Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywizacja, kreatywność i współpraca on-line - trening umiejętności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-AKL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aktywizacja, kreatywność i współpraca on-line - trening umiejętności
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Podstawowe pojęcia związane z realizowanym przedmiotem: aktywizacja, trening kreatywności, współpraca online. Istota kompetencji twórczych. Znaczenie kompetencji dydaktycznych. Kompetencje społeczne. Diagnoza kompetencji interpersonalnych wśród dzieci, młodzieży i osób starszych. Wybrane aspekty koncepcji treningu twórczości w stymulowaniu procesów umysłowych z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Metody twórczego rozwiązywania problemów w świecie wirtualnym. Zasady tworzenia i realizacji projektów zespołowych w strukturach on-line.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Ma uszczegółowioną wiedzę o metodach aktywizacji, treningu kreatywności oraz współpracy on-line uczestników działalności edukacyjnej.

Umiejętności - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, aktywnie i kreatywnie pracować w zespole.

Kompetencje społeczne - Jest przekonany o znaczeniu wiedzy na temat aktywizacji, kreatywności i współpracy on-line w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Prowadzący grup: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. praca przygotowany w zespołach

2. wykonanie indywidualnych zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi

3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu w systemie zajęć stacjonarnych

studenci przesyłają prace mailem, instrukcje do poszczególnych zadań umieszczone są w Ogłoszeniach w aplikacji MS Teams oraz prezentacjach multimedialnych wykorzystywanych podczas zajęć.

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:

1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Aktywizacja, kreatywność i współpraca on-line - trening umiejętności.

Link do zespołu:https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3adghi2YkuDdiHnZoeUEBNak5cOvXT38zgw7IQrKXKjrw1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3737506c-ebf1-4ecf-b085-2eb4992d89ff&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI:

1. Poczta e-mail

2. Platforma MS TEAMS

Pełny opis:

zajęcia 1. Wprowadzenie do treningu umiejętności – poznanie.

zajęcia 2. Charakterystyka twórczej jednostki. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego.

zajęcia 3. Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych.

zajęcia 4. – 7. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego. Trening kreatywności.

zajęcia 8. - 10. Podstawowe metody aktywizujące i techniki heurystyczne uwzględniające różne grupy wiekowe.

zajęcia 11. – 12. Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów w wersji on-line.

Zajęcia 13. Diagnozowanie kompetencji.

zajęcia 14. - 15. Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów. Prezentacja prac studentów - podsumowanie zajęć.

Literatura:

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- rozmowa kierowana

- dialog

UMIEJĘTNOŚCI:

- działania praktyczne

- metody twórczego rozwiązywania problemów

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- projekty grupowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 30h

Przygotowanie do zajęć: 10h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej- 10h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h

Liczba punktów ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Prowadzący grup: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. praca przygotowany w zespołach

2. wykonanie indywidualnych zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi

3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu w systemie zajęć stacjonarnych

studenci przesyłają prace mailem, instrukcje do poszczególnych zadań umieszczone są w Ogłoszeniach w aplikacji MS Teams oraz prezentacjach multimedialnych wykorzystywanych podczas zajęć.

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:

1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Aktywizacja, kreatywność i współpraca on-line - trening umiejętności.

Link do zespołu:https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aRJ6lQTCdv6ImW-_uh6UXK2fo3w_CBPPis5x3AUmUpkY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6546f06e-370c-4164-8cbb-0ee8ba780251&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI:

1. Poczta e-mail

2. Platforma MS TEAMS

3. Dyżur akademicki

Pełny opis:

zajęcia 1. Wprowadzenie do treningu umiejętności – poznanie.

zajęcia 2. Charakterystyka twórczej jednostki. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego.

zajęcia 3- 4. Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych.

zajęcia 5-7. Aktywizacja- rodzaje kompetencji, diagnozowanie, metody aktywizujące, popularne kwestionariusze

zajęcia 8-12. Kreatywność zdolności twórcze, twórcze rozwiązywanie problemów, elementy treningu kreatywności

zajęcia 13-14. Narzędzia on-line- wybrane programy wykorzystywane w praktyce.

zajęcia 15. Podsumowanie prac studentów - analiza scenariuszy.

Literatura:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Edgar.

Chybicka, A. (2017). Outside the box. Jak myśleć i działać kreatywnie. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- rozmowa kierowana

- dialog

UMIEJĘTNOŚCI:

- działania praktyczne

- metody twórczego rozwiązywania problemów

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- projekty grupowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 30h

Przygotowanie do zajęć: 10h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej- 10h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h

Liczba punktów ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Prowadzący grup: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. praca przygotowany w zespołach

2. wykonanie indywidualnych zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi

3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu w systemie zajęć stacjonarnych

studenci przesyłają prace mailem, instrukcje do poszczególnych zadań umieszczone są w Ogłoszeniach w aplikacji MS Teams oraz prezentacjach multimedialnych wykorzystywanych podczas zajęć.

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:

1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Aktywizacja, kreatywność i współpraca on-line - trening umiejętności.

Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3asm28LKqtV-sCZzjeCl1Ks7HyRTxxMj_wTkcNUDVXk2A1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d327f31e-9403-4720-b7a8-e67d8e394d83&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI:

1. Poczta e-mail

2. Platforma MS TEAMS

3. Dyżur akademicki

Pełny opis:

zajęcia 1. Wprowadzenie do treningu umiejętności – poznanie.

zajęcia 2. Charakterystyka twórczej jednostki. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego.

zajęcia 3- 4. Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych.

zajęcia 5-7. Aktywizacja- rodzaje kompetencji, diagnozowanie, metody aktywizujące, popularne kwestionariusze

zajęcia 8-12. Kreatywność zdolności twórcze, twórcze rozwiązywanie problemów, elementy treningu kreatywności

zajęcia 13-14. Narzędzia on-line- wybrane programy wykorzystywane w praktyce.

zajęcia 15. Podsumowanie prac studentów - analiza scenariuszy.

Literatura:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Edgar.

Chybicka, A. (2017). Outside the box. Jak myśleć i działać kreatywnie. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- rozmowa kierowana

- dialog

UMIEJĘTNOŚCI:

- działania praktyczne

- metody twórczego rozwiązywania problemów

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- projekty grupowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 30h

Przygotowanie do zajęć: 10h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej- 10h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h

Liczba punktów ECTS – 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)