Analiza grupowa - metoda wspomagania pracy w organizacjach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-AMW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza grupowa - metoda wspomagania pracy w organizacjach |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 10 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 10 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla V r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla V r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Analiza grupowa jest teorią zbudowaną na potrzeby leczenia psychoterapeutycznego. Powstała na oddziałach terapeutycznych, stopniowo znajdując zastosowanie na wielu innych polach. Początkowo przy pomocy konstruktów grupowo-analitycznych rozumiano strukturę oddziału, szpitala, a następnie innych organizacji. Obecnie analiza grupowa jest skutecznym narzędziem do rozumienia i interwencji zarówno w ramach organizacji, jak i szerzej w społeczeństwie. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Teorie dotyczące analizy grupowej: - wprowadzenie do teorii Analizy Grupowej w ujęciu Foulkesa i Biona - interwencje grupowe 2.Analiza grupowa w rozumieniu procesów społecznych - matryca śnienia społecznego - praktyka "polski na kozetce" 3. Analiza grupowa w rozumieniu procesów politycznych |
Literatura: |
Pines Wkład Foulkes do psychoterapii grupowej Foulkes Dynamiczne procesy i analiza grupowa Foulkes Zagadnienie funkcji lidera Bruning, Skowrońska, Co zrobić z tymi szczątkami? Ofer Europe on the coach... Stokoe Gdzie się podziali wszyscy dorośli? Zajenkowska Polska na kozetce Volkan Psychologia dużych grup Rustin Jak rozumieć prawicowy populizm? Kennard Interwencje w analizie grupowej Pawlik Założenia psychoanalizy |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna teorie wyjaśniające procesy grupowe. Zna sposoby analizy procesu grupowego w odniesieniu do różnych teorii (np.: Bion, Foulkes, Agazarian). Potrafi wymienić i rozumie mechanizmy hamujące proces grupowy. Umiejętności Student/-ka potrafi śledzić i opisać proces grupowy. Umie rozpoznać sytuacje, w jakich analiza grupowa może być przydatna w organizacjach. Kompetencje społeczne - |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach - czytanie tekstów, udział w dyskusji, poprowadzenie dyskusji Praca na temat wybranego zagadnienia z tematyki zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Analiza grupowa jest teorią zbudowaną na potrzeby leczenia psychoterapeutycznego. Powstała na oddziałach terapeutycznych, stopniowo znajdując zastosowanie na wielu innych polach. Początkowo przy pomocy konstruktów grupowo-analitycznych rozumiano strukturę oddziału, szpitala, a następnie innych organizacji. Obecnie analiza grupowa jest skutecznym narzędziem do rozumienia i interwencji zarówno w ramach organizacji, jak i szerzej w społeczeństwie. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Teorie dotyczące analizy grupowej: - wprowadzenie do teorii Analizy Grupowej w ujęciu Foulkesa i Biona - interwencje grupowe 2.Analiza grupowa w rozumieniu procesów społecznych - matryca śnienia społecznego - praktyka "polski na kozetce" 3. Analiza grupowa w rozumieniu procesów politycznych |
|
Literatura: |
Pines Wkład Foulkes do psychoterapii grupowej Foulkes Dynamiczne procesy i analiza grupowa Foulkes Zagadnienie funkcji lidera Bruning, Skowrońska, Co zrobić z tymi szczątkami? Ofer Europe on the coach... Stokoe Gdzie się podziali wszyscy dorośli? Zajenkowska Polska na kozetce Volkan Psychologia dużych grup Rustin Jak rozumieć prawicowy populizm? Kennard Interwencje w analizie grupowej Pawlik Założenia psychoanalizy |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Obecność na zajęciach - 15 godzin Przygotowanie do zajęć - 30 Praca zaliczeniowa - 5 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.