Metodyka edukacji przyrodniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MPR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji przyrodniczej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują zarówno część teoretyczną jak i praktyczną. Część teoretyczna obejmuje wartości i cele w edukacji przyrodniczej, rozwój dziecięcego myślenia, rolę nauczyciela i ucznnia w procesie edukacyjnym, jak również metody i formy pracy w ramach edukacji przyrodniczej, narzędzia i pomoce edukacyjne. Część praktyczna obejmuje aktywne doświadczanie teorii w praktyce, jak również zajęcia w terenie. Ze względu na Covid semestr realizowany na platformie TEAMS. Link umożliwiający wejście studenta do grupy jest wysyłany pocztą USOS. |
Pełny opis: |
Teoretyczne aspekty edukacji przyrodniczej. Wartości i cele w edukacji przyrodniczej.Podstawa programowa. Rozwój dziecięcego myślenia w kontekście poznawania przyrody. Rola nauczyciela i ucznia, proces edukacyjny. Sposoby dostosowania procesu dydaktycznego do skutecznego budowania dziecięcych doświadczeń związanych z przyrodą. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: zajęcia terenowe, obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa, metoda projektu itp. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych. Pomoce dydaktyczne oraz środowisko i otoczenie. Projektowanie terenów przedszkolnych i szkolnych wspomagających holistyczny rozwój dziecka. Monitoring i ewaluacja procesu uczenia się. |
Literatura: |
- Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce. - Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa. -Budniak, A. (2005). Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.). Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. -Budniak, A. (2009). Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. Karowice: Wyd. Deni-Press. -Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, Meritum, 2, s. 48-52. -Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. -Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. -Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. -Muchacka, B.(2006). Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP -Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody -Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1 _W23 - posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia. UMIEJĘTNOŚCI PE1 _U09 - posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, PE1_U11 - potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K08 - przywiązuje dużą wagę do znajomości dydaktycznych podstaw własnych działan pedagogicznych, programów nauczania i pakietów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystwania na etapie wczesnej edukacji |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć będą stosowane następujące metody: - asymilacji wiedzy - pogadanka, dyskusja, praca z książką - samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie, klasyczna metoda problemowa - metody praktyczne - uczenie się przez działanie, metody ćwiczebne, realizacji zadań, eksperymenty Kryteria oceniania Przedstawiane grupie na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adamina Korwin-Szymanowska | |
Prowadzący grup: | Anna Falkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.