Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Komunikacja interpersonalna w środowisku szkolnym i pozaszkolnym

General data

Course ID: SP-KSS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Komunikacja interpersonalna w środowisku szkolnym i pozaszkolnym
Organizational unit: Institute of Pedagogy
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

WIADOMOŚCI

PK-W04

Słuchaczka/ słuchacz posiada wiedze na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej) oraz ich prawidłowości i zakłóceń.

UMIEJĘTNOŚCI

PK-U09

Słuchaczka/ słuchacz posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej.

PK-U17

Słuchaczka/ słuchacz potrafi analizować własne działania pedagogiczne w aspekcie komunikacyjnym i wyszukiwać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne w tym obszarze.

SPOSÓB POMIARU

Ocena wiedzy i umiejętności na podstawie wypełnionych kart pracy zawierających elementy autorefleksji oraz na podstawie działań praktycznych realizowanych w czasie zajęć.

Full description: (in Polish)

TREŚCI PRZEDMIOTU

Treści ogólne przedmiotu dotyczą:

- Komunikowanie społeczne. Komunikacja interpersonalna/ bezosobowa. Komunikowanie werbalne i niewerbalne.

- Analiza transakcyjna. Model strukturalny komunikacji, etapy, rodzaje.

- Aktywne słuchanie, techniki, strategie, bariery. Sztuka przemawiania, prezentacji, dyskusji i negocjacji.

- Błędy, zakłócenia i bariery w komunikacji – przyczyny, konsekwencje, jak sobie radzić. Blokady w komunikacji interpersonalnej i sposoby ich przełamywania.

- Sytuacje konfliktowe – rodzaje. Rozwiązywanie konfliktów, zasady uczciwej kłótni.

- Komunikacja w małej grupie.

- Komunikacja interpersonalna w sytuacjach pedagogicznych; komunikowanie za pośrednictwem mediów – zalety, możliwości, wady i zagrożenia.

- Sposoby doskonalenia skuteczności i poprawności komunikacji interpersonalnej.

Bibliography: (in Polish)

OBOWIĄZKOWA

1. Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Warszawa 1999

2. McKay M., Dawis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się GWP, Gdańsk 2001

3. Czarnowska M.M., Przyjazne porozumiewanie się, GWP Gdańsk 2004

4. Czarnowska M.M., Podstawy negocjacji i komunikacji, Pułtusk 2003

5. Maj-Osytek M., Komunikacja niewerbalna, Edgard, 2014

6. Rzepka B., Efektywna komunikacja w zespole, Edgard, 2012

7. Gordon T. Burch N., Jako dobrze żyć z ludźmi, Warszawa 2001

8. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997

9. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000

10. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008

11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. o języku serca, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009

12. Page S., dlaczego rozmowa to nie wszystko?, Bellona, Warszawa 2008

UZUPEŁNIAJĄCA

1. H. Hamer, Rozwój umiejętności społecznych, Jak skutecznie dyskutować i współpracować, Veda, Warszawa 1999

2. Hartley P., Komunikacja w grupie, Zysk i S-ka, Poznań 1997

3. Gordon T., Wychowanie bez porażek

4. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000

5. Birkenbihl V.F. Komunikacja werbalna, Wrocław 1997

6. Stwerad J. red Mosty zamiast murów o komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000

7. Glasl F. Pomocy – Konflikty, Kraków 2008

Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK – negocjowanie bez poddawani się Warszawa, 2004

8. Ury W., Odchodząc od NIE – negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2009

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Słuchacz posiada zna i rozumie:

procesy komunikowania się; bariery w komunikowaniu się; media i ich wpływ wychowawczy; style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie; różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie; komunikację niewerbalną; porozumiewanie się emocjonalne w klasie; porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych;

bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem potrzebę dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych.

UMIEJĘTNOŚCI

Słuchacz potrafi:

potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobra atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej; posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne skutecznie i świadomie komunikować się

porozumieć się w sytuacji konfliktowej dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Słuchacz jest gotów do:

kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych uczniów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

METODY PRACY

Ćwiczenia prowadzone metodą animacji grupy przy współudziale studentów z prezentacjami multimedialnymi, filmami dydaktycznymi, elementami dramy, socjoterapii, dyskusji, autorefleksji rozwojowej. Warsztatowy charakter zajęć wymaga stałej obecności słuchaczki/ słuchacza.

NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj.

liczba godzin kontaktowych: 15,

liczba godzin potrzebnych do przygotowania dziennika autorefleksji: 10,

liczba godzin przeznaczonych zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 5,

,

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30 ,

(z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS)

Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2019-10-01 - 2020-02-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Marlena Grzelak-Klus
Group instructors: Marlena Grzelak-Klus
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail

Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail

Classes in period "Summer semestr 2021/2022" (past)

Time span: 2022-02-21 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Marlena Grzelak-Klus
Group instructors: Marlena Grzelak-Klus
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail

Classes in period "Summer semestr 2022/2023" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Marlena Grzelak-Klus
Group instructors: Marlena Grzelak-Klus
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Marlena Grzelak-Klus
Group instructors: Marlena Grzelak-Klus
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)