Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czy ja dyskryminuję? O dylematach równości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-CJD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Czy ja dyskryminuję? O dylematach równości
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Fakultatywne dla II r. SC, stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia obejmować będą zagadnienia dotyczące równości, zakazu dyskryminacji i dylematów z nimi związanych. Uczestnictwo w zajęciach pozwoli zdefiniować rodzaje dyskryminacji, umożliwi poznanie przepisów antydyskryminacyjnych, pozwoli podjąć dyskusję na temat sytuacji grup społecznych narażonych na dyskryminację w życiu rodzinnym, zawodowym, publicznym. Podczas zajęć omówione będą różnice np. między molestowaniem a molestowaniem seksualnym. Studenci i studentki będą mieć okazję do refleksji nad własnymi doświadczeniami związanymi z dyskryminacją, zastanawiać się będą, jak rozwiązywać trudne sprawy związane z prawem do równego traktowania, przestrzeganiem zasady równości. Jakie są granice wolności i praw człowieka, w tym prawa do równego traktowania? Kiedy i w jaki sposób władza publiczna może ingerować w sferę równości? Jakie są środki ochrony przed dyskryminacją? – na te pytania studenci i studentki będą poszukiwać odpowiedzi na zajęciach.

Pełny opis:

1. Socjolog czy socjolożka? – dlaczego język ma znaczenie

2. Romowie zazwyczaj….O stereotypach i uprzedzeniach

3. Czy ja dyskryminuję? O rodzajach dyskryminacji i źródłach prawa antydyskryminacyjnego

4. Karmienie dziecka przez matkę w miejscu publicznym a dyskryminacja ze względu na płeć. O wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 22.10.2020, sygn. K 1/20

5. Prawo karne a feminizm (przestępstwa seksualne, przestępstwo znęcania się, stalking, dzieciobójstwo).

6. Dlaczego „Murzyn” dyskryminuje?

7. Małżeństwo „jako związek kobiety i mężczyzny”? O sytuacji osób nieheteronormatywnych

8. Koniec „upośledzenia umysłowego”. O molestowaniu ze względu na niepełnosprawność

9. Symbole religijne w miejscach publicznych. Wolność wyznania w państwie bezwyznaniowym

10. Wolność słowa a mowa nienawiści. Przestępstwa z nienawiści (hate crimes) a kodeks karny

11. Czy byłam/byłem dyskryminowana/y? Ochrona przed dyskryminacją

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

2. Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 4 listopada 1950 r.

3. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Rozdział IIa)

4. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania

5. Podręcznik europejskiego prawa antydyskryminacyjnego. Wydanie z 2018 r., Agencja Praw Podstawowych oraz Rada Europy, Luksemburg 2019, opracowanie dostępne online.

Literatura uzupełniająca

1. A. Teutsch, M. Stoch, A. Kozakoszczak: Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, Fundacja Autonomia, Kraków 2017, opracowanie dostępne online

2. M. Wieczorek, K. Bogatko (red.) Prawo antydyskryminacyjne w praktyce polskich sądów powszechnych. Raport z monitoringu, PTPA, Warszawa, 2013

3.. M. Szolc: Ocena legalności podejmowanych przez część jednostek samorządu terytorialnego uchwał przeciwko osobom LGBT+, opracowanie dostępne online

Metody i kryteria oceniania:

Metody pracy:

1. wykład z prezentacją multimedialną

2. praca z aktami normatywnymi i orzecznictwem sądów

3. dyskusja dydaktyczna

4. rozwiązywanie kazusów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Zima-Parjaszewska
Prowadzący grup: Monika Zima-Parjaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji zdalnej obejmuje:

1. udział w dyskusji dydaktycznej podczas zajęć

2. rozwiązywanie kazusów w kilkuosobowych grupach

3. przygotowanie analizy case study wybranego przypadku dyskryminacji

Uwagi:

Zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym harmonogramem w każdą środę w godz. 11.40 - 13.10, za pośrednictwem aplikacji Teams, w zespole: Czy ja dyskryminuję, środa 11.40-13.10.

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5e5dc68ab4164565b7a77d751ed226ae%40thread.tacv2/conversations?groupId=e3fd1139-87b4-4ae4-8803-164a62f0404e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Prezentacje z zajęć oraz materiały edukacyjne zamieszczane będą w plikach zespołu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Zima-Parjaszewska
Prowadzący grup: Monika Zima-Parjaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia obejmuje:

1. udział w dyskusji dydaktycznej podczas zajęć

2. rozwiązywanie kazusów w kilkuosobowych grupach

3. przygotowanie analizy case study wybranego przypadku dyskryminacji

Pełny opis:

Szczegółowe treści programowe:

1. Prawo do równego traktowania jako prawo człowieka

2. Stereotypy, uprzedzenia, jako źródło dyskryminacji

3. Czy ja dyskryminuję? O rodzajach dyskryminacji i źródłach prawa antydyskryminacyjnego. Konstytucja, kodeks pracy, ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie innego traktowania i inne.

4. Socjolog/socjolożka, psycholog/psycholożka - równościowy język

5. Dlaczego „Murzyn” dyskryminuje? Dlaczego nie „upośledzenie umysłowe”. O molestowaniu na przykład ze względu na rasę, niepełnosprawność.

6. Dyskryminacja ze względu na płeć to nie tylko wynagrodzenie za pracę

7. Małżeństwo „jako związek kobiety i mężczyzny”? O sytuacji osób nieheteronormatywnych

8. Symbole religijne w miejscach publicznych. Wolność wyznania w państwie bezwyznaniowym

9. Wolność słowa a mowa nienawiści. Przestępstwa z nienawiści (hate crimes) a kodeks karny

10. Czy byłam/byłem dyskryminowana/y? Ochrona przed dyskryminacją. Organy międzynarodowe ochrony przed dyskryminacją.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

2. Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 4 listopada 1950 r.

3. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Rozdział IIa)

4. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania

5. Podręcznik europejskiego prawa antydyskryminacyjnego. Wydanie z 2018 r., Agencja Praw Podstawowych oraz Rada Europy, Luksemburg 2019, opracowanie dostępne online.

Literatura uzupełniająca

1. A. Teutsch, M. Stoch, A. Kozakoszczak: Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, Fundacja Autonomia, Kraków 2017, opracowanie dostępne online

2. M. Wieczorek, K. Bogatko (red.) Prawo antydyskryminacyjne w praktyce polskich sądów powszechnych. Raport z monitoringu, PTPA, Warszawa, 2013

3.. M. Szolc: Ocena legalności podejmowanych przez część jednostek samorządu terytorialnego uchwał przeciwko osobom LGBT+, opracowanie dostępne online

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10

Przygotowanie się do zaliczenia- 10

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Monika Zima-Parjaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-21 - 2025-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Zima-Parjaszewska
Prowadzący grup: Monika Zima-Parjaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)