Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dynamika małej grupy

General data

Course ID: SP-DMG8
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dynamika małej grupy
Organizational unit: The Maria Grzegorzewska University
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: socjoterapia
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Proces grupowy - założenia teoretyczne

Rodzaje grup – mała grupa

Etapy pracy z grupą

Role grupowe

Full description: (in Polish)

Charakterystyka małej grupy.

Proces grupowy – omówienie faz wraz ze wskazaniami dla praktyki socjoterapeutycznej.

Kontrakt grupowy – wskazówki do tworzenia, zawierania i przestrzegania kontraktu.

Role grupowe – role grupowe pojawiające się w fazie orientacji oraz role ujawniające się na dalszych etapach rozwoju grupy.

Problematyczne sytuacje w grupie – opór, powstawanie podgrup, konflikt, ujawnienie drastycznych faktów.

Bibliography: (in Polish)

Belbin R. M., Twoja rola w zespole, GWP, Gdańsk 2003.

Grudziewska E. (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Difin, Warszawa 2015.

Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia, PWN, Warszawa 1994.

Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, UNUS, Wałbrzych 1994.

Jagieła J., Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, RUBIKON, Kraków 2007.

Jedliński K. i in., Trening interpersonalny, W.A.B., Warszawa 2011.

Kirby A., Gry szkoleniowe: materiały dla trenerów. Zestaw 1,2,3, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.

Król - Fijewska M., Król - Fijewski P., Nasze spotkania- przewodnik do realizacji zajęć psychologicznych, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Warszawa 1994.

Mika S ., Psychologia społeczna, PWN, Warszawa 1981.

Sawicka K., Socjoterapia, KOMPENDIUM., Warszawa 2010.

Stankiewicz S., Tomczak K., Psychodrama w Psychoterapii, GWP, Sopot 2012.

Sobek J., Praca z grupą. Kompetencje trenera., Materiały szkoleniowe LECHAA Consulting, Lublin 2009.

Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa1998.

Wolan T., Nauczyciel - wychowawca w procesie przemian edukacyjnych, BW i U KONTRAKT, Chorzów 2002.

Vopel K.W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Cz. I, II ,III ,IV, JEDNOŚĆ, Kielce 2009.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więziach społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii grupy;

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w pracy z grupą;

- ma umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań;

- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych;

- posiada, na poziomie podstawowym, umiejętności potrzebne do psychologicznej pracy z grupą.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie;

- posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w socjoterapii.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywność na zajęciach. Przygotowanie pracy pisemnej.

Nakład pracy:

15 – godziny kontaktowe

45 – przygotowanie się di zaliczenia

Classes in period "Winter semestr 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 20 hours more information
Coordinators: Ewa Grudziewska
Group instructors: Anna Buczek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)