Czy ja dyskryminuję? O dylematach równości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-CJD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Czy ja dyskryminuję? O dylematach równości |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Fakultatywne dla II r. SC, stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmować będą zagadnienia dotyczące równości, zakazu dyskryminacji i dylematów z nimi związanych. Uczestnictwo w zajęciach pozwoli zdefiniować rodzaje dyskryminacji, umożliwi poznanie przepisów antydyskryminacyjnych, pozwoli podjąć dyskusję na temat sytuacji grup społecznych narażonych na dyskryminację w życiu rodzinnym, zawodowym, publicznym. Podczas zajęć omówione będą różnice np. między molestowaniem a molestowaniem seksualnym. Studenci i studentki będą mieć okazję do refleksji nad własnymi doświadczeniami związanymi z dyskryminacją, zastanawiać się będą, jak rozwiązywać trudne sprawy związane z prawem do równego traktowania, przestrzeganiem zasady równości. Jakie są granice wolności i praw człowieka, w tym prawa do równego traktowania? Kiedy i w jaki sposób władza publiczna może ingerować w sferę równości? Jakie są środki ochrony przed dyskryminacją? – na te pytania studenci i studentki będą poszukiwać odpowiedzi na zajęciach. |
Pełny opis: |
1. Socjolog czy socjolożka? – dlaczego język ma znaczenie 2. Romowie zazwyczaj….O stereotypach i uprzedzeniach 3. Czy ja dyskryminuję? O rodzajach dyskryminacji i źródłach prawa antydyskryminacyjnego 4. Karmienie dziecka przez matkę w miejscu publicznym a dyskryminacja ze względu na płeć. O wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 22.10.2020, sygn. K 1/20 5. Prawo karne a feminizm (przestępstwa seksualne, przestępstwo znęcania się, stalking, dzieciobójstwo). 6. Dlaczego „Murzyn” dyskryminuje? 7. Małżeństwo „jako związek kobiety i mężczyzny”? O sytuacji osób nieheteronormatywnych 8. Koniec „upośledzenia umysłowego”. O molestowaniu ze względu na niepełnosprawność 9. Symbole religijne w miejscach publicznych. Wolność wyznania w państwie bezwyznaniowym 10. Wolność słowa a mowa nienawiści. Przestępstwa z nienawiści (hate crimes) a kodeks karny 11. Czy byłam/byłem dyskryminowana/y? Ochrona przed dyskryminacją |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. 2. Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 4 listopada 1950 r. 3. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Rozdział IIa) 4. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania 5. Podręcznik europejskiego prawa antydyskryminacyjnego. Wydanie z 2018 r., Agencja Praw Podstawowych oraz Rada Europy, Luksemburg 2019, opracowanie dostępne online. Literatura uzupełniająca 1. A. Teutsch, M. Stoch, A. Kozakoszczak: Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, Fundacja Autonomia, Kraków 2017, opracowanie dostępne online 2. M. Wieczorek, K. Bogatko (red.) Prawo antydyskryminacyjne w praktyce polskich sądów powszechnych. Raport z monitoringu, PTPA, Warszawa, 2013 3.. M. Szolc: Ocena legalności podejmowanych przez część jednostek samorządu terytorialnego uchwał przeciwko osobom LGBT+, opracowanie dostępne online |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: 1. wykład z prezentacją multimedialną 2. praca z aktami normatywnymi i orzecznictwem sądów 3. dyskusja dydaktyczna 4. rozwiązywanie kazusów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji zdalnej obejmuje: 1. udział w dyskusji dydaktycznej podczas zajęć 2. rozwiązywanie kazusów w kilkuosobowych grupach 3. przygotowanie analizy case study wybranego przypadku dyskryminacji |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym harmonogramem w każdą środę w godz. 11.40 - 13.10, za pośrednictwem aplikacji Teams, w zespole: Czy ja dyskryminuję, środa 11.40-13.10. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5e5dc68ab4164565b7a77d751ed226ae%40thread.tacv2/conversations?groupId=e3fd1139-87b4-4ae4-8803-164a62f0404e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Prezentacje z zajęć oraz materiały edukacyjne zamieszczane będą w plikach zespołu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia obejmuje: 1. udział w dyskusji dydaktycznej podczas zajęć 2. rozwiązywanie kazusów w kilkuosobowych grupach 3. przygotowanie analizy case study wybranego przypadku dyskryminacji |
|
Pełny opis: |
Szczegółowe treści programowe: 1. Prawo do równego traktowania jako prawo człowieka 2. Stereotypy, uprzedzenia, jako źródło dyskryminacji 3. Czy ja dyskryminuję? O rodzajach dyskryminacji i źródłach prawa antydyskryminacyjnego. Konstytucja, kodeks pracy, ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie innego traktowania i inne. 4. Socjolog/socjolożka, psycholog/psycholożka - równościowy język 5. Dlaczego „Murzyn” dyskryminuje? Dlaczego nie „upośledzenie umysłowe”. O molestowaniu na przykład ze względu na rasę, niepełnosprawność. 6. Dyskryminacja ze względu na płeć to nie tylko wynagrodzenie za pracę 7. Małżeństwo „jako związek kobiety i mężczyzny”? O sytuacji osób nieheteronormatywnych 8. Symbole religijne w miejscach publicznych. Wolność wyznania w państwie bezwyznaniowym 9. Wolność słowa a mowa nienawiści. Przestępstwa z nienawiści (hate crimes) a kodeks karny 10. Czy byłam/byłem dyskryminowana/y? Ochrona przed dyskryminacją. Organy międzynarodowe ochrony przed dyskryminacją. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. 2. Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 4 listopada 1950 r. 3. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Rozdział IIa) 4. Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania 5. Podręcznik europejskiego prawa antydyskryminacyjnego. Wydanie z 2018 r., Agencja Praw Podstawowych oraz Rada Europy, Luksemburg 2019, opracowanie dostępne online. Literatura uzupełniająca 1. A. Teutsch, M. Stoch, A. Kozakoszczak: Opracowanie merytoryczne na temat przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami dla studentów, studentek, doktorantów, doktorantek, nauczycieli i nauczycielek szkół wyższych, Fundacja Autonomia, Kraków 2017, opracowanie dostępne online 2. M. Wieczorek, K. Bogatko (red.) Prawo antydyskryminacyjne w praktyce polskich sądów powszechnych. Raport z monitoringu, PTPA, Warszawa, 2013 3.. M. Szolc: Ocena legalności podejmowanych przez część jednostek samorządu terytorialnego uchwał przeciwko osobom LGBT+, opracowanie dostępne online |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 Przygotowanie się do zaliczenia- 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.