Etyka w zawodzie terapeuty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-EZT8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w zawodzie terapeuty |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: socjoterapia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Odpowiedzialność etyczna terapeuty wobec grupy, współpracowników, pracodawcy i własnego zawodu. Kodeks etyczny Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego a KEZ PTP. Rozumienie wartości etycznych zawartych w kodeksie w kontekście praktyki socjoterapeutycznej. |
Pełny opis: |
Cechy osobowościowe, wiedza i umiejętności praktyczne. Rola doskonalenia osobistego i zawodowego w podnoszeniu efektywności działań profesjonalnych. Odpowiedzialność socjoterapeuty. Nadużycia i naganne praktyki w działaniach socjoterapeutów. Specyfika dylematów etycznych w działalności socjoterapeutycznej. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości. Etyka diagnozy socjoterapeutycznej. Specyfika dylematów etycznych w diagnozie. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości. Etyka oddziaływań socjoterapeutycznych. Strategie postępowania w przypadku konfliktu wartości. |
Literatura: |
Adams K., Galanes G.J, Komunikacja w grupie, PWN, Warszawa 2008. Bara M., Zadania oraz etyka zawodowa trenera umiejętności społecznych, źródło: https:// marta.bara.pl/zadania-oraz-etyka-zawodowa-trenera-umiejetnosci-spolecznych/ Corey M. S., Corey G., Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa 2002. Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, ZYSK i S-KA, Poznań 2005. Dylematy etyczne, źródło:http://dylematyetyczne.blogspot.com/2015/11/dylemat-etyczny-do- opracowania- numer-2.html Fiutak A., Dąbrowski J., Udzielanie pomocy terapeutycznej. Aspekty prawne, Difin, Warszawa 2012. Fiutak A., Prawo w medycynie, źródło: http://prawowmedycynie.blogspot.com/2012/05/ psycholog- tajemnica-zawodowa-wynikajaca.html/ Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Difin, Warszawa 2017. Jagieła J., Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, RUBIKON, Kraków 2007. Król-Fijewska M., Fijewski P., Nasze spotkania. Przewodnik do realizacji zajęć psychologicznych, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PARPA. Warszawa 1994. Osipczuk M. (red.), Psychoterapia po ludzku, Stowarzyszenie INTRO, Wrocław 2011. Rubaj M., Praca z grupą w socjoterapii, (w:) Grudziewska E. (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy socjoterapeutyczne, Difin, Warszawa 2015. Strykowska J., Kompetencje socjoterapeutyczne w pracy pedagogicznej, (w:) Neodidagmata 31/32, Adam Mickiewicz University Press, Poznań 2011. Standardy kwalifikacji zawodowych socjoterapeuty opracowane przez Sekcję Socjoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, źródło: www.ptp.org.pl/teksty/Socjoterapia/ Standardy_socjoterapii/.doc Kodeksy etyczne Kodeks Etyki Socjoterapeuty Polskiego Stowarzyszenia Socjoterapeutów i Trenerów, źródło: http:// pssit.pl/ certyfikat-socjoterapeuty.html Kodeks etyczno- zawodowy psychologa, źródło: www.ptp.org.pl/ modules.php?name= News&file= article &sid=29 Kodeks Etyczny Psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, źródło: www.synapsis.pl/Kodeks-Etyczny-Psychoterapeuty-Polskiego-Towarzystwa Psychiatrycznego. html Kodeks Etyczny Psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej, źródło: http://ptppd.pl/ kodeks-etyki-psychoterapeuty/ Kodeks Etyczny Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, źródło: http://www. sekcjapsychoterapii.pl/ kodeks-etyczny/ Polskie Stowarzyszenie Psychoterapii Tańcem i Ruchem. Kodeks Etyczny, źródło: www.stowarzyszeniedmt.pl/images/dokumenty/Kodeks_Etyczny_25_10_2011.doc Kodeks Etyczny Nauczyciela, źródło :tp://ftp.wsap.edu.pl/Biblioteka_@ntykorupcyjna/ kodeks etyczny nauczyciela/.pdf Akty normatywne Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm. Ustawa z dnia. 8 czerwca 2011 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów, Dz. U. Nr 73, poz. 763 ze zm. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej. UMIEJĘTNOŚCI: - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych - perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w socjoterapii; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań socjoterapeutycznych; - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach. Udział w dyskusji. Nakład pracy: 5 – godziny kontaktowe 25 – przygotowanie do zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.