Socjologia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-SOW8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wychowania |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: socjoterapia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w problematykę socjologii wychowania w kontekście oddziaływań socjoterapeutycznych. |
Pełny opis: |
Wychowanie - definicja socjologiczna. Wychowanie jako proces. Elementy procesu wychowania - wpływy wychowawcze. Osobowość społeczna. Grupa socjoterapeutyczna jako mała grupa. Grupa rówieśnicza - typologię, cechy, funkcje. Dziecięca grupa zabawowa, banda, paczka. |
Literatura: |
N. Goodman Wstęp do socjologii, Poznań, 2001. R. Meighan Socjologia edukacji Wyd. UMK, Toruń, 1993. F. Znaniecki Socjologia wychowania t. I i II, PWN, Warszawa, 2001. J. Turowski Osobowość, socjalizacja, postawy (w:) W. Ambrozik, J. Modrzewski Problematyka wychowania w twórczości polskich socjologów. Wybór źródeł, Koszalin, 1998. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - ma wiedzę na temat funkcjonowaniu człowieka w cyklu życia w aspekcie psychospołecznym; - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów grupowych. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii wychowania oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; - ma umiejętność racjonalnego oceniania złożonych sytuacji społecznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - docenia znaczenie socjologii wychowania dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny i budowania warsztatu socjoterapeuty; - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: wykład, dyskusja, "burza mózgów". Nakład pracy: Udział. zajęciach - 10 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej (esej) - 30 godzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Paweł Boryszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.