Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia pracy socjalnej PE-2M-BPR
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura przedmiotu (obowiązkowa):

Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019.

Grudziewska E., Sędzicki M. (red.): Praktyka pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2018.

Howe D.: Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011.

Akty prawne: Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 sierpnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o pomocy społecznej. Dz. U. 2024, poz. 1283.

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zrealizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych. Dz. U. 2019, poz. 1818.

Literatura przedmiotu (uzupełniająca):

Frysztacki K., Piątek K. (red.): Wielowymiarowość pracy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002.

Krasiejko I.: Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk. Refleksyjna edukacja metodyki pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2023.

Bokajło W., Dziubka K.(red.): Społeczeństwo obywatelskie. Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.

Žilova A., Janigova E.: Teoria i zarządzanie w pracy socjalnej. Międzynarodowa Fundacja Naukowców i Pedagogów „Scientia, Ars Educatio”, UKiP J. & D. Gębka, Kraków, Gliwice 2008.

Gizowski M.: Wybrane aspekty pracy socjalnej: Analiza krytyczna. (Podręcznik akademicki). Nadbałtycki Ośrodek Naukowo – Dokumentacyjny Marcin Welz, Gdańsk 2011.

Czasopismo „Praca Socjalna”, „Polityka Społeczna: Studia i Dyskusje” i inne.

Lipowicz E.: Praca socjalna z rodziną: diagnoza, projektowanie, zmiana. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2014.

Stanek K.: Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.

Wasilewska - Ostrowska K. M.: Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Difin, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych. 

Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.

Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.

Kompetencje społeczne

Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutków

Metody i kryteria oceniania:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium zaliczeniowe z całego przerobionego materiału.

1. W przypadku osób z niepełnosprawnością zasady zaliczenia są dostosowane do możliwości osób studiujących.

2. Zaliczenie z całego materiału z wykładu i ćwiczeń w formie pisemnej, stacjonarnej, opisowej, 3 pytania problemowe, każde punktowane po 10 punktów, maksimum 30 punktów, minimum 15 punktów czyli 50 % na ocenę dostateczną. Punktowany jest stopień poprawności udzielonych odpowiedzi oraz stopień wyczerpania informacji w zakresie danego zagadnienia, podanych przez osobę studiującą w ramach zaliczenia oraz stopień wyczerpania informacji w zakresie danego zagadnienia, podanych przez osobę studiującą w ramach zaliczenia.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Istota oraz geneza pracy socjalnej. Praca socjalna w interdyscyplinarnym splocie nauk społecznych. Prawno-człowieczy wymiar pracy socjalnej. Praca socjalna jako instytucja polityki społecznej państwa. Współczesne stanowiska teoretyczne pracy socjalnej. Profesjonalne pomaganie – metody i procesy. „Nowa” praca socjalna. Praca socjalna wobec zmiany społecznej na tle ewolucji życia społecznego. Praca środowiskowa a aktywne obywatelstwo. Społeczeństwo obywatelskie. Pracownicy socjalni w rolach terapeutycznych. Praca socjalna na rzecz dzieci, kobiet i seniorów oraz innych grup oraz środowisk społecznych.

Metody dydaktyczne:

poszukujące, indywidualna praca lub grupowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:50 - 11:25, sala 1209/1210
Anna Kruk 17/ szczegóły
2 każda środa, 11:40 - 13:15, sala 1208
Anna Chmielewska 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)