Kultura szkoły
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-KSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura szkoły |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W06 ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o szkole jak środowisku wychowawczym PC1_KK_W06 zna podstawowe zagadnienia związane ze szkołą, takie jak: kultura szkoły, klimat szkoły, organy szkoły, symbolizacja i rytualizacja życia szkolnego, polityka społeczna szkoły PC1_KK_W06 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych zachodzących w środowisku szkolnym oraz o prawidłowościach rządzących tymi więziami; Umiejętności PC1_KK_U03 potrafi dokonać autoewaluacji swojej pracy, jest kandydatem na refleksyjnego praktyka; Kompetencje społeczne PC1_KS_U06 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki, Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: aktywność w czasie zajęć praca własna kolokwium (Microsoft Forms) |
|
Pełny opis: |
ZDALNA REALIZACJA ĆWICZEŃ- systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci, doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. 1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie szkół 2. Teorie, metafory, typologie szkoły 3. Założenia dotyczące uczniów i nauczycieli 4. Warunki pracy nauczycieli 5. Doświadczenie, wiedza fachowa i kompetencje nauczycieli 6. Ocenianie nauczyciela. Takt pedagogiczny. 7. Szkoła bez przemocy. 8. Zaliczenie Spotkania odbywają się zgodnie z przyjętym planem zajęć w aplikacji Teams (wideorozmowy) pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5b87858bebae4b54b180f906efdb2891%40thread.tacv2/conversations?groupId=2a7c3cc4-fff9-49b7-9a18-b309bf66aa65&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007, 2. Bielski J. Nauczyciel doskonały. Impuls Kraków 2017 3. Łukasiewicz-Wieleba J. Nauczyciele i rodzice. Komunikacja Relacja Współpraca APS warszawa 2014 4. Petlak E. Klimat szkoły, klimat klasy wyd. Żak 2007 5. Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu. (red.) Kwiatkowski S, Michalak J, Nowosad I. Difin 2011 Przewłocka J. Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport ostanie badań. IBE, Warszawa 2015 6. Tuohy D., Dusza szkoły, PWN, 2002, 7. Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007, 8. Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Adam Marszałek, 2002. 9. Sajdak A (red.) Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Wyd. UJ, 2005, 10. Raport: Przemoc w szkole 2011; programu społecznego „Szkoła bez przemocy”. Literatura uzupełniająca 1. Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Fraszka edukacyjna 2002 2. Mediacja szkolna: zasady, procedury, kompetencje (red.) Lukasek A., Bąkiewicz M., Conviventia, Warszawa 2016 3. Przemoc w szkole Metody pracy wychowawczej, przeciwdziałanie, skuteczna interwencja, (red.) Garstka T., Grondas, M. Kiełczewska A, Węgrzynowska J., Raabe 2012 4. Sprawcy/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (red.). Dudzikowa M Impuls, Kraków 2013 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna - zajęcia realizowane w trybie zdalnym w aplikacji Teams Nakład pracy studenta (godz): Godziny kontaktowe, ćwiczenia: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Przygotowanie referatu, prezentacji 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: aktywność w czasie zajęć praca własna kolokwium (Microsoft Forms) |
|
Pełny opis: |
ZDALNA REALIZACJA ĆWICZEŃ- systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci, doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. 1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie szkół 2. Teorie, metafory, typologie szkoły 3. Założenia dotyczące uczniów i nauczycieli 4. Warunki pracy nauczycieli 5. Doświadczenie, wiedza fachowa i kompetencje nauczycieli 6. Ocenianie nauczyciela. Takt pedagogiczny. 7. Szkoła bez przemocy. 8. Zaliczenie Spotkania odbywają się zgodnie z przyjętym planem zajęć w aplikacji Teams (wideorozmowy) pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad9de1e4bd3374f728cbaf6b49fe9d378%40thread.tacv2/conversations?groupId=45ffc09b-8021-4db3-abba-24cecd9b0dda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007, 2. Bielski J. Nauczyciel doskonały. Impuls Kraków 2017 3. Łukasiewicz-Wieleba J. Nauczyciele i rodzice. Komunikacja Relacja Współpraca APS warszawa 2014 4. Petlak E. Klimat szkoły, klimat klasy wyd. Żak 2007 5. Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu. (red.) Kwiatkowski S, Michalak J, Nowosad I. Difin 2011 Przewłocka J. Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport ostanie badań. IBE, Warszawa 2015 6. Tuohy D., Dusza szkoły, PWN, 2002, 7. Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007, 8. Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Adam Marszałek, 2002. 9. Sajdak A (red.) Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Wyd. UJ, 2005, 10. Raport: Przemoc w szkole 2011; programu społecznego „Szkoła bez przemocy”. Literatura uzupełniająca 1. Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Fraszka edukacyjna 2002 2. Mediacja szkolna: zasady, procedury, kompetencje (red.) Lukasek A., Bąkiewicz M., Conviventia, Warszawa 2016 3. Przemoc w szkole Metody pracy wychowawczej, przeciwdziałanie, skuteczna interwencja, (red.) Garstka T., Grondas, M. Kiełczewska A, Węgrzynowska J., Raabe 2012 4. Sprawcy/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (red.). Dudzikowa M Impuls, Kraków 2013 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna - zajęcia realizowane w trybie zdalnym w aplikacji Teams Nakład pracy studenta (godz): Godziny kontaktowe, ćwiczenia: 12 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do egzaminu: 10 Przygotowanie referatu, prezentacji 10 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.