Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Kierowanie procesami społecznymi w środowisku szkolnym i pozaszkolnym

General data

Course ID: SP-KSP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Kierowanie procesami społecznymi w środowisku szkolnym i pozaszkolnym
Organizational unit: Institute of Pedagogy
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

wiedza:

ocena wiedzy na podstawie odpowiedzi na pytania pisemnego kolokwium sprawdzającego znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas wykładów;

umiejętności:

ocena umiejętności kognitywnych na podstawie odpowiedzi na pytania pisemnego kolokwium sprawdzającego znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas wykładów;

kompetencje społeczne:

ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe w ramach pisemnego kolokwium.

Full description: (in Polish)

Kierowanie grupą: zadania kierownika grupy (przywództwo a zwierzchnictwo), style kierowania;

Ład i dyscyplina w grupie: znaczenie dyscypliny; modele dyscypliny; zakres i zasięg działań dyscyplinarnych (prewencja, interwencja) oraz warunki ich skuteczności.

Integracja w grupie: wpływanie na strukturę grupową, znaczenie i charakterystyka metod i technik pracy zespołowej oraz sposobów porozumiewania się w grupie.

Zdobywanie informacji w pracy z grupą - znaczenie, podstawowe cele, charakterystyka wybranych metod, technik i narzędzi.

Bibliography: (in Polish)

M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej, Warszawa 1985;

A. Janowski, Pedagogika praktyczna: zarys problematyki, zdrowy rozsądek, wyniki badań, Warszawa 2002;

J. Grochulska, Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992;

S. Mieszalski, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, Warszawa 1997;

C. H. Edwards, Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006;

A. Janowski , Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002;

E. Zwierzyńska, Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008;

R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1994;

S. Mieszalski, N. A. Flandersa system analizy interakcji w klasie szkolnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1984 nr 4.

Literatura uzupełniająca:

B. Jankowski, Utrzymanie dyscypliny w klasie, w: Sposoby na trudne zachowania uczniów, B. Jankowski, M. Jaroszewska, A. K. Kiełczewska, H. Żmijska, Poznań 2016, s. 3-14;

E. Lemańska-Lewandowska, Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej, Bydgoszcz 2013;

J. Pyżalski, Nauczyciele-uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Kraków 2007;

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003;

B. Badziukiewicz, M. Sałasiński, Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005;

M. Bardziejewska, Zarządzanie klasą szkolną, w: „Edukacja” 2003 nr 1, s. 75-86;

E. Kozioł, Klasa szkolna jako specyficzna mała grupa społeczna, w: Pedagogika wobec problemów wychowania końca XX wieku pod red. E. Kozioła i E. Kobyłeckiej, Zielona góra 2000, s.51-59;

J. Lubowiecka, Więzi i role społeczne w klasie szkolnej, w: Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole pod red. M. Suświłło, Olsztyn 2006, s. 59-71;

J. Danilewska, O wychowaniu na arenie szkolnego wieloboju. Pedagogiczna baśń o rywalizacji, Kraków 2014, s. 49-114;

E. de Bono, Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008;

J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład konwersatoryjny wsparty prezentacją multimedialną.

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych (wykłady): 10;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 15;

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 25.

Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)

Time span: 2019-10-01 - 2020-02-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Agnieszka Zamarian
Group instructors: Agnieszka Zamarian
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)