Society, Social Inequality and Social Change
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0F-SSI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Society, Social Inequality and Social Change |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
The lecturer will select examples of social stratification and social inequalities in theory and praxis in socio-cultural context and in educational context. Please Make sure you will complete the e-platform in time! Pomiar efektów kształcenia: Obecność, prace zaliczeniowe, e-learning platform |
Pełny opis: |
Social inequalities: gender, ethnicity, religion in diverse socio-educational contexts. The lecturer will discuss social structure, social inequality and the idea of social justice through a critical lens of social theories. The main focus will be put on inequalities of gender, ethnicity and religion. The lecturer will present a changing role and status of a woman in society throughout the history of humanity. An emphasis on cultural differences and ethnocentric bias will be discussed. Moreover, the current situation of women worldwide will be addressed with the cutting edge developments of compensatory pedagogy and norm critical pedagogy. Cultural differences, psychological, cultural and economic factors will be discussed. Participants will be encouraged to consider whether gender equality is possible or even desirable in the modern world. The course will enhance vocabulary on social structure, inequalities, social change and will encourage independent thinking. |
Literatura: |
1. Estelle B. Freedman, No turning back. The history of feminism and the future of women. New York, Ballantine Books, 2002. 2. Arlie Hochschild, The Second shift. Working parents and the revolution at home, 1989. 3. Margret Walters. Feminism: A Very Short Introduction, New York, Oxford University Press 2005. 4. Odrowąż-Coates, A. Is gender neutrality a post-human phenomenon? The concept of 'gender neutral' in Swedish education, Journal of Gender and Power, 3 (1) 2015, s. 113-133. 5. Odrowąż-Coates, A. Autobiographical experience as a tool of ethnographic study into the hidden world of Saudi women, Pedagogika Społeczna 2014, 1(51), s. 45-56. 6. Odrowąż-Coates, A. Why is tertiary education more important for women in the twenty first century? Journal of Modern Science, 3 (22) 2014, s. 53-73. The above will be supplied by email. To analyze online: 7. Universal Declaration of Human Rights 8. Gender Equality Index - GEI Additional readings (not obligatory): Odrowąż-Coates, A. Women’s status and western European civilisation development, in: Hevelius, Science - Technology – Philosophy, book 2, Oktawian Nawrot (ed.), Gdańsk 2004, s. 296-319. Odrowąż-Coates, A. Gender Crisis in Poland, Catholic Ideology and the Media. Sociology Mind (5) 2015, s. 27-34. doi: 10.4236/sm.2015.51004. Odrowąż-Coates, A. The paradox of religious diversity and human rights in Europe, w: E. Januszewska, S. Rullac (red.) Social work and social problems in Europe: description, dilemmas and possible solutions, L'Harmattan, Paris 2013 s. 207-228. |
Efekty uczenia się: |
KIERUNEK: PEDAGOGIKA OGÓLNA PE2_W03 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania PE2_W07 - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych PE2_U01 - posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych PE2_U14 - ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego PE2_K03 - docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych KIERUNEK: PEDAGOGIKA SPECJALNA PC2_KK_W01 Zna poszerzoną terminologię obcojęzyczną używaną w pedagogice, pedagogice specjalnej, psychologii, socjologii, medycynie Umiejętności PC2_KK_U03 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności językowe, korzystając z różnych źródeł informacji i nowoczesnych technologii PC2_KK_U05 Potrafi precyzyjnie wypowiadać się w języku obcym na wybrane tematy dotyczące obranej dziedziny studiów Kompetencje społeczne PC2_KK_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych. Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się w tym zakresie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: Prezentacja multimedialna, teksty do przeczytania, praca z e-platformą Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 25 Praca przy pomocy platformy internetowej –5 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.