Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Edukacja matematyczna dzieci ze wspomaganiem rozwoju umysłowego – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-EMD Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja matematyczna dzieci ze wspomaganiem rozwoju umysłowego – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: SUR, wychowanie przedszkolne, stac. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym

PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji

przedszkolnej

PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych

praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej

PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem

PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności

PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2015-02-24 - 2015-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Mirosława Suchocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci, a w szczególności przygotowanie do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* Wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki: trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne.

Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.

* Przybliżyć temat uzdolnień matematycznych u dzieci: mity i wyniki badań.

Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych u dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Działania wspomagające rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.

* Przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci.

Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej ( w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.

*Zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci.

Znaczenie emocji w procesie dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej. Wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

*Przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.

* Zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.

Ćwiczenia poświęcone są:

* wyjaśnianiu i dociekaniu znaczenia rozwoju umysłowego w zakresach biorących udział w kształtowaniu się wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i pierwszym roku edukacji szkolnej,

*omówieniu ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej w domu i w przedszkolu oraz w domu i w szkole, w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji szkolnej i wspomagania rozwoju umysłowego dzieci,

* przedstawieniu wiadomości na temat orientacji w przestrzeni i umiejętności społecznych dzieci,

* znaczeniu rytmów w rozwoju umysłowym i w edukacji matematycznej dzieci oraz prawidłowościom w liczeniu obiektów,

* omówieniu etapów kształtowania umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania na poziomie manipulacji, rachowania na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci,

* omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania,

* rozumieniu aspektu kardynalnego, porządkowego. miarowego, umownej wartości i kodowego liczby naturalnej,

*kształtowaniu pojęcia liczby naturalnej - liczby pierwszej i drugiej dziesiątki, rozszerzaniu zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej * omówieniu regularności dziesiątkowego układu liczenia,

* omówieniu aspektów działań na liczbach naturalnych (pojęcie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w różnych aspektach: odejmowanie jako ujmowanie i jako dopełnianie, dzielenie jako podział i jako mieszczenie), zagadnień związanych z kolejnością wykonywania działań, prawami działań, praktycznym zastosowaniem praw działań do obliczeń,

*wyjaśnianiu ważności rozumowania przyczynowo - skutkowego ,

*omówieniu sposobów:

- przybliżania dzieciom sensu równości i nierówności oraz przemienności w dodawaniu.

-kształtowania umiejętności mierzenia długości i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

-wspomagania dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych: figury geometryczne i organizowanie przestrzeni płaskiej.

- kształtowania umiejętności ważenia i stosowaniu ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

- kształtowania umiejętności pomiaru płynów i stosowaniu ich w rozwiązywaniu zadań i w sytuacjach życiowych.

- wprowadzania dzieci w świat pieniądza i w problemy małej, domowej ekonomii, rozumienie sensu kupna i sprzedaży, gradacja pieniądza i jego wartości nabywczej, obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności spłaty.

- pomagania dzieciom w zorientowaniu się w rytmicznej organizacji czasu. Obliczenia kalendarzowe i zegarowe. Czas: dni i noce, pory roku, dni w tygodniu, miesiące w roku.

Laboratoria/warsztaty służą:

- omówieniu celów i treści kształcenia oraz sposobów ich realizacji

- zapoznaniu z metodami edukacyjne stosowanymi w przedszkolu i w szkole oraz opisami zajęć z dziećmi

- przedstawieniu segmentów nauczycielskiej diagnozy realizowanej w pierwszym etapie ustalenia gotowości dzieci do nauki szkolnej

- wyjaśnieniu potrzeby prowadzenia rozszerzonej nauczycielskiej diagnozy w edukacji matematycznej.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski

Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Uwagi:

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, pokaz, dyskusja, prezentacja multimedialna

Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań, dyskusja, gry dydaktyczne, symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, projekt, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na wszystkich zajęciach. Osoba nieobecna na zajęciach zalicza tematykę ćwiczeń na dyżurze.

Godziny kontaktowe:

wykład 15 h

ćwiczenia - 15 h

Godziny niekontaktowe:

Przygotowanie do zajęć (w tym lektura) - 15 h

Przygotowanie się do kolokwium - 5 h

Przygotowanie prezentacji, pomocy dydaktycznych, symulacji na zajęcia - 5 h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-22 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Cebula-Jackowska, Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci w przedszkolu i szkole, a w szczególności przygotowanie do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne,

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć),

- przygotowanie projektu (opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu) i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* Wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki.

(Trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.)

* Przybliżyć temat uzdolnień matematycznych dzieci: mity i wyniki badań.

(Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Działania wspomagające rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.)

* Przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci.

(Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej (w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.)

*Zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci.

(Znaczenie emocji w procesie dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej. Wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.)

*Przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

(Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.)

* Zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

(Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.)

Ćwiczenia poświęcone są:

*wyjaśnianiu i dociekaniu znaczenia rozwoju umysłowego w kształtowaniu się wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i pierwszym roku edukacji szkolnej,

*wyjaśnieniu, dlaczego konieczne jest zachowanie ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej realizowanej w domu, w przedszkolu i w szkole,

*omówieniu zagadnień związanych z orientacją w przestrzeni,

*omówieniu znaczenia rytmów w życiu człowieka i w edukacji matematycznej dzieci,

*omówieniu sposobów pomagania dzieciom w zorientowaniu się w rytmicznej organizacji czasu (dni i noce, pory roku, dni w tygodniu, miesiące w roku),

* omówieniu zagadnień związanych z kształtowaniem umiejętności liczenia obiektów,

* omówieniu zagadnień związanych z kształtowaniem umiejętności dodawania i odejmowania na poziomie manipulacji, rachowania na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci,

* omówieniu aspektu kardynalnego, porządkowego. miarowego, arytmetycznego, umownej wartości i kodowego liczby naturalnej,

* omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do kształtowania aspektu kardynalnego liczby naturalnej,

* omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do kształtowania aspektu porządkowego liczby naturalnej,

*omówieniu zagadnień związanych z kształtowaniem pojęcia liczby naturalnej w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w klasie pierwszej - liczby pierwszej i drugiej dziesiątki, rozszerzanie zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej,

* omówieniu regularności dziesiątkowego układu liczenia,

* omówieniu zagadnień związanych z działaniami na liczbach naturalnych (dodawanie, odejmowanie jako ujmowanie i jako dopełnianie, mnożenie, dzielenie jako podział i jako mieszczenie, kolejność wykonywania działań, prawa działań, praktyczne zastosowanie praw działań do obliczeń),

*omówieniu zagadnień związanych z wykonywaniem obliczeń kalendarzowych i zegarowych,

*wyjaśnianiu ważności rozumowania przyczynowo - skutkowego,

*omówieniu sposobów przybliżania dzieciom sensu równości i nierówności,

*omówieniu zagadnień związanych z pomiarem długości, pomiarem masy i pomiarem objętości cieczy,

*omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych: figury geometryczne i organizowanie przestrzeni płaskiej,

*omówieniu zagadnień związanych z wprowadzaniem dzieci w świat pieniądza i w problemy małej, domowej ekonomii, rozumienie sensu kupna i sprzedaży, gradacja pieniądza i jego wartości nabywczej, obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności jego spłaty.

Literatura:

1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

4. Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

5. Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

6. Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

7. Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski

8. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Uwagi:

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, pokaz, dyskusja, prezentacja multimedialna

Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań, dyskusja, gry dydaktyczne, symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, projekt, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na wszystkich zajęciach. Osoba nieobecna na zajęciach zalicza tematykę ćwiczeń na dyżurze.

Student wybiera jeden ze wskazanych obszarów edukacji matematycznej. Przygotowuje prezentację dotyczącą tego obszaru, kierując się podaną literaturą. Podczas zajęć przedstawia prezentację pozostałym studentom i przeprowadza 2 -3 zadania metodą symulacji.

Oceniane są:

• sposób przygotowania prezentacji,

• zawartość merytoryczna,

• poprawność metodyczna.

Metody i kryteria oceniania: Za kolokwia (na wykładzie i ćwiczeniach), prezentację, aktywność na zajęciach, projekt student otrzymuje punkty. Łączna zdobyta liczba punktów, wyrażona procentowo, jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra.

Godziny kontaktowe:

wykład 15 h

ćwiczenia - 15 h

Godziny niekontaktowe:

Przygotowanie do zajęć (w tym lektura) - 10 h

Przygotowanie się do kolokwium - 10 h

Przygotowanie prezentacji, projektu - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-20 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające nauczycielowi kierowanie edukacją matematyczną dzieci w przedszkolu i szkole, a w szczególności przygotowanie do samodzielnego planowania, prowadzenia i oceniania procesu dydaktycznego oraz pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie ze współczesnymi poglądami na uczenie się i nauczanie matematyki.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne,

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć),

- przygotowanie projektu (opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu) i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* Wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki.

(Trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.)

* Przybliżyć temat uzdolnień matematycznych dzieci: mity i wyniki badań.

(Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Działania wspomagające rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.)

* Przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci.

(Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej (w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.)

*Zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci.

(Znaczenie emocji w procesie dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej. Wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.)

*Przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

(Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.)

* Zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

(Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.)

Ćwiczenia poświęcone są:

*wyjaśnianiu i dociekaniu znaczenia rozwoju umysłowego w kształtowaniu się wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i pierwszym roku edukacji szkolnej,

*wyjaśnieniu, dlaczego konieczne jest zachowanie ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej realizowanej w domu, w przedszkolu i w szkole,

*omówieniu zagadnień związanych z orientacją w przestrzeni,

*omówieniu znaczenia rytmów w życiu człowieka i w edukacji matematycznej dzieci,

*omówieniu sposobów pomagania dzieciom w zorientowaniu się w rytmicznej organizacji czasu (dni i noce, pory roku, dni w tygodniu, miesiące w roku),

* omówieniu zagadnień związanych z kształtowaniem umiejętności liczenia obiektów,

* omówieniu zagadnień związanych z kształtowaniem umiejętności dodawania i odejmowania na poziomie manipulacji, rachowania na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci,

* omówieniu aspektu kardynalnego, porządkowego. miarowego, arytmetycznego, umownej wartości i kodowego liczby naturalnej,

* omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do kształtowania aspektu kardynalnego liczby naturalnej,

* omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do kształtowania aspektu porządkowego liczby naturalnej,

*omówieniu zagadnień związanych z kształtowaniem pojęcia liczby naturalnej w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w klasie pierwszej - liczby pierwszej i drugiej dziesiątki, rozszerzanie zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej,

* omówieniu regularności dziesiątkowego układu liczenia,

* omówieniu zagadnień związanych z działaniami na liczbach naturalnych (dodawanie, odejmowanie jako ujmowanie i jako dopełnianie, mnożenie, dzielenie jako podział i jako mieszczenie, kolejność wykonywania działań, prawa działań, praktyczne zastosowanie praw działań do obliczeń),

*omówieniu zagadnień związanych z wykonywaniem obliczeń kalendarzowych i zegarowych,

*wyjaśnianiu ważności rozumowania przyczynowo - skutkowego,

*omówieniu sposobów przybliżania dzieciom sensu równości i nierówności,

*omówieniu zagadnień związanych z pomiarem długości, pomiarem masy i pomiarem objętości cieczy,

*omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych: figury geometryczne i organizowanie przestrzeni płaskiej,

*omówieniu zagadnień związanych z wprowadzaniem dzieci w świat pieniądza i w problemy małej, domowej ekonomii, rozumienie sensu kupna i sprzedaży, gradacja pieniądza i jego wartości nabywczej, obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności jego spłaty.

Literatura:

1. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

4. Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

5. Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

6. Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

7. Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski

8. Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Uwagi:

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, pokaz, dyskusja, prezentacja multimedialna

Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań, dyskusja, gry dydaktyczne, symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, projekt, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na wszystkich zajęciach. Osoba nieobecna na zajęciach zalicza tematykę ćwiczeń na dyżurze.

Student wybiera jeden ze wskazanych obszarów edukacji matematycznej. Przygotowuje prezentację dotyczącą tego obszaru, kierując się podaną literaturą. Podczas zajęć przedstawia prezentację pozostałym studentom i przeprowadza 2 -3 zadania metodą symulacji.

Oceniane są:

• sposób przygotowania prezentacji,

• zawartość merytoryczna,

• poprawność metodyczna.

Metody i kryteria oceniania: Za kolokwia (na wykładzie i ćwiczeniach), prezentację, aktywność na zajęciach, projekt student otrzymuje punkty. Łączna zdobyta liczba punktów, wyrażona procentowo, jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra.

Godziny kontaktowe:

wykład 15 h

ćwiczenia - 15 h

Godziny niekontaktowe:

Przygotowanie do zajęć (w tym lektura) - 10 h

Przygotowanie się do kolokwium - 10 h

Przygotowanie prezentacji, projektu - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- kolokwium pisemne i ustne

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć).

- przygotowanie projektu (opracowanie indywidualnie lub w grupach wybranego tematu) i przygotowanie prezentacji oraz przeprowadzenie zabaw/ćwiczeń/sytuacji zadaniowych metodą symulacji.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie:

* Wprowadzić w poznanie przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki.

(Trudności zwyczajne, specyficzne i nadmierne. Problem nakładania się przyczyn wtórnych na pierwotne. Działania naprawcze – diagnoza, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.)

* Przybliżyć temat uzdolnień matematycznych dzieci: mity i wyniki badań.

(Sposoby diagnostycznego ustalania uzdolnień matematycznych dzieci. Szacunkowe dane dotyczące występowania uzdolnień matematycznych u dzieci przedszkolnych i małych uczniów. Działania wspomagające rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznych.)

* Przedstawić intelektualne uwarunkowania edukacji matematycznej dzieci.

(Analiza rozwoju inteligencji operacyjnej (w sensie Piageta) a edukacja matematyczna. Konieczność wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania przed podjęciem nauki szkolnej. Szkodliwość ograniczania edukacji do „przerabiania” zeszytów ćwiczeń. Rola działania w edukacji matematycznej i konieczność pomagania dzieciom w interioryzacji doświadczeń.)

*Zapoznać z emocjonalnymi uwarunkowaniami edukacji matematycznej dzieci.

(Znaczenie emocji w procesie dziecięcego poznania i rozumowania. Problem blokad emocjonalnych w edukacji matematycznej. Wspomaganie dzieci w rozumnym zachowaniu się w sytuacjach wymagających wysiłku intelektualnego. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.)

*Przybliżyć metodę układania i rozwiązywania zadań z treścią.

(Respektowanie dziecięcego rozumowania przez wgląd i szkodliwość rozwiązywania zadań metodą algorytmiczną. Walory przemiennego rozwiązywania i układania zadań – możliwości stosowania tej metody w przedszkolu i w szkole.)

* Zaznajomić z logiką doboru i układu treści kształcenia na poziomie wychowania przedszkolnego i edukacji początkowej.

(Planowanie i realizacja edukacji matematycznej w przedszkolu i w szkole. Szkodliwość ustalania tzw. szklanych dachów edukacji matematycznej dzieci.)

Ćwiczenia poświęcone są:

*wyjaśnianiu i dociekaniu znaczenia rozwoju umysłowego w kształtowaniu się wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i pierwszym roku edukacji szkolnej,

*wyjaśnieniu, dlaczego konieczne jest zachowanie ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej realizowanej w domu, w przedszkolu i w szkole,

*omówieniu zagadnień związanych z orientacją w przestrzeni,

*omówieniu znaczenia rytmów w życiu człowieka i w edukacji matematycznej dzieci,

*omówieniu sposobów pomagania dzieciom w zorientowaniu się w rytmicznej organizacji czasu (dni i noce, pory roku, dni w tygodniu, miesiące w roku),

* omówieniu zagadnień związanych z kształtowaniem umiejętności liczenia obiektów,

* omówieniu zagadnień związanych z kształtowaniem umiejętności dodawania i odejmowania na poziomie manipulacji, rachowania na zbiorach zastępczych, aż do rachowania w pamięci,

* omówieniu aspektu kardynalnego, porządkowego. miarowego, arytmetycznego, umownej wartości i kodowego liczby naturalnej,

* omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do kształtowania aspektu kardynalnego liczby naturalnej,

* omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwoju operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do kształtowania aspektu porządkowego liczby naturalnej,

*omówieniu zagadnień związanych z kształtowaniem pojęcia liczby naturalnej w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w klasie pierwszej - liczby pierwszej i drugiej dziesiątki, rozszerzanie zakresu liczenia oraz rachowania do 100 i dalej,

* omówieniu regularności dziesiątkowego układu liczenia,

* omówieniu zagadnień związanych z działaniami na liczbach naturalnych (dodawanie, odejmowanie jako ujmowanie i jako dopełnianie, mnożenie, dzielenie jako podział i jako mieszczenie, kolejność wykonywania działań, prawa działań, praktyczne zastosowanie praw działań do obliczeń),

*omówieniu zagadnień związanych z wykonywaniem obliczeń kalendarzowych i zegarowych,

*wyjaśnianiu ważności rozumowania przyczynowo - skutkowego,

*omówieniu sposobów przybliżania dzieciom sensu równości i nierówności,

*omówieniu zagadnień związanych z pomiarem długości, pomiarem masy i pomiarem objętości cieczy,

*omówieniu sposobów wspomagania dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych: figury geometryczne i organizowanie przestrzeni płaskiej,

*omówieniu zagadnień związanych z wprowadzaniem dzieci w świat pieniądza i w problemy małej, domowej ekonomii, rozumienie sensu kupna i sprzedaży, gradacja pieniądza i jego wartości nabywczej, obliczenia pieniężne, pojęcie długu i konieczności jego spłaty.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2009), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), (2012), O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa

Klus- Stańska D., Kalinowska A., (2004), Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

lITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Nowik J., (2011) Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik.

Siwek H., (2004), Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Treliński G., (2011), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 3 x M: Matematyka, Modelowanie, Metodyka. Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski

Semadeni Z.,Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M., (2015), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Uwagi:

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, pokaz, dyskusja, prezentacja multimedialna,

burza mózgów, praca z tekstem, projekt, prezentacja multimedialna w wykonaniu studentów.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na wszystkich zajęciach. Osoba nieobecna na zajęciach zalicza tematykę ćwiczeń na dyżurze.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe:( wykład, ćwiczenia)- 30 h

przygotowanie do zajęć, lektury, rozwiązywanie zadań - 15 h

przygotowanie się do kolokwium - 10 h

przygotowanie prezentacji, projektu - 5 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.