Dynamika małej grupy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DMG8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dynamika małej grupy |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: socjoterapia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Proces grupowy - założenia teoretyczne Rodzaje grup – mała grupa Etapy pracy z grupą Role grupowe |
Pełny opis: |
Charakterystyka małej grupy. Proces grupowy – omówienie faz wraz ze wskazaniami dla praktyki socjoterapeutycznej. Kontrakt grupowy – wskazówki do tworzenia, zawierania i przestrzegania kontraktu. Role grupowe – role grupowe pojawiające się w fazie orientacji oraz role ujawniające się na dalszych etapach rozwoju grupy. Problematyczne sytuacje w grupie – opór, powstawanie podgrup, konflikt, ujawnienie drastycznych faktów. |
Literatura: |
Belbin R. M., Twoja rola w zespole, GWP, Gdańsk 2003. Grudziewska E. (red.), Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Difin, Warszawa 2015. Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia, PWN, Warszawa 1994. Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, UNUS, Wałbrzych 1994. Jagieła J., Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, RUBIKON, Kraków 2007. Jedliński K. i in., Trening interpersonalny, W.A.B., Warszawa 2011. Kirby A., Gry szkoleniowe: materiały dla trenerów. Zestaw 1,2,3, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002. Król - Fijewska M., Król - Fijewski P., Nasze spotkania- przewodnik do realizacji zajęć psychologicznych, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Warszawa 1994. Mika S ., Psychologia społeczna, PWN, Warszawa 1981. Sawicka K., Socjoterapia, KOMPENDIUM., Warszawa 2010. Stankiewicz S., Tomczak K., Psychodrama w Psychoterapii, GWP, Sopot 2012. Sobek J., Praca z grupą. Kompetencje trenera., Materiały szkoleniowe LECHAA Consulting, Lublin 2009. Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa1998. Wolan T., Nauczyciel - wychowawca w procesie przemian edukacyjnych, BW i U KONTRAKT, Chorzów 2002. Vopel K.W., Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Cz. I, II ,III ,IV, JEDNOŚĆ, Kielce 2009. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więziach społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii grupy; UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w pracy z grupą; - ma umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych; - posiada, na poziomie podstawowym, umiejętności potrzebne do psychologicznej pracy z grupą. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie; - posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w socjoterapii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach. Przygotowanie pracy pisemnej. Nakład pracy: 15 – godziny kontaktowe 45 – przygotowanie się di zaliczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Anna Buczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.