Europejskie systemy wsparcia dziecka i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-ESW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europejskie systemy wsparcia dziecka i rodziny |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Po zakończeniu przedmiotu student: PCK1_KK_W06 Posiada podstawową wiedzę o dziecku jako uczestniku działalności wychowawczej i opiekuńczej. PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dzieci i młodzieży . PCK1_KK_W07 Zna podstawowe założenia instytucjonalnej opieki i wychowania dzieci i młodzieży. 2. UMIEJĘTNOŚCI Po zakończeniu przedmiotu student: PCK1_KK_U02 Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie. PCK1_KK_U05 Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po zakończeniu przedmiotu student: PCK1_KK_K01 Docenia znaczenie nauk pedagogicznych) dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: WIEDZA - Przygotowanie prezentacji na wyznaczony temat - Aktywny udział w zajęciach UMIEJĘTNOŚCI - Ćwiczenia ocenione zostaną na podstawie aktywności indywidualnej i grupowej w postaci przygotowania i poprowadzenia zajęć. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych) dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się w terminie zgodnym z planem zajęć, pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7fccd3166e074681bf55851a8606ba56%40thread.tacv2/conversations?groupId=05ff37f4-601f-4b2c-948a-56227e9a7afb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zagadnienia poruszane na zajęciach obejmują 1. Zajęcia wprowadzające, przygotowanie. 2. Wyjaśnienie podstawowych pojęć (ubóstwo, wykluczenie społeczne, marginalizacja). 3. Teorie wyjaśniające ubóstwo i wykluczenie. 4. Dzieci w Polsce. 5. Pomoc rodzinie i dziecku w polskim systemie pomocy społecznej (świadczenia rodzinne, świadczenia z tytułu bezrobocia, świadczenia zdrowotne i chorobowe, świadczenia macierzyńskie). Standardy zabezpieczenia społecznego Unii Europejskiej a system polski. 6. Opieka zastępcza nad dzieckiem w Polsce (adopcja, formy rodzinne, formy instytucjonalne). Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 7. Rola szkoły w społecznej integracji migrantów w krajach Unii Europejskiej. Przykłady dobrych praktyk w obrębie UE. Przykłady dobrych praktyk w polskich szkołach. 8. Prawa dziecka. Dokumenty Organizacji Narodów Zjednoczonych. Deklaracja Praw Dziecka. Konwencja o Prawach dziecka. Międzynarodowa Konwencja o zwalczaniu handlu kobietami i dziećmi. 9. Dzieci ulicy. 10. Europejska Karta Społeczna. Europejski system socjalny. 11. Handel Ludźmi. 12. Obszary wsparcia wobec zjawiska przemocy domowej. 13. Ustawa o pomocy społecznej w kontekście wsparcia dziecka i rodziny. 14. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Frąckiewicz L. (red.) (2002). Rodzina i jej ochrona. Rozdział 2, s. 47-76. [w] Frąckiewicz L. Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk"; 2. Ustawa o pomocy społecznej. 3. Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Polityka rodzinna. Rozdział 8. [w] Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin; 4. Konwencja o Prawach Dziecka 5. Smolińska-Theiss B. (2013). Korczakowskie narracje pedagogiczne. Rozdział X - Korczakowska Idea praw dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Impuls; 6. Biernat T., Kuziak K., Malinowski J.A. (red.) (2005). Rodzina w pracy socjalnej- pomoc w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 7. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. 8. Wosik-Kawala D. (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-. Lublin: Wydawnictwo UMCS 9. Badora S., Marzec D. (red.) (2002). Systemy opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie. Kraków: Wydawnictwo "Plus". - część IV - System opieki nad dzieckiem; LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. I. Sierpowska, Meritum. Pomoc społeczna. Wsparcie socjalne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016. 2. Z. Krajewski, Unia Europejska-geneza, problemy i elementy polityki społecznej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2008. W. Rabczuk, Polityka Edukacyjna Unii Europejskiej wobec imigrantów oraz mniejszości narodowych i etnicznych, Wydawnictwo IBE, Warszawa 2002. Dzieci recesji. Wpływ kryzysu gospodarczego na warunki i jakość życia dzieci w krajach wysokorozwiniętych. UNICEF. Office of Research -Innocenti. Florencja 2014. 3. Polityka prorodzinna w Polsce. Diagnoza stanu obecnego i propozycje zmian, Fundacja Republikańska, Warszawa 2012. 4. Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak". Prawa dziecka. Dokumenty Rady Europy. Jaros P., (opr.). BRPDz, Warszawa, 2012. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: 1. Podające - pogadanka - praca z tekstem - przygotowanie i omówienie prezentacji na temat pomocy udzielanej rodzinie, gotowości szkolnej, alternatywnych form opieki nad dzieckiem oraz opieki kompensacyjnej w wybranych krajach Unii Europejskiej vs poza Unią Europejską 2. Aktywizujące - praca w grupach - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontraktowe: 30h ćwiczenia przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h przygotowanie referatu, prezentacji: 15h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Strumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: WIEDZA - Przygotowanie prezentacji na wyznaczony temat - Aktywny udział w zajęciach UMIEJĘTNOŚCI - Ćwiczenia ocenione zostaną na podstawie aktywności indywidualnej i grupowej w postaci przygotowania i poprowadzenia zajęć. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych) dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się zgodnie z przyjętym planem zajęć, pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0443ebd01a7441bf9a67e0be17bfa36c%40thread.tacv2/conversations?groupId=9f106b46-b2af-4780-a24e-bac58e209da5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zagadnienia poruszane na zajęciach obejmują 1. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich: opieka nad kobietą w ciąży, urlop macierzyński, urlop wychowawczy, opieka nad dziećmi do trzeciego roku życia, opieka nad dziećmi przed szkołą, opieka i edukacja dzieci w wieku szkolnym; pomoc rodzinie (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin z problemami,); 2. opieka zastępcza nad dzieckiem (adopcja, formy rodzinne, formy instytucjonalne), opieka nad ludźmi chorymi i starymi. 3. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta Społeczna, Europejski Fundusz Socjalny. 4. Główne problemy polityki rodzinnej, polityki na rzecz niepełnosprawnych, polityki zdrowotnej i polityki oświatowej w wybranych krajach Europy. 5. Charakterystyka problemów społecznych w wybranych krajach europejskich. Systemy opieki nad dzieckiem - standardy europejskie versus standardy poza Unią Europejską na przykładzie - Indii, Rosji, Białorusi i Ukrainy, Krajów Arabskich. - Wielkiej Brytanii, Polski, Włoch, Niemiec, - krajów nadbałtyckich i skandynawskich |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Frąckiewicz L. (red.) (2002). Rodzina i jej ochrona. Rozdział 2, s. 47-76. [w] Frąckiewicz L. Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk"; 2. Ustawa o pomocy społecznej. 3. Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Polityka rodzinna. Rozdział 8. [w] Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin; 4. Konwencja o Prawach Dziecka 5. Smolińska-Theiss B. (2013). Korczakowskie narracje pedagogiczne. Rozdział X - Korczakowska Idea praw dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Impuls; 6. Biernat T., Kuziak K., Malinowski J.A. (red.) (2005). Rodzina w pracy socjalnej- pomoc w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 7. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. 8. Wosik-Kawala D. (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-. Lublin: Wydawnictwo UMCS 9. Badora S., Marzec D. (red.) (2002). Systemy opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie. Kraków: Wydawnictwo "Plus". - część IV - System opieki nad dzieckiem; LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. I. Sierpowska, Meritum. Pomoc społeczna. Wsparcie socjalne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016. 2. Z. Krajewski, Unia Europejska-geneza, problemy i elementy polityki społecznej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2008. W. Rabczuk, Polityka Edukacyjna Unii Europejskiej wobec imigrantów oraz mniejszości narodowych i etnicznych, Wydawnictwo IBE, Warszawa 2002. Dzieci recesji. Wpływ kryzysu gospodarczego na warunki i jakość życia dzieci w krajach wysokorozwiniętych. UNICEF. Office of Research -Innocenti. Florencja 2014. 3. Polityka prorodzinna w Polsce. Diagnoza stanu obecnego i propozycje zmian, Fundacja Republikańska, Warszawa 2012. 4. Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak". Prawa dziecka. Dokumenty Rady Europy. Jaros P., (opr.). BRPDz, Warszawa, 2012. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: 1. Podające - pogadanka - praca z tekstem - przygotowanie i omówienie prezentacji na temat pomocy udzielanej rodzinie, gotowości szkolnej, alternatywnych form opieki nad dzieckiem oraz opieki kompensacyjnej w wybranych krajach Unii Europejskiej vs poza Unią Europejską 2. Aktywizujące - praca w grupach - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontraktowe: 12h ćwiczenia przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h przygotowanie referatu, prezentacji: 15h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4ad33972cc3e4c0a9ea0ac2a0678b95a%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e834579-2c23-466c-a389-eb8b8ea2562e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Opieka nad dzieckiem do lat 3 w perspektywie rozwiązań europejskich 2. Modele polityki społecznej w Europie – wsparcie dziecka i rodziny 3. Model liberalny: Irlandia i Wielka Brytania 4. Model konserwatywny: Francja, Niemcy 5. Model socjaldemokratyczny: Finlandia, Szwecja 6. Model południowoeuropejski: Grecja i Włochy |
|
Literatura: |
http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/5FC8C24B7CFF6F6EC1257FC4003D8065/%24file/Analiza_BAS_2016_142.pdf https:.//www.rpo.govpl/sites/default/files/Biuletyn_RPO_Materialy_nr_67_-_Polityka_rodzinna_w_krajach_Unii_Europejskiej_-_wnioski_dla_Polski.pdf https://www.pwc.pl/pl/pdf/ulgi-podatkowe-2017.pdf http://zbw.eu/econis-archiv/bitstream/11159/3007/1/Modele%20polityki%20spolecznej.pdf Plak, J. Wsparcie osób starszych w środowisku zamieszkania we Włoszech. W: System wsparcia osób starszych w środowisku zamieszkania – przegląd sytuacji, propozycja modelu. Praca zbiorowa pod redakcją: Barbary Szatur-Jaworskiej i Piotra Błędowskiego Ahlén, K., Bing, V., (2013) Program wspierania rodzin w Stenungsund, Szwecja Krüger, T. (2013). Familienzentren (ośrodki rodzinne) w kraju związkowym Nadrenia Północna–Westfalia (NRW), Niemcy Honoré, J., Guillemet, S. (2013). Dom Rodziców, Brest, Francja Leeson, M.J. (2013). Tworzenie sieci Centrów Pomocy Rodzinie skoncentrowanych na wczesnej interwencji, Irlandia Północna, Wielka Brytania Senior, A. (2013). Zespół ds. Działań na rzecz Pomocy Rodzinie hrabstwa Neath Port Talbot, Family Action Support Team (FAST), Wielka Brytania (Walia) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - praca z tekstem, - dyskusja dydaktyczna (w tym podczas spotkań w MS Teams), - praca w parach - praca w zespołach eksperckich - prezentacje - udział w wideo-spotkaniach oraz dyskusjach w aplikacji Microsoft TEAMS NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontraktowe: 12h ćwiczenia przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h przygotowanie referatu, prezentacji: 15h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.