Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-SOW8
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia wychowania
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: socjoterapia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wprowadzenie w problematykę socjologii wychowania w kontekście oddziaływań socjoterapeutycznych.

Pełny opis:

Wychowanie - definicja socjologiczna.

Wychowanie jako proces.

Elementy procesu wychowania - wpływy wychowawcze.

Osobowość społeczna.

Grupa socjoterapeutyczna jako mała grupa.

Grupa rówieśnicza - typologię, cechy, funkcje.

Dziecięca grupa zabawowa, banda, paczka.

Literatura:

N. Goodman Wstęp do socjologii, Poznań, 2001.

R. Meighan Socjologia edukacji Wyd. UMK, Toruń, 1993.

F. Znaniecki Socjologia wychowania t. I i II, PWN, Warszawa, 2001.

J. Turowski Osobowość, socjalizacja, postawy (w:) W. Ambrozik, J. Modrzewski Problematyka wychowania w twórczości polskich socjologów. Wybór źródeł, Koszalin, 1998.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- ma wiedzę na temat funkcjonowaniu człowieka w cyklu życia w aspekcie psychospołecznym;

- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów grupowych.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii wychowania oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;

- posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych;

- ma umiejętność racjonalnego oceniania złożonych sytuacji społecznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- docenia znaczenie socjologii wychowania dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny i budowania warsztatu socjoterapeuty;

- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.

Metody i kryteria oceniania:

Metody pracy: wykład, dyskusja, "burza mózgów".

Nakład pracy:

Udział. zajęciach - 10 godzin

Przygotowanie pracy zaliczeniowej (esej) - 30 godzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grudziewska
Prowadzący grup: Paweł Boryszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)