Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji przyrodniczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-MPR1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji przyrodniczej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują zarówno część teoretyczną jak i praktyczną.

Część teoretyczna obejmuje wartości i cele w edukacji przyrodniczej, rozwój dziecięcego myślenia, rolę nauczyciela i ucznnia w procesie edukacyjnym, jak również metody i formy pracy w ramach edukacji przyrodniczej, narzędzia i pomoce edukacyjne.

Część praktyczna obejmuje aktywne doświadczanie teorii w praktyce, jak również zajęcia w terenie.

Ze względu na Covid semestr realizowany na platformie TEAMS.

Link umożliwiający wejście studenta do grupy jest wysyłany pocztą USOS.

Pełny opis:

Teoretyczne aspekty edukacji przyrodniczej. Wartości i cele w edukacji przyrodniczej.Podstawa programowa.

Rozwój dziecięcego myślenia w kontekście poznawania przyrody.

Rola nauczyciela i ucznia, proces edukacyjny. Sposoby dostosowania procesu dydaktycznego do skutecznego budowania dziecięcych doświadczeń związanych z przyrodą.

Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: zajęcia terenowe, obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa, metoda projektu itp. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych.

Pomoce dydaktyczne oraz środowisko i otoczenie. Projektowanie terenów przedszkolnych i szkolnych wspomagających holistyczny rozwój dziecka.

Monitoring i ewaluacja procesu uczenia się.

Literatura:

- Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce.

- Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa.

-Budniak, A. (2005). Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.). Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.

-Budniak, A. (2009). Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. Karowice: Wyd. Deni-Press.

-Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, Meritum, 2, s. 48-52.

-Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

-Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.

-Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

-Muchacka, B.(2006). Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP

-Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody

-Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE1 _W23

- posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1 _U09

- posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,

PE1_U11

- potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K08

- przywiązuje dużą wagę do znajomości dydaktycznych podstaw własnych działan pedagogicznych, programów nauczania i pakietów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystwania na etapie wczesnej edukacji

Metody i kryteria oceniania:

W trakcie zajęć będą stosowane następujące metody:

- asymilacji wiedzy - pogadanka, dyskusja, praca z książką

- samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie, klasyczna metoda problemowa

- metody praktyczne - uczenie się przez działanie, metody ćwiczebne, realizacji zadań, eksperymenty

Kryteria oceniania

Przedstawiane grupie na pierwszych zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adamina Korwin-Szymanowska
Prowadzący grup: Anna Falkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)