Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja czasu wolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-ACW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Animacja czasu wolnego
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ujęcie interpretacyjne animacji czasu wolnego, typy animacji czasu wolnego, cechy i kompetencje zawodowe animatora, kontrakt animacyjny, interpretacje czasu wolnego, plan pracy animatora, animacja sportowa, zabawy z dziećmi, zajęcia z osobami dorosłymi, pomysły na pracę z grupą, praca na scenie, sporty na wesoło, baza gier i zabaw na każdą okazję, czas wolny animatora.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika czasu wolnego – charakterystyka, cele i zadania. Czas wolny w ujęciu animacyjnym. Formy i metody wychowania do czasu wolnego. Animator czasu wolnego – charakterystyka zawodowa. Metody diagnozowania potrzeb animacyjnych środowiska / grupy. Aktywizacja grup i środowisk w kontekście różnych form spędzania wolnego czasu. Zasady doboru technik i form animacyjnych czasu wolnego. Zasady opracowywania autorskich scenariuszy zajęć wolnoczasowych dla wybranych grup docelowych.

Literatura:

Literatura obowiązująca:

Bączek J., Misztal T., Od amatora do animatora, Wydawnictwo STAGEMAN, Warszawa 2019.

Bączek J., Animacja czasu wolnego, Wydawnictwo STAGEMAN POLSKA, Warszawa 2013.

Muszyński W., Sokołowski M., (red), Homo Creator czy Homo Ludens, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2008.

Huizinga J., Homo Ludens, Czytelnik, Warszawa 1985.

Literatura uzupełniająca:

Tryjanowski P., Murawiec S., Ornitologia terapeutyczna, Lanius, Poznań 2021.

Pięta J. Pedagogika czasu wolnego, WSE, Warszawa 2004.

Winiarski R. (red). Rekreacja i czas wolny, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Zna procedury i dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności organizującej czas wolny dzieci, młodzieży i dorosłych.

- Posiada poszerzoną wiedzę metodyczną w zakresie realizacji zajęć animacyjnych dotyczących zagospodarowania czasu wolnego.

-Umiejętności- Potrafi wykorzystywać istniejące rozwiązania, koncepcje i metody do realizowania autorskich działań animacyjnych.

- Umiejętnie analizuje i ocenia stosowane metody i procedury w zakresie praktyk animacji społeczno-kulturowej w środowisku.

- Odpowiedzialnie – w porozumieniu z innymi uczestnikami procesu edukacyjno-wychowawczego i z uwzględnieniem ich sugestii – projektuje autorskie projekty zajęć pozalekcyjnych dla wybranych grup lub środowisk.

Kompetencje społeczne - Wykazuje postawę otwartą na nowe idee i rozwiązania w zakresie realizacji działań animacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian testowy, opracowanie projektów zajęć animacyjnych, uczestnictwo w zajęciach.

Praktyki zawodowe:

wg planu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ujęcie interpretacyjne animacji czasu wolnego, typy animacji czasu wolnego, cechy i kompetencje zawodowe animatora, kontrakt animacyjny, interpretacje czasu wolnego, plan pracy animatora, animacja sportowa, zabawy z dziećmi, zajęcia z osobami dorosłymi, pomysły na pracę z grupą, praca na scenie, sporty na wesoło, baza gier i zabaw na każdą okazję, czas wolny animatora.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika czasu wolnego – charakterystyka, cele i zadania. Czas wolny w ujęciu animacyjnym. Formy i metody wychowania do czasu wolnego. Animator czasu wolnego – charakterystyka zawodowa. Metody diagnozowania potrzeb animacyjnych środowiska / grupy. Aktywizacja grup i środowisk w kontekście różnych form spędzania wolnego czasu. Zasady doboru technik i form animacyjnych czasu wolnego. Zasady opracowywania autorskich scenariuszy zajęć wolnoczasowych dla wybranych grup docelowych.

Literatura:

Literatura obowiązująca:

Bączek J., Misztal T., Od amatora do animatora, Wydawnictwo STAGEMAN, Warszawa 2019.

Bączek J., Animacja czasu wolnego, Wydawnictwo STAGEMAN POLSKA, Warszawa 2013.

Muszyński W., Sokołowski M., (red), Homo Creator czy Homo Ludens, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2008.

Huizinga J., Homo Ludens, Czytelnik, Warszawa 1985.

Literatura uzupełniająca:

Tryjanowski P., Murawiec S., Ornitologia terapeutyczna, Lanius, Poznań 2021.

Pięta J. Pedagogika czasu wolnego, WSE, Warszawa 2004.

Winiarski R. (red). Rekreacja i czas wolny, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się według planu w trybie zdalnym. Studenci przygotowują projekty zajęć, zaliczenie obejmuje też sprawdzian testowy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ujęcie interpretacyjne animacji czasu wolnego, typy animacji czasu wolnego, cechy i kompetencje zawodowe animatora, kontrakt animacyjny, interpretacje czasu wolnego, plan pracy animatora, animacja sportowa, zabawy z dziećmi, zajęcia z osobami dorosłymi, pomysły na pracę z grupą, praca na scenie, sporty na wesoło, baza gier i zabaw na każdą okazję, czas wolny animatora.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika czasu wolnego – charakterystyka, cele i zadania. Czas wolny w ujęciu animacyjnym. Formy i metody wychowania do czasu wolnego. Animator czasu wolnego – charakterystyka zawodowa. Metody diagnozowania potrzeb animacyjnych środowiska / grupy. Aktywizacja grup i środowisk w kontekście różnych form spędzania wolnego czasu. Zasady doboru technik i form animacyjnych czasu wolnego. Zasady opracowywania autorskich scenariuszy zajęć wolnoczasowych dla wybranych grup docelowych.

Literatura:

Literatura obowiązująca:

Bączek J., Misztal T., Od amatora do animatora, Wydawnictwo STAGEMAN, Warszawa 2019.

Bączek J., Animacja czasu wolnego, Wydawnictwo STAGEMAN POLSKA, Warszawa 2013.

Muszyński W., Sokołowski M., (red), Homo Creator czy Homo Ludens, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2008.

Huizinga J., Homo Ludens, Czytelnik, Warszawa 1985.

Literatura uzupełniająca:

Tryjanowski P., Murawiec S., Ornitologia terapeutyczna, Lanius, Poznań 2021.

Pięta J. Pedagogika czasu wolnego, WSE, Warszawa 2004.

Winiarski R. (red). Rekreacja i czas wolny, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.

Uwagi:

Zajęcia w formie wykładów i ćwiczeń, 3, 0 ECTS, studia stacjonarne I stopnia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Ujęcie interpretacyjne animacji czasu wolnego, typy animacji czasu wolnego, cechy i kompetencje zawodowe animatora, kontrakt animacyjny, interpretacje czasu wolnego, plan pracy animatora, animacja sportowa, zabawy z dziećmi, zajęcia z osobami dorosłymi, pomysły na pracę z grupą, praca na scenie, sporty na wesoło, baza gier i zabaw na każdą okazję, czas wolny animatora.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika czasu wolnego – charakterystyka, cele i zadania. Czas wolny w ujęciu animacyjnym. Formy i metody wychowania do czasu wolnego. Animator czasu wolnego – charakterystyka zawodowa. Metody diagnozowania potrzeb animacyjnych środowiska / grupy. Aktywizacja grup i środowisk w kontekście różnych form spędzania wolnego czasu. Zasady doboru technik i form animacyjnych czasu wolnego. Zasady opracowywania autorskich scenariuszy zajęć wolnoczasowych dla wybranych grup docelowych.

Literatura:

Literatura obowiązująca:

Bączek J., Misztal T., Od amatora do animatora, Wydawnictwo STAGEMAN, Warszawa 2019.

Bączek J., Animacja czasu wolnego, Wydawnictwo STAGEMAN POLSKA, Warszawa 2013.

Muszyński W., Sokołowski M., (red), Homo Creator czy Homo Ludens, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2008.

Huizinga J., Homo Ludens, Czytelnik, Warszawa 1985.

Literatura uzupełniająca:

Tryjanowski P., Murawiec S., Ornitologia terapeutyczna, Lanius, Poznań 2021.

Pięta J. Pedagogika czasu wolnego, WSE, Warszawa 2004.

Winiarski R. (red). Rekreacja i czas wolny, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.

Uwagi:

Samodzielne przeprowadzenie zajęć animacyjnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)