Aktywizacja, kreatywność i współpraca on-line - trening umiejętności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-AKL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywizacja, kreatywność i współpraca on-line - trening umiejętności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Podstawowe pojęcia związane z realizowanym przedmiotem: aktywizacja, trening kreatywności, współpraca online. Istota kompetencji twórczych. Znaczenie kompetencji dydaktycznych. Kompetencje społeczne. Diagnoza kompetencji interpersonalnych wśród dzieci, młodzieży i osób starszych. Wybrane aspekty koncepcji treningu twórczości w stymulowaniu procesów umysłowych z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Metody twórczego rozwiązywania problemów w świecie wirtualnym. Zasady tworzenia i realizacji projektów zespołowych w strukturach on-line. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma uszczegółowioną wiedzę o metodach aktywizacji, treningu kreatywności oraz współpracy on-line uczestników działalności edukacyjnej. Umiejętności - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, aktywnie i kreatywnie pracować w zespole. Kompetencje społeczne - Jest przekonany o znaczeniu wiedzy na temat aktywizacji, kreatywności i współpracy on-line w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. praca przygotowany w zespołach 2. wykonanie indywidualnych zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu w systemie zajęć stacjonarnych studenci przesyłają prace mailem, instrukcje do poszczególnych zadań umieszczone są w Ogłoszeniach w aplikacji MS Teams oraz prezentacjach multimedialnych wykorzystywanych podczas zajęć. MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Aktywizacja, kreatywność i współpraca on-line - trening umiejętności. Link do zespołu:https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3adghi2YkuDdiHnZoeUEBNak5cOvXT38zgw7IQrKXKjrw1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3737506c-ebf1-4ecf-b085-2eb4992d89ff&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS |
|
Pełny opis: |
zajęcia 1. Wprowadzenie do treningu umiejętności – poznanie. zajęcia 2. Charakterystyka twórczej jednostki. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego. zajęcia 3. Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. zajęcia 4. – 7. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego. Trening kreatywności. zajęcia 8. - 10. Podstawowe metody aktywizujące i techniki heurystyczne uwzględniające różne grupy wiekowe. zajęcia 11. – 12. Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów w wersji on-line. Zajęcia 13. Diagnozowanie kompetencji. zajęcia 14. - 15. Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów. Prezentacja prac studentów - podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - rozmowa kierowana - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne - metody twórczego rozwiązywania problemów KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - projekty grupowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie pracy zaliczeniowej- 10h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h Liczba punktów ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. praca przygotowany w zespołach 2. wykonanie indywidualnych zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu w systemie zajęć stacjonarnych studenci przesyłają prace mailem, instrukcje do poszczególnych zadań umieszczone są w Ogłoszeniach w aplikacji MS Teams oraz prezentacjach multimedialnych wykorzystywanych podczas zajęć. MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Aktywizacja, kreatywność i współpraca on-line - trening umiejętności. Link do zespołu:https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aRJ6lQTCdv6ImW-_uh6UXK2fo3w_CBPPis5x3AUmUpkY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6546f06e-370c-4164-8cbb-0ee8ba780251&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS 3. Dyżur akademicki |
|
Pełny opis: |
zajęcia 1. Wprowadzenie do treningu umiejętności – poznanie. zajęcia 2. Charakterystyka twórczej jednostki. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego. zajęcia 3- 4. Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. zajęcia 5-7. Aktywizacja- rodzaje kompetencji, diagnozowanie, metody aktywizujące, popularne kwestionariusze zajęcia 8-12. Kreatywność zdolności twórcze, twórcze rozwiązywanie problemów, elementy treningu kreatywności zajęcia 13-14. Narzędzia on-line- wybrane programy wykorzystywane w praktyce. zajęcia 15. Podsumowanie prac studentów - analiza scenariuszy. |
|
Literatura: |
Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Edgar. Chybicka, A. (2017). Outside the box. Jak myśleć i działać kreatywnie. Gdańsk: GWP. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - rozmowa kierowana - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne - metody twórczego rozwiązywania problemów KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - projekty grupowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie pracy zaliczeniowej- 10h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h Liczba punktów ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. praca przygotowany w zespołach 2. wykonanie indywidualnych zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu w systemie zajęć stacjonarnych studenci przesyłają prace mailem, instrukcje do poszczególnych zadań umieszczone są w Ogłoszeniach w aplikacji MS Teams oraz prezentacjach multimedialnych wykorzystywanych podczas zajęć. MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Aktywizacja, kreatywność i współpraca on-line - trening umiejętności. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3asm28LKqtV-sCZzjeCl1Ks7HyRTxxMj_wTkcNUDVXk2A1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d327f31e-9403-4720-b7a8-e67d8e394d83&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS 3. Dyżur akademicki |
|
Pełny opis: |
zajęcia 1. Wprowadzenie do treningu umiejętności – poznanie. zajęcia 2. Charakterystyka twórczej jednostki. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego. zajęcia 3- 4. Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. zajęcia 5-7. Aktywizacja- rodzaje kompetencji, diagnozowanie, metody aktywizujące, popularne kwestionariusze zajęcia 8-12. Kreatywność zdolności twórcze, twórcze rozwiązywanie problemów, elementy treningu kreatywności zajęcia 13-14. Narzędzia on-line- wybrane programy wykorzystywane w praktyce. zajęcia 15. Podsumowanie prac studentów - analiza scenariuszy. |
|
Literatura: |
Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Edgar. Chybicka, A. (2017). Outside the box. Jak myśleć i działać kreatywnie. Gdańsk: GWP. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - rozmowa kierowana - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne - metody twórczego rozwiązywania problemów KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - projekty grupowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie pracy zaliczeniowej- 10h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h Liczba punktów ECTS – 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.