(in Polish) Elementy psychologii rozwoju człowieka
General data
Course ID: | SP-EPC1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Elementy psychologii rozwoju człowieka |
Organizational unit: | Institute of Pedagogy |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Słuchacz posiada zna i rozumie: proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania; rozwój wybranych funkcji psychicznych; normę rozwojową; rozwój i kształtowanie osobowości; rozwój w kontekście wychowania; zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia; dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów; zaburzenia zachowania; nieśmiałość i nadpobudliwość; zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania; obniżenie nastroju, depresję; krystalizowanie się tożsamości; dorosłość; identyfikację z nowymi rolami społecznymi; kształtowanie się stylu życia; specyfikę funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych. UMIEJĘTNOŚCI Słuchacz potrafi: wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Słuchacz jest gotów do: wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych |
Classes in period "Winter semestr 2019/2020" (past)
Time span: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Bieńkowska | |
Group instructors: | Agnieszka Bieńkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Winter semestr 2021/2022" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Bieńkowska | |
Group instructors: | Agnieszka Bieńkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Short description: |
(in Polish) SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemny test wyboru (30 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny). |
|
Full description: |
(in Polish) TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot psychologii rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, modele przebiegu zmiany rozwojowej. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka. Uwarunkowania rozwoju człowieka. Rozwój poznawczy. Rozwój językowy. Rozwój emocjonalny, osobowości, rozwój społeczny i elementy rozwoju moralnego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdziały 4 -10. Strelau J. (red), (2000 i in.) Psychologia. Podręcznik akademicki, t.1, Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 7 (fragment, s. 230-256) i 8. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka. t.3., Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stypułkowska, J. (red). (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Warszawa: Agencja Reklamowo – Wydawnicza DIMA. Vasta, R., Haith, M. M., Miller, S. A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. |
|
Notes: |
(in Polish) METODY KSZTAŁCENIA Prezentacja multimedialna, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 15 |
Classes in period "Winter semestr 2022/2023" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Bieńkowska | |
Group instructors: | Agnieszka Bieńkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Short description: |
(in Polish) SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Pisemny test wyboru (30 pytań zamkniętych, wybór jednokrotny). |
|
Full description: |
(in Polish) TREŚCI PROGRAMOWE Przedmiot psychologii rozwoju człowieka. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, modele przebiegu zmiany rozwojowej. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju człowieka. Uwarunkowania rozwoju człowieka. Rozwój poznawczy. Rozwój językowy. Rozwój emocjonalny, osobowości, rozwój społeczny i elementy rozwoju moralnego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA Schaffer, H.R. (2005 i in.). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdziały 4 -10. Strelau J. (red), (2000 i in.) Psychologia. Podręcznik akademicki, t.1, Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 7 (fragment, s. 230-256) i 8. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka. t.3., Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stypułkowska, J. (red). (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Warszawa: Agencja Reklamowo – Wydawnicza DIMA. Vasta, R., Haith, M. M., Miller, S. A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. |
|
Notes: |
(in Polish) METODY KSZTAŁCENIA Prezentacja multimedialna, pokaz. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 15 Przygotowanie się do zaliczenia: 10 godzin |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Bieńkowska, Marlena Grzelak-Klus | |
Group instructors: | Agnieszka Bieńkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Winter semestr 2024/2025" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.