

Ma podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zakresów treści wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą

PCK1_KK_W04

Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie opieki i wychowania

PCK1_KK_U02

Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych

PCK1_KK_U03

Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dziećmi i młodzieżą

PCK1_KK_K02

Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki, Paulina Kamińska-Diduszko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody i kryteria oceniania:

W sytuacji trwania zawieszenia zajęć i realizacji ich on-line:

Obecność studenta podczas wykładów realizowanych za pomocą aplikacji Teams

Ocena wiedzy na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej

Ocena umiejętności wskazywania podstawowych metod i zasad postępowania opiekuńczo - wychowawczego

Ocena umiejętności posługiwania się złożonymi metodami, technikami i narzędziami w pracy opiekuńczo – wychowawczej

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Terminologia związana z metodyką pracy profilaktycznej w środowisku. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej jako nauka. Pojęcie, zadania, przedmiot i źródła treściowe metodyki. Podział metodyk.

2. Podstawowe warunki skuteczności działań opiekuńczo-wychowawczych.

3. Założenia teoretyczne i uwarunkowania koncepcji oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych. Zasady doboru treści programowych w metodyce pracy opiekuńczo-wychowawczej.

4. System opieki nad dziećmi i młodzieżą. Ogólna struktura działalności opiekuńczo-wychowawczej. Standardy w zakresie opieki i wychowania w Polsce w świetle regulacji prawnych. Działania podejmowane w placówkach uwzględniające różny charakter opieki: opieka dzienna, całodobowa, doraźna, hotele, opieka w rodzinach zaprzyjaźnionych.

5. Tradycyjne i alternatywne metody pracy opiekuńczo-wychowawczej

6. Planowanie oraz organizacja pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach opieki ciągłej. Przebieg procesu planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej. Kryteria poprawności planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej. Podstawowe kategorie treściowe planu. Struktura i możliwości opracowywania planu działania opiekuńczo-wychowawczego (konspekt zajęć). Cechy skutecznego planu. Rodzaje planów w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Trudności w planowaniu pracy opiekuńczo-wychowawczej. Znaczenie planu jako swoistego programu działania.

7. Podział i charakterystyka metod wykorzystywanych w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

8. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole:

- zakres i metody pracy pedagoga szkolnego oraz wspierających go profesjonalistów

- funkcje realizowane w pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej z dziećmi i młodzieżą przez pedagoga szkolnego

- metody i organizacja pracy pedagoga szkolnego

- obowiązki pedagoga szkolnego

- wymagane kwalifikacje

- zadania i metody pracy świetlicowej

9. Rodzinne domy terapeutyczne jako propozycja systemu opiekuńczo-wychowawczego dla osób nieprzystosowanych

społecznie. Zasady funkcjonowania i zadania domu terapeutycznego. Rola wychowawców w domach. Teaching Family Program w polskich warunkach: cele i zadania programu, charakterystyka domów terapeutycznych, nauczyciele-rodzice jako personel placówki, interakcje w trakcie oddziaływań terapeutyczno-wychowawczych, metody pracy z wychowankami.

10. Rozwój form opieki nad dzieckiem w Polsce. Powtórzenie i podsumowanie materiału. Przedstawienie i omówienie zagadnień egzaminacyjnych.

Literatura:

Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, Zielona Góra 2004.

Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, PEKW Gaja, Zielona Góra 2005.

Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.

Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000.

Wojciechowska – Charlak B. (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.

Wojciechowska-Charlak B.(red.), Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.

Biedroń M., Prokosz M., Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001.

Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, WSiP, Warszawa, 1995.

Kępski Cz. (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005.

Kolankiewicz, M. (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998.

Łobocki M., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Lublin 1991.

Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011.

Dąbrowski Z., Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń, 1980.

Brągiel J., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Olsztyn 1984.

Kulpiński F., Wybrane problemy metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej, Częstochowa 1978.

Uwagi:

grupa wykładowa III DZPC-PRE-PI 1

Monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS na adres służbowy prowadzącego zajęcia.

Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams

Link do wykładu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2ad91bd9f3b94f00ad90c04eda16d897%40thread.tacv2/conversations?groupId=495507ae-17a0-4be6-9821-aec60b718d76&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link do ćwiczeń:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6673973ae5a8478da0e5d04d2788cf4e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2b1eb6bb-7c6d-4bd2-9a0a-8f60cb6c4985&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 45

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie się do egzaminu 10

Sumaryczna liczba godzin 80; sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosława Lach
Prowadzący grup: Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)