Agresja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-AGR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Agresja |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie do zajęć – definicje zachowań agresywnych. Agresywność. Przemoc a agresja. 2. Formy zachowań agresywnych. 3. Historyczne spojrzenie na agresję (pierwsze koncepcje powstawania zachowań agresywnych). 4. Cząstkowe koncepcje agresji: koncepcja Berkovitza (poznawczych neo-asocjacji), koncepcja skryptów Huesmanna, koncepcja Tedeschi i Felson (wpływu społecznego), koncepcja Bandury (uczenia się społecznego), koncepcja transferu pobudzenia Zillmana. 5. Meta-koncepcje agresji: model GAM, model I cubed. 6. Agresja a płeć. 7. Różnice indywidualne w tendencjach agresywnych. 8. Rozwój tendencji agresywnych (wrogości, zachowań antyspołecznych, psychopatii). 9. Agresja w różnych środowiskach: prześladowanie w szkole, mobbing w miejscu pracy, przemoc domowa, agresja na drodze, agresja w polityce. 10. Metody pomiaru agresji. 11. Eksperymentalne badania nad agresją. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna definicje prospołeczności, altruizmu, zachowań pomocnych. Wie w jaki sposób przebiega rozwój zachowań agresywnych. Zna mechanizmy i procesy prowadzące do zachowań agresywnych. Potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze koncepcje wyjaśniające powstawanie zachowań agresywnych. Jest w stanie opisać czynniki indywidualne i kulturowe kształtujące zachowania agresywne. Zna metody pomiaru zachowań agresywnych. Umiejętności Student/-ka umie analizować tekst naukowy, artykuł, raport z badań w języku polskim i angielskim. Potrafi prowadzić dyskusję. Potrafi wykonywać zadania w małych grupach. Kompetencje społeczne Student/-ka zna poziom swojej wiedzy w dziedzinie psychologii prospołeczności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Witowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Witowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Witowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Witowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi Ocena końcowa: 90-100% - 5 85-89,99% - 4,5 75-84,99% - 4 70-74.99% - 3,5 60-69,99% - 3 |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć – definicje zachowań agresywnych. Agresywność. Przemoc a agresja. 2. Formy zachowań agresywnych. 3. Historyczne spojrzenie na agresję (pierwsze koncepcje powstawania zachowań agresywnych). 4. Cząstkowe koncepcje agresji: koncepcja Berkovitza (poznawczych neo-asocjacji), koncepcja skryptów Huesmanna, koncepcja Tedeschi i Felson (wpływu społecznego), koncepcja Bandury (uczenia się społecznego), koncepcja transferu pobudzenia Zillmana. 5.Meta-koncepcje agresji (np. model GAM). 6. Agresja w mediach (szczególnie gry video) 7. Inne formy zachowań agresywnych (mobbing, agresja seksualna, agresja drogowa) |
|
Literatura: |
Krahé B. (2005). Agresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Myers, D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Human aggression. Psychology,53(1), 27 Tremblay, R. E., Hartup, W. W., & Archer, J. (Eds.). (2005). Developmental origins of aggression. Guilford Press. Baron, R. A., & Richardson, D. R. (2004). Human aggression. Springer Science & Business Media. Geen, R. G. (1990). Human aggression. E. D. Donnerstein (Ed.). Milton Keynes: Open University Press. DeWall, C., Anderson, C. i Bushmann B. (2011). The General Aggression Model: Theoretical Extensions to Violence. Psychology of Violence, 1, 3, 245-258. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykłady, krótkie filmy, dyskusja, praca w grupach Nakład pracy: godziny kontatkowe - 15 przygotowanie do egzaminu - 40 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Witowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Witowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi Ocena końcowa: 90-100% - 5 85-89,99% - 4,5 75-84,99% - 4 70-74.99% - 3,5 60-69,99% - 3 |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć – definicje zachowań agresywnych. Agresywność. Przemoc a agresja. 2. Formy zachowań agresywnych. 3. Historyczne spojrzenie na agresję (pierwsze koncepcje powstawania zachowań agresywnych). 4. Cząstkowe koncepcje agresji: koncepcja Berkovitza (poznawczych neo-asocjacji), koncepcja skryptów Huesmanna, koncepcja Tedeschi i Felson (wpływu społecznego), koncepcja Bandury (uczenia się społecznego), koncepcja transferu pobudzenia Zillmana. 5.Meta-koncepcje agresji (np. model GAM). 6. Agresja w mediach (szczególnie gry video) 7. Inne formy zachowań agresywnych (mobbing, agresja seksualna, agresja drogowa) |
|
Literatura: |
Krahé B. (2005). Agresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Myers, D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Human aggression. Psychology,53(1), 27 Tremblay, R. E., Hartup, W. W., & Archer, J. (Eds.). (2005). Developmental origins of aggression. Guilford Press. Baron, R. A., & Richardson, D. R. (2004). Human aggression. Springer Science & Business Media. Geen, R. G. (1990). Human aggression. E. D. Donnerstein (Ed.). Milton Keynes: Open University Press. DeWall, C., Anderson, C. i Bushmann B. (2011). The General Aggression Model: Theoretical Extensions to Violence. Psychology of Violence, 1, 3, 245-258. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: wykłady, krótkie filmy, dyskusja, praca w grupach Nakład pracy: godziny kontatkowe - 15 przygotowanie do egzaminu - 40 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.