Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MSW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zakresów treści wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie opieki i wychowania PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dziećmi i młodzieżą PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki, Paulina Kamińska-Diduszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody i kryteria oceniania: W sytuacji trwania zawieszenia zajęć i realizacji ich on-line: Obecność studenta podczas wykładów realizowanych za pomocą aplikacji Teams Ocena wiedzy na temat zadań metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej Ocena umiejętności wskazywania podstawowych metod i zasad postępowania opiekuńczo - wychowawczego Ocena umiejętności posługiwania się złożonymi metodami, technikami i narzędziami w pracy opiekuńczo – wychowawczej |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Terminologia związana z metodyką pracy profilaktycznej w środowisku. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej jako nauka. Pojęcie, zadania, przedmiot i źródła treściowe metodyki. Podział metodyk. 2. Podstawowe warunki skuteczności działań opiekuńczo-wychowawczych. 3. Założenia teoretyczne i uwarunkowania koncepcji oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych. Zasady doboru treści programowych w metodyce pracy opiekuńczo-wychowawczej. 4. System opieki nad dziećmi i młodzieżą. Ogólna struktura działalności opiekuńczo-wychowawczej. Standardy w zakresie opieki i wychowania w Polsce w świetle regulacji prawnych. Działania podejmowane w placówkach uwzględniające różny charakter opieki: opieka dzienna, całodobowa, doraźna, hotele, opieka w rodzinach zaprzyjaźnionych. 5. Tradycyjne i alternatywne metody pracy opiekuńczo-wychowawczej 6. Planowanie oraz organizacja pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach opieki ciągłej. Przebieg procesu planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej. Kryteria poprawności planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej. Podstawowe kategorie treściowe planu. Struktura i możliwości opracowywania planu działania opiekuńczo-wychowawczego (konspekt zajęć). Cechy skutecznego planu. Rodzaje planów w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Trudności w planowaniu pracy opiekuńczo-wychowawczej. Znaczenie planu jako swoistego programu działania. 7. Podział i charakterystyka metod wykorzystywanych w pracy opiekuńczo-wychowawczej. 8. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole: - zakres i metody pracy pedagoga szkolnego oraz wspierających go profesjonalistów - funkcje realizowane w pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej z dziećmi i młodzieżą przez pedagoga szkolnego - metody i organizacja pracy pedagoga szkolnego - obowiązki pedagoga szkolnego - wymagane kwalifikacje - zadania i metody pracy świetlicowej 9. Rodzinne domy terapeutyczne jako propozycja systemu opiekuńczo-wychowawczego dla osób nieprzystosowanych społecznie. Zasady funkcjonowania i zadania domu terapeutycznego. Rola wychowawców w domach. Teaching Family Program w polskich warunkach: cele i zadania programu, charakterystyka domów terapeutycznych, nauczyciele-rodzice jako personel placówki, interakcje w trakcie oddziaływań terapeutyczno-wychowawczych, metody pracy z wychowankami. 10. Rozwój form opieki nad dzieckiem w Polsce. Powtórzenie i podsumowanie materiału. Przedstawienie i omówienie zagadnień egzaminacyjnych. |
|
Literatura: |
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, Zielona Góra 2004. Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, PEKW Gaja, Zielona Góra 2005. Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003. Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000. Wojciechowska – Charlak B. (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003. Wojciechowska-Charlak B.(red.), Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002. Biedroń M., Prokosz M., Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, WSiP, Warszawa, 1995. Kępski Cz. (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005. Kolankiewicz, M. (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998. Łobocki M., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Lublin 1991. Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011. Dąbrowski Z., Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń, 1980. Brągiel J., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Olsztyn 1984. Kulpiński F., Wybrane problemy metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej, Częstochowa 1978. |
|
Uwagi: |
grupa wykładowa III DZPC-PRE-PI 1 Monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS na adres służbowy prowadzącego zajęcia. Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams Link do wykładu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2ad91bd9f3b94f00ad90c04eda16d897%40thread.tacv2/conversations?groupId=495507ae-17a0-4be6-9821-aec60b718d76&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do ćwiczeń: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6673973ae5a8478da0e5d04d2788cf4e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2b1eb6bb-7c6d-4bd2-9a0a-8f60cb6c4985&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 10 Sumaryczna liczba godzin 80; sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.