Animacja czasu wolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-ACW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Animacja czasu wolnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Ujęcie interpretacyjne animacji czasu wolnego, typy animacji czasu wolnego, cechy i kompetencje zawodowe animatora, kontrakt animacyjny, interpretacje czasu wolnego, plan pracy animatora, animacja sportowa, zabawy z dziećmi, zajęcia z osobami dorosłymi, pomysły na pracę z grupą, praca na scenie, sporty na wesoło, baza gier i zabaw na każdą okazję, czas wolny animatora. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Pedagogika czasu wolnego – charakterystyka, cele i zadania. Czas wolny w ujęciu animacyjnym. Formy i metody wychowania do czasu wolnego. Animator czasu wolnego – charakterystyka zawodowa. Metody diagnozowania potrzeb animacyjnych środowiska/grupy. Aktywizacja grup i środowisk w kontekście różnych form spędzania wolnego czasu. Zasady doboru technik i form animacyjnych czasu wolnego. Zasady opracowywania autorskich scenariuszy zajęć wolnoczasowych dla wybranych grup docelowych. |
Literatura: |
Literatura obowiązująca: Bączek J., Misztal T., Od amatora do animatora, Wydawnictwo STAGEMAN, Warszawa 2019. Bączek J., Animacja czasu wolnego, Wydawnictwo STAGEMAN POLSKA, Warszawa 2013. Muszyński W., Sokołowski M., (red), Homo Creator czy Homo Ludens, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2008. Huizinga J., Homo Ludens, Czytelnik, Warszawa 1985. Literatura uzupełniająca: Tryjanowski P., Murawiec S., Ornitologia terapeutyczna, Lanius, Poznań 2021. Pięta J. Pedagogika czasu wolnego, WSE, Warszawa 2004. Winiarski R. (red). Rekreacja i czas wolny, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna procedury i dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności organizującej czas wolny dzieci, młodzieży i dorosłych. Posiada poszerzoną wiedzę metodyczną w zakresie realizacji zajęć animacyjnych dotyczących zagospodarowania czasu wolnego. Umiejętności Potrafi wykorzystywać istniejące rozwiązania, koncepcje i metody do realizowania autorskich działań animacyjnych. Umiejętnie analizuje i ocenia stosowane metody i procedury w zakresie praktyk animacji społeczno-kulturowej w środowisku. Odpowiedzialnie – w porozumieniu z innymi uczestnikami procesu edukacyjno-wychowawczego i z uwzględnieniem ich sugestii – tworzy autorskie projekty zajęć pozalekcyjnych dla wybranych grup lub środowisk. Kompetencje społeczne Wykazuje postawę otwartą na nowe idee i rozwiązania w zakresie realizacji działań animacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian testowy, opracowanie projektów zajęć animacyjnych, uczestnictwo w zajęciach, aktywność uwzględniająca również zainteresowania własne studentów. |
Praktyki zawodowe: |
Według planu studiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Ujęcie interpretacyjne animacji czasu wolnego, typy animacji czasu wolnego, cechy i kompetencje zawodowe animatora, kontrakt animacyjny, interpretacje czasu wolnego, plan pracy animatora, animacja sportowa, zabawy z dziećmi, zajęcia z osobami dorosłymi, pomysły na pracę z grupą, praca na scenie, sporty na wesoło, baza gier i zabaw na każdą okazję, czas wolny animatora. |
|
Pełny opis: |
Pedagogika czasu wolnego – charakterystyka, cele i zadania. Czas wolny w ujęciu animacyjnym. Formy i metody wychowania do czasu wolnego. Animator czasu wolnego – charakterystyka zawodowa. Metody diagnozowania potrzeb animacyjnych środowiska/grupy. Aktywizacja grup i środowisk w kontekście różnych form spędzania wolnego czasu. Zasady doboru technik i form animacyjnych czasu wolnego. Zasady opracowywania autorskich scenariuszy zajęć wolnoczasowych dla wybranych grup docelowych. Praktyczne odniesienia do realizacji zajęć animacyjnych: gry i zabawy z dziećmi i dorosłymi, prace plastyczno-techniczne, animacja sportowa, show dla dzieci i dorosłych (organizacja i realizacja). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązująca: Bączek J., Misztal T., Od amatora do animatora, Wydawnictwo STAGEMAN, Warszawa 2019. Bączek J., Animacja czasu wolnego, Wydawnictwo STAGEMAN POLSKA, Warszawa 2013. Muszyński W., Sokołowski M., (red), Homo Creator czy Homo Ludens, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2008. Huizinga J., Homo Ludens, Czytelnik, Warszawa 1985. Literatura uzupełniająca: Tryjanowski P., Murawiec S., Ornitologia terapeutyczna, Lanius, Poznań 2021. Pięta J. Pedagogika czasu wolnego, WSE, Warszawa 2004. Winiarski R. (red). Rekreacja i czas wolny, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011. |
|
Uwagi: |
Podczas zajęć uwzględniających przede wszystkim aktywność studentów realizowane będą podstawowe zagadnienia z obszaru animacji czasu wolnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.