Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Agresja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-AGR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Agresja
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie do zajęć – definicje zachowań agresywnych. Agresywność. Przemoc a agresja.

2. Formy zachowań agresywnych.

3. Historyczne spojrzenie na agresję (pierwsze koncepcje powstawania zachowań agresywnych).

4. Cząstkowe koncepcje agresji: koncepcja Berkovitza (poznawczych neo-asocjacji), koncepcja skryptów Huesmanna, koncepcja Tedeschi i Felson (wpływu społecznego), koncepcja Bandury (uczenia się społecznego), koncepcja transferu pobudzenia Zillmana.

5. Meta-koncepcje agresji: model GAM, model I cubed.

6. Agresja a płeć.

7. Różnice indywidualne w tendencjach agresywnych.

8. Rozwój tendencji agresywnych (wrogości, zachowań antyspołecznych, psychopatii).

9. Agresja w różnych środowiskach: prześladowanie w szkole, mobbing w miejscu pracy, przemoc domowa, agresja na drodze, agresja w polityce.

10. Metody pomiaru agresji.

11. Eksperymentalne badania nad agresją.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna definicje prospołeczności, altruizmu, zachowań pomocnych.

Wie w jaki sposób przebiega rozwój zachowań agresywnych.

Zna mechanizmy i procesy prowadzące do zachowań agresywnych.

Potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze koncepcje wyjaśniające powstawanie zachowań agresywnych.

Jest w stanie opisać czynniki indywidualne i kulturowe kształtujące zachowania agresywne.

Zna metody pomiaru zachowań agresywnych.

Umiejętności

Student/-ka umie analizować tekst naukowy, artykuł, raport z badań w języku polskim i angielskim.

Potrafi prowadzić dyskusję.

Potrafi wykonywać zadania w małych grupach.

Kompetencje społeczne

Student/-ka zna poziom swojej wiedzy w dziedzinie psychologii prospołeczności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Witowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Witowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Witowska
Prowadzący grup: Joanna Witowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi

Ocena końcowa:

90-100% - 5

85-89,99% - 4,5

75-84,99% - 4

70-74.99% - 3,5

60-69,99% - 3

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć – definicje zachowań agresywnych. Agresywność. Przemoc a agresja.

2. Formy zachowań agresywnych.

3. Historyczne spojrzenie na agresję (pierwsze koncepcje powstawania zachowań agresywnych).

4. Cząstkowe koncepcje agresji: koncepcja Berkovitza (poznawczych neo-asocjacji), koncepcja skryptów Huesmanna, koncepcja Tedeschi i Felson (wpływu społecznego), koncepcja Bandury (uczenia się społecznego), koncepcja transferu pobudzenia Zillmana.

5.Meta-koncepcje agresji (np. model GAM).

6. Agresja w mediach (szczególnie gry video)

7. Inne formy zachowań agresywnych (mobbing, agresja seksualna, agresja drogowa)

Literatura:

Krahé B. (2005). Agresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Myers, D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka

Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Human aggression. Psychology,53(1), 27

Tremblay, R. E., Hartup, W. W., & Archer, J. (Eds.). (2005). Developmental origins of aggression. Guilford Press.

Baron, R. A., & Richardson, D. R. (2004). Human aggression. Springer Science & Business Media.

Geen, R. G. (1990). Human aggression. E. D. Donnerstein (Ed.). Milton Keynes: Open University Press.

DeWall, C., Anderson, C. i Bushmann B. (2011). The General Aggression Model: Theoretical Extensions to Violence. Psychology of Violence, 1, 3, 245-258.

Uwagi:

Stosowane metody kształcenia: wykłady, krótkie filmy, dyskusja, praca w grupach

Nakład pracy:

godziny kontatkowe - 15

przygotowanie do egzaminu - 40

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Witowska
Prowadzący grup: Joanna Witowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi

Ocena końcowa:

90-100% - 5

85-89,99% - 4,5

75-84,99% - 4

70-74.99% - 3,5

60-69,99% - 3

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć – definicje zachowań agresywnych. Agresywność. Przemoc a agresja.

2. Formy zachowań agresywnych.

3. Historyczne spojrzenie na agresję (pierwsze koncepcje powstawania zachowań agresywnych).

4. Cząstkowe koncepcje agresji: koncepcja Berkovitza (poznawczych neo-asocjacji), koncepcja skryptów Huesmanna, koncepcja Tedeschi i Felson (wpływu społecznego), koncepcja Bandury (uczenia się społecznego), koncepcja transferu pobudzenia Zillmana.

5.Meta-koncepcje agresji (np. model GAM).

6. Agresja w mediach (szczególnie gry video)

7. Inne formy zachowań agresywnych (mobbing, agresja seksualna, agresja drogowa)

Literatura:

Krahé B. (2005). Agresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Myers, D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka

Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Human aggression. Psychology,53(1), 27

Tremblay, R. E., Hartup, W. W., & Archer, J. (Eds.). (2005). Developmental origins of aggression. Guilford Press.

Baron, R. A., & Richardson, D. R. (2004). Human aggression. Springer Science & Business Media.

Geen, R. G. (1990). Human aggression. E. D. Donnerstein (Ed.). Milton Keynes: Open University Press.

DeWall, C., Anderson, C. i Bushmann B. (2011). The General Aggression Model: Theoretical Extensions to Violence. Psychology of Violence, 1, 3, 245-258.

Uwagi:

Stosowane metody kształcenia: wykłady, krótkie filmy, dyskusja, praca w grupach

Nakład pracy:

godziny kontatkowe - 15

przygotowanie do egzaminu - 40

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)