Analiza badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-ABS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 6 sem. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Dyktat średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych. 2. Reprezentatywność i manipulacja reprezentatywnością w badaniach społecznych. 3. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna). 4. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne. 5. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych i ilościowych. 6. Słynne eksperymenty i quasi-eksperymenty oraz ich krytyczna analiza. 7. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków? 8. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić, czy badanie spełnia standardy naukowe? 9. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej. 10. Analiza krytyczna wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. |
Literatura: |
1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning. 2. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687. 3. Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company. 4. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879. 5. Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę na temat stosowanych powszechnie manipulacji i błędów w procesie oceny i wyciągania wniosków z badań naukowych z zakresu psychologii społecznej. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność krytycznej analizy doniesień naukowych, identyfikacji manipulacji i najpowszechniejszych błędów dotyczących prezentacji i interpretacji wyników badań naukowych oraz umiejętność oceny wiarygodności badań. Umie współpracować w grupie zadaniowej, efektywnie komunikuje się, argumentuje swój punkt widzenia. Kompetencje społeczne - |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja analizy krytycznej eksperymentu oraz test wiedzy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Dyktat średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych. 2. Reprezentatywność i manipulacja reprezentatywnością w badaniach społecznych. 3. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna). 4. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne. 5. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych i ilościowych. 6. Słynne eksperymenty i quasi-eksperymenty i ich krytyczna analiza. 7. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków? 8. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić, czy badanie spełnia standardy naukowe? 9. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej. 10. Analiza krytyczna wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. |
|
Literatura: |
1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning. 2. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. 3. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687. 4. Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company. 5. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879. 6. Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Dyktat średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych. 2. Reprezentatywność i manipulacja reprezentatywnością w badaniach społecznych. 3. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna). 4. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne. 5. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych i ilościowych. 6. Słynne eksperymenty i quasi-eksperymenty i ich krytyczna analiza. 7. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków? 8. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić, czy badanie spełnia standardy naukowe? 9. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej. 10. Analiza krytyczna wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. |
|
Literatura: |
1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning. 2. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. 3. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687. 4. Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company. 5. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879. 6. Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Dyktat średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych. 2. Reprezentatywność i manipulacja reprezentatywnością w badaniach społecznych. 3. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna). 4. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne. 5. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych i ilościowych. 6. Słynne eksperymenty i quasi-eksperymenty i ich krytyczna analiza. 7. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków? 8. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić, czy badanie spełnia standardy naukowe? 9. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej. 10. Analiza krytyczna wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. |
|
Literatura: |
1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning. 2. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. 3. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687. 4. Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company. 5. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879. 6. Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Potocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Potocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Potocka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Potocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.