Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dynamika małej grupy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DMG8
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dynamika małej grupy
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: socjoterapia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Proces grupowy - założenia teoretyczne

Rodzaje grup – mała grupa

Etapy pracy z grupą

Role grupowe

Pełny opis:

Charakterystyka małej grupy.

Proces grupowy – omówienie faz wraz ze wskazaniami dla praktyki socjoterapeutycznej.

Kontrakt grupowy – wskazówki do tworzenia, zawierania i przestrzegania kontraktu.

Role grupowe – role grupowe pojawiające się w fazie orientacji oraz role ujawniające się na dalszych etapach rozwoju grupy.

Problematyczne sytuacje w grupie – opór, powstawanie podgrup, konflikt, ujawnienie drastycznych faktów.

Literatura:

Belbin R. M., Twoja rola w zespole, GWP, Gdańsk 2003.

Grudziewska E. (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Difin, Warszawa 2015.

Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia, PWN, Warszawa 1994.

Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, UNUS, Wałbrzych 1994.

Jagieła J., Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, RUBIKON, Kraków 2007.

Jedliński K. i in., Trening interpersonalny, W.A.B., Warszawa 2011.

Kirby A., Gry szkoleniowe: materiały dla trenerów. Zestaw 1,2,3, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.

Król - Fijewska M., Król - Fijewski P., Nasze spotkania- przewodnik do realizacji zajęć psychologicznych, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Warszawa 1994.

Mika S ., Psychologia społeczna, PWN, Warszawa 1981.

Sawicka K., Socjoterapia, KOMPENDIUM., Warszawa 2010.

Stankiewicz S., Tomczak K., Psychodrama w Psychoterapii, GWP, Sopot 2012.

Sobek J., Praca z grupą. Kompetencje trenera., Materiały szkoleniowe LECHAA Consulting, Lublin 2009.

Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa1998.

Wolan T., Nauczyciel - wychowawca w procesie przemian edukacyjnych, BW i U KONTRAKT, Chorzów 2002.

Vopel K.W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Cz. I, II ,III ,IV, JEDNOŚĆ, Kielce 2009.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więziach społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii grupy;

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w pracy z grupą;

- ma umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań;

- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych;

- posiada, na poziomie podstawowym, umiejętności potrzebne do psychologicznej pracy z grupą.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie;

- posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w socjoterapii.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach. Przygotowanie pracy pisemnej.

Nakład pracy:

15 – godziny kontaktowe

45 – przygotowanie się di zaliczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grudziewska
Prowadzący grup: Anna Buczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)