Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

Advanced Quantitative Research Methods

General data

Course ID: SD-1D-ZBI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Advanced Quantitative Research Methods
Name in Polish: Zaawansowane metody badań ilościowych
Organizational unit: The Maria Grzegorzewska University
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Wiedza

Posiada wiedzę na temat prowadzenia badań z zastosowaniem metod analizy danych ilościowych.

Umiejętności

Posiada umiejętność samodzielnego i zespołowego planowania

i prowadzenia badań z zastosowaniem metod analizy danych ilościowych oraz przedstawiania ich wyników w różnych formach (np. pisemnej, czy prezentacji).

Umie analizować dane ilościowe z wykorzystaniem modeli regresyjnych oraz ścieżkowych.

Umie konstruować wskaźniki zmiennych w oparciu o wyniki eksploracyjnej oraz konfirmacyjnej analizy czynnikowej.

Full description: (in Polish)

1. Analiza korelacji – przypomnienie.

2. Regresja wielokrotna.

3. Zmienne jakościowe w analizie regresji.

4. Metody analizy moderatorów (moderacji) w analizie regresji.

5. Analiza mediacji w analizie regresji.

6. Eksploracyjna analiza czynnikowa (EFA).

7. Wprowadzenie do modelowania strukturalnego – filozofia modelowania, miary dopasowania modeli, oprogramowanie.

8. Konfirmacyjna analiza czynnikowa (CFA).

9. Modelowanie strukturalne ze zmiennymi ukrytymi (SEM).

10. Opracowanie i prezentacja wyników analiz.

Classes in period "Winter semestr 2020/2021" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-21
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Anna Zajenkowska
Group instructors: Jacek Gralewski, Krzysztof Krejtz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Bibliography: (in Polish)

Wybrane artykuły będą przekazane podczas zajęć.

Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Jacek Gralewski
Group instructors: Jacek Gralewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Laboratory - Grading
Short description: (in Polish)

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

1. Indywidualna praca zaliczeniowa (na ocenę) mająca na celu samodzielną analizę danych z wykorzystaniem metod regresyjnych, analizy mediacji

oraz analizy interakcji.

Full description: (in Polish)

1. Szczególne przypadki mające wpływ na wyniki analiz korelacyjnych – przypomnienie .

2. Regresja jednozmiennowa - istota, miary dopasowania modelu.

3. Regresja wielokrotna - możliwości analizy i miary dopasowania modelu.

4. Metody analizy moderatorów (moderacji) w analizie regresji.

5. Analiza mediacji w analizie regresji.

Bibliography: (in Polish)

Bedyńska, S., Książek, M. (2012) (red.), Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz

równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Lublin: KUL.

3. Larose, D. T. (2008). Metody i modele eksploracji danych. Warszawa: PWN.

4. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na

przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica.

Notes: (in Polish)

Realizacja zajęć:

Zajęcia będą prowadzone bezpośrednio ze wsparciem platformy MS TEAMS .

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aRTiRdV5bCL_4em0Q3oofNKlaDUuvL1MuRILt2bobH-U1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5fa9c78f-a47e-435c-9af4-8c0a76b267b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 15h

Przygotowanie się do zajęć - 15h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h

Łączny nakład pracy studenta - 45h

Classes in period "Winter semestr 2022/2023" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jacek Gralewski
Group instructors: Jacek Gralewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Short description: (in Polish)

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

1. Indywidualna praca zaliczeniowa (na ocenę) mająca na celu samodzielną analizę danych z wykorzystaniem metod regresyjnych, analizy mediacji, analizy interakcji, analizy czynnikowej oraz modelowania strukturalnego .

Full description: (in Polish)

1. Szczególne przypadki mające wpływ na wyniki analiz korelacyjnych – przypomnienie .

2. Regresja jednozmiennowa - istota, miary dopasowania modelu.

3. Regresja wielokrotna - możliwości analizy i miary dopasowania modelu.

4. Metody analizy moderatorów (moderacji) w analizie regresji.

5. Analiza mediacji w analizie regresji.

6. Eksploracyjna analiza czynnikowa (EFA).

7. Wprowadzenie do modelowania strukturalnego – filozofia modelowania, miary dopasowania modeli, oprogramowanie.

8. Konfirmacyjna analiza czynnikowa (CFA).

9. Modelowanie strukturalne ze zmiennymi ukrytymi (SEM).

10. Opracowanie i prezentacja wyników analiz.

Bibliography: (in Polish)

1. Bedyńska, S., Książek, M. (2012) (red.), Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz

równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Lublin: KUL.

3. Larose, D. T. (2008). Metody i modele eksploracji danych. Warszawa: PWN.

4. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica.

5. Hayes, A.F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical mediation analysis in the new millennium. Communication Monographs, 76(4), 408–420.

6. Humenny, G., Grygiel, P. (2015). Wielowymiarowa struktura latentna w perspektywie analizy czynnikowej. W: A. Pokropek (red.), Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania (s. 124–159). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

7. Hancock, G.R., Mueller, R.O. (2001). Rethinking construct reliability within latent variable systems. W: R. Cudeck, S. du Toit, D. Sörbom (red.), Structural equation modeling: Present and future (s. 195–216). Lincolnwood, IL: Scientific Software International.

8. Konarski, R. (2009). Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka. Warszawa: WN PWN.

Notes: (in Polish)

Realizacja zajęć:

Zajęcia będą prowadzone bezpośrednio ze wsparciem platformy MS TEAMS .

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amaWiGViAifSof_VQRWdO_8vpeH96HIdQNdEzi0T21D81%40thread.tacv2/conversations?groupId=5359939f-418c-4122-ac30-80f358b2f5e1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 30h

Przygotowanie się do zajęć - 15h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h

Łączny nakład pracy studenta - 60h

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-18
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Jacek Gralewski
Group instructors: Jacek Gralewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Short description: (in Polish)

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

1. Indywidualna praca zaliczeniowa (na ocenę) mająca na celu samodzielną analizę danych z wykorzystaniem metod regresyjnych, analizy mediacji, analizy interakcji, analizy czynnikowej oraz modelowania strukturalnego .

Full description: (in Polish)

1. Szczególne przypadki mające wpływ na wyniki analiz korelacyjnych – przypomnienie.

2. Regresja jednozmiennowa - istota, miary dopasowania modelu.

3. Regresja wielokrotna - możliwości analizy i miary dopasowania modelu.

4. Metody analizy moderatorów (moderacji) w analizie regresji.

5. Analiza mediacji w analizie regresji.

6. Eksploracyjna analiza czynnikowa (EFA).

7. Wprowadzenie do modelowania strukturalnego – filozofia modelowania, miary dopasowania modeli, oprogramowanie.

8. Konfirmacyjna analiza czynnikowa (CFA).

9. Opracowanie i prezentacja wyników analiz.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica.

2. Bedyńska, S., Książek, M. (2012) (red.), Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz

równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

4. Cichocka, A., Bilewicz, M. (2010). Co kryje się w nieistotnych efektach ststystycznych? Możliwości zastosowania analizy supresji w psychologii spolecznej. Psychologia Społeczna, tom 5 (2-3), 191-198.

5. Gignac, G. E., SZodorai, E. T. (2016). Effect size guildelines for individual differences researchers. Personality and Individualn Differences, 102, 74-78.

6. Hayes, A.F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical mediation analysis in the new millennium. Communication Monographs, 76(4), 408–420.

7. Hayes, A.F. (2022). Introduction to mediation, moderation and conditional process analysis. New York: Guilford Press.

8. Humenny, G., Grygiel, P. (2015). Wielowymiarowa struktura latentna w perspektywie analizy czynnikowej. W: A. Pokropek (red.), Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania (s. 124–159). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

9. Hancock, G.R., Mueller, R.O. (2001). Rethinking construct reliability within latent variable systems. W: R. Cudeck, S. du Toit, D. Sörbom (red.), Structural equation modeling: Present and future (s. 195–216). Lincolnwood, IL: Scientific Software International.

10. Hu, L., Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.

Literatura uzupełniająca:

1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Lublin: KUL.

2. Konarski, R. (2009). Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka. Warszawa: WN PWN.

3. Larose, D. T. (2008). Metody i modele eksploracji danych. Warszawa: PWN.

Notes: (in Polish)

Realizacja zajęć:

Zajęcia będą prowadzone bezpośrednio ze wsparciem platformy MS TEAMS .

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqynADS2c4X0Ca1jEZIfwWU1AJmVDMYTcVZcKBeiPzdE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d174523a-62eb-4c3e-bef1-28bbfeb3e3a8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY PRACY:

WIEDZA

-dyskusja

-pokaz

-działania praktyczne

-prezentacja multimedialna

-praca z tekstem

UMIEJĘTNOŚCI

-pokaz

-działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

-dyskusja

-pokaz

-działania praktyczne

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 30h

Przygotowanie się do zajęć - 15h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h

Łączny nakład pracy studenta - 60h

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)