Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-ABS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza badań społecznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 6 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla III r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla III r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Dyktat średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych.

2. Reprezentatywność i manipulacja reprezentatywnością w badaniach społecznych.

3. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna).

4. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne.

5. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych i ilościowych.

6. Słynne eksperymenty i quasi-eksperymenty oraz ich krytyczna analiza.

7. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków?

8. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić, czy badanie spełnia standardy naukowe?

9. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej.

10. Analiza krytyczna wybranego badania z zakresu psychologii społecznej.

Literatura:

1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning.

2. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687.

3. Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company.

4. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879.

5. Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka posiada wiedzę na temat stosowanych powszechnie manipulacji i błędów w procesie oceny i wyciągania wniosków z badań naukowych z zakresu psychologii społecznej.

Umiejętności

Student/-ka posiada umiejętność krytycznej analizy doniesień naukowych, identyfikacji manipulacji i najpowszechniejszych błędów dotyczących prezentacji i interpretacji wyników badań naukowych oraz umiejętność oceny wiarygodności badań.

Umie współpracować w grupie zadaniowej, efektywnie komunikuje się, argumentuje swój punkt widzenia.

Kompetencje społeczne

-

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja analizy krytycznej eksperymentu oraz test wiedzy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Dyktat średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych.

2. Reprezentatywność i manipulacja reprezentatywnością w badaniach społecznych.

3. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna).

4. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne.

5. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych i ilościowych.

6. Słynne eksperymenty i quasi-eksperymenty i ich krytyczna analiza.

7. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków?

8. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić, czy badanie spełnia standardy naukowe?

9. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej.

10. Analiza krytyczna wybranego badania z zakresu psychologii społecznej.

Literatura:

1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning.

2. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.

3. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687.

4. Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company.

5. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879.

6. Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Dyktat średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych.

2. Reprezentatywność i manipulacja reprezentatywnością w badaniach społecznych.

3. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna).

4. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne.

5. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych i ilościowych.

6. Słynne eksperymenty i quasi-eksperymenty i ich krytyczna analiza.

7. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków?

8. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić, czy badanie spełnia standardy naukowe?

9. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej.

10. Analiza krytyczna wybranego badania z zakresu psychologii społecznej.

Literatura:

1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning.

2. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.

3. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687.

4. Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company.

5. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879.

6. Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Dyktat średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych.

2. Reprezentatywność i manipulacja reprezentatywnością w badaniach społecznych.

3. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna).

4. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne.

5. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych i ilościowych.

6. Słynne eksperymenty i quasi-eksperymenty i ich krytyczna analiza.

7. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków?

8. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić, czy badanie spełnia standardy naukowe?

9. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej.

10. Analiza krytyczna wybranego badania z zakresu psychologii społecznej.

Literatura:

1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning.

2. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.

3. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687.

4. Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company.

5. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879.

6. Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Potocka
Prowadzący grup: Agnieszka Potocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Potocka
Prowadzący grup: Agnieszka Potocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)