Literatura: |
Literatura obowiązkowa
Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., PWN, Warszawa 2004.
Gombrich E.H., O sztuce., Rebis 2009.
Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa 1987.
Rynck P.de, Jak czytać malarstwo., Wydawnictwo Universitas, Kraków 2005.
Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław 1986.
Słownik terminologiczny sztuki pięknych, Warszawa 1996.
Sztuka świata, Arkady,
Literatura uzupełniająca
Białostocki J., Wiek XVII. Barok, kontrreformacja, Wrocław 1970
Dobrowolski T. Malarstwo polskie, Wrocław 1968
Karpowicz M., Barok w Polsce, Warszawa 1988
Karpowicz M., Sztuka polska XVIII wieku, Warszawa 1972
Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie. T. 2-3, Warszawa 1988
Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 2004
Watkin D., Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady, 2006.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
W zakresie poznanych epok student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki, umożliwiającą odniesienie dzieł artystycznych do kontekstów kulturowych, historycznych i społecznych.
W zakresie poznanych epok student zna wybrane zagadnienia dotyczące dziejów myśli o sztuce i estetyce oraz wybrane zagadnienia ikonograficzne.
Umiejętności
Student potrafi rozpoznać kluczowe dzieła sztuki, wskazać ich twórców i przeprowadzić analizę w kontekście technik warsztatowych oraz cech stylu (w zakresie poznanych epok).
Student potrafi prawidłowo zaklasyfikować dzieło sztuki do odpowiedniego okresu oraz opisać je pod względem formalnym i stylistycznym (w zakresie poznanych epok).
Student potrafi rozpoznawać i analizować zabytki oraz dzieła sztuki swojskiego kręgu kulturowego (regionalnego, narodowego), w kontekście powszechnej historii sztuki.
Kompetencje społeczne
Student pracuje nad rozwijaniem kompetencji publicznego wyrażania własnych sądów o sztuce z wykorzystaniem fachowej wiedzy z zakres historii sztuki.
Student potrafi w przemyślany sposób publicznie omawiać i rekomendować wydarzenia artystyczne, szczególnie dotyczące sztuk plastycznych.
|
Metody i kryteria oceniania: |
ECTS 2 pkt.
30 godzin pracy kontaktowej,
30 godzin pracy własnej w odniesieniu do źródeł (lektura tekstów, opracowanie zagadnień tematycznych)
Czynny udział w zajęciach. Zaliczenia etapowe i całościowe zagadnień prezentowanych podczas wykładów (kolokwia, egzamin testowy z zagadnieniem opisowym)
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
|
Zakres tematów: |
Sztuka nowożytna
1. Manieryzm
2. Wprowadzenie do sztuki baroku
3. Architektura baroku
4. Rzeźba w baroku
5. Malarstwo baroku na południe od Alp.
6. Barok hiszpański i flamandzki
7. Malarstwo niderlandzkie w dobie baroku
8. Barok w Polsce
9. Rokoko
10. Malarstwo doby klasycyzmu
11. Rzeźba klasycystyczna
12. Architektura klasycyzmu.
13. Klasycyzm stanisławowski
14. Malarstwo romantyzmu
15. Sentymentalizm i historyzm
|