(in Polish) Komunikacja interpersonalna w środowisku szkolnym i pozaszkolnym
General data
Course ID: | SP-KSS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Komunikacja interpersonalna w środowisku szkolnym i pozaszkolnym |
Organizational unit: | Institute of Pedagogy |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) WIADOMOŚCI PK-W04 Słuchaczka/ słuchacz posiada wiedze na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej) oraz ich prawidłowości i zakłóceń. UMIEJĘTNOŚCI PK-U09 Słuchaczka/ słuchacz posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej. PK-U17 Słuchaczka/ słuchacz potrafi analizować własne działania pedagogiczne w aspekcie komunikacyjnym i wyszukiwać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne w tym obszarze. SPOSÓB POMIARU Ocena wiedzy i umiejętności na podstawie wypełnionych kart pracy zawierających elementy autorefleksji oraz na podstawie działań praktycznych realizowanych w czasie zajęć. |
Full description: |
(in Polish) TREŚCI PRZEDMIOTU Treści ogólne przedmiotu dotyczą: - Komunikowanie społeczne. Komunikacja interpersonalna/ bezosobowa. Komunikowanie werbalne i niewerbalne. - Analiza transakcyjna. Model strukturalny komunikacji, etapy, rodzaje. - Aktywne słuchanie, techniki, strategie, bariery. Sztuka przemawiania, prezentacji, dyskusji i negocjacji. - Błędy, zakłócenia i bariery w komunikacji – przyczyny, konsekwencje, jak sobie radzić. Blokady w komunikacji interpersonalnej i sposoby ich przełamywania. - Sytuacje konfliktowe – rodzaje. Rozwiązywanie konfliktów, zasady uczciwej kłótni. - Komunikacja w małej grupie. - Komunikacja interpersonalna w sytuacjach pedagogicznych; komunikowanie za pośrednictwem mediów – zalety, możliwości, wady i zagrożenia. - Sposoby doskonalenia skuteczności i poprawności komunikacji interpersonalnej. |
Bibliography: |
(in Polish) OBOWIĄZKOWA 1. Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Warszawa 1999 2. McKay M., Dawis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się GWP, Gdańsk 2001 3. Czarnowska M.M., Przyjazne porozumiewanie się, GWP Gdańsk 2004 4. Czarnowska M.M., Podstawy negocjacji i komunikacji, Pułtusk 2003 5. Maj-Osytek M., Komunikacja niewerbalna, Edgard, 2014 6. Rzepka B., Efektywna komunikacja w zespole, Edgard, 2012 7. Gordon T. Burch N., Jako dobrze żyć z ludźmi, Warszawa 2001 8. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997 9. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000 10. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008 11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. o języku serca, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009 12. Page S., dlaczego rozmowa to nie wszystko?, Bellona, Warszawa 2008 UZUPEŁNIAJĄCA 1. H. Hamer, Rozwój umiejętności społecznych, Jak skutecznie dyskutować i współpracować, Veda, Warszawa 1999 2. Hartley P., Komunikacja w grupie, Zysk i S-ka, Poznań 1997 3. Gordon T., Wychowanie bez porażek 4. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000 5. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997 6. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000 7. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008 Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK – negocjowanie bez poddawani się Warszawa, 2004 8. Ury W., Odchodząc od NIE – negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2009 |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Słuchacz posiada zna i rozumie: procesy komunikowania się; bariery w komunikowaniu się; media i ich wpływ wychowawczy; style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie; różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie; komunikację niewerbalną; porozumiewanie się emocjonalne w klasie; porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem potrzebę dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych. UMIEJĘTNOŚCI Słuchacz potrafi: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobra atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej; posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne skutecznie i świadomie komunikować się porozumieć się w sytuacji konfliktowej dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Słuchacz jest gotów do: kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych uczniów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) METODY PRACY Ćwiczenia prowadzone metodą animacji grupy przy współudziale studentów z prezentacjami multimedialnymi, filmami dydaktycznymi, elementami dramy, socjoterapii, dyskusji, autorefleksji rozwojowej. Warsztatowy charakter zajęć wymaga stałej obecności słuchaczki/ słuchacza. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 15, liczba godzin potrzebnych do przygotowania dziennika autorefleksji: 10, liczba godzin przeznaczonych zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 5, , sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30 , (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)
Time span: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marlena Grzelak-Klus | |
Group instructors: | Marlena Grzelak-Klus | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/Fail |
Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/Fail |
Classes in period "Summer semestr 2021/2022" (past)
Time span: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marlena Grzelak-Klus | |
Group instructors: | Marlena Grzelak-Klus | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/Fail |
Classes in period "Summer semestr 2022/2023" (past)
Time span: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marlena Grzelak-Klus | |
Group instructors: | Marlena Grzelak-Klus | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/Fail |
Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marlena Grzelak-Klus | |
Group instructors: | Marlena Grzelak-Klus | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Pass/Fail |
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.