Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-ASP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PE, opieka nad dzieckiem i wsparcie społeczne, (2-l) niestacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Wybrane działania aktywizujące i upełnomocniające jednostki i grupy w środowisku lokalnym oraz dyskusja nad uwarunkowaniami tych działań, założeniami i znaczeniem w pracy opiekuńczej i socjalnej. Pojęcia takie, jak aktywne społeczności, kapitał społeczny, autonomia, odpowiedzialność, empowerment, obywatelstwo, solidarność, partycypacja, demokracja - w perspektywie krytycznej. Rola teorii w praktyce animacji

w środowisku

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice

i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej.

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych.

Kompetencje społeczne

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Marcin Szostakowski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a93e16d87571647e58c2e992be73527f3%40thread.tacv2/conversations?groupId=ba679a18-eb18-4f18-b41b-a9349c59fdb7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

PE1_W01

Zna podstawowe pojęcia tj.: środowisko, wychowanie, metody organizowania środowiska kultura, rozwój, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły społeczne siły ludzkie, empowerment.

PE1_W02

Zna genezę animacji w środowisku, jej źródła filozoficzne, historyczne, kulturowe.

PE1_W10

Zna różne środowiska wychowawcze. Wie, jaka jest ich struktura rozwój i zmieniające się konteksty funkcjonowania.

PE1_W15

Ma wiedzę o elementarnych środowiskach społecznych: rodzina, szkoła, środowisko lokalne, środowisko globalne oraz o funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, kulturalnych, pomocowych.

PE1_W10

Zna podstawowe środowiska wychowawcze, ma wiedzę o ich strukturze rozwoju i zmieniających się kontekstach funkcjonowania.

PE1_W15

Zna i charakteryzuje instytucje kulturalne, edukacyjne, wychowawcze, kulturalne, pomocowe funkcjonujące w środowisku lokalnym.

PE1_U01

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.

PE1_U08

Ma umiejętność odkrywania i stawiania własnych też, poszukiwania argumentów w kontekście wybranych perspektyw animacji w środowisku.

Pełny opis:

Treści przedmiotu

1. Podstawowe pojęcia: środowisko, wychowanie, metody organizowania środowiska, kultura, rozwój, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły społeczne siły ludzkie, empowerment.

2. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL.

3. Ruchy miejskie, przestrzeń aktywności miasta.

4. Ruchy sąsiedzie.

5. Inicjatywy oddolne podejmowane w środowisku wiejskim.

6. Obywatelstwo, dobro wspólne.

Literatura:

Literatura:

Raciborski Jacek (2011). Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: PWN.

Montgomery Charles (2015). Miasto szczęśliwe- Jak zmienia nasz Życie, zmieniając nasze miasto. Kraków Wysoki Zamek.

Muszyńska Jolanta (2014). Miejsce i wspólnota- Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Żak.

Mazepa Teresa (2017). Animacja kultury w praktyce edukacyjnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

Theiss Wiesław & Bohdan Skrzypczak (red.) (2006). Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL.

Bohdan Skrzypczak (2016). Współczynnik Społecznościowy- Edukacja (Re)Konstrukcja Instytucji Społecznościowych- w Perspektywie Pedagogicznej. Toruń: AKAPIT

Edward Abramowski (2009). Braterstwo, solidarność, współdziałanie. Łódź-Sopot-Warszawa: Biblioteka Obywatela.

Maria Marczewska-Rytko & Dorota Maj (red.) (2017). Nowe Ruchy Społeczne. Lublin: wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej.

Dorota Gieriaszewska (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Astrid Tokaj (red.) (2017). Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych teoria a praktyka społeczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Anthony Giddens (2008). Socjologia. Warszawa: PWN. - Nowe Ruchy Społeczne

Marta Komorska, Anna Kuczyńska, Anna Mazur i inni (red.) (2019).Animacja Tworzenia Klubu Integracji społecznej w Środowisku Lokalnym. Warszawa Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej.

„Od Inspiracji do Realizacji, czyli słów kilka o inicjatywach”

http://sir.com.pl/wp content/uploads/2015/05/Od_inspiracji_do_realizacji_PORADNIK.pdf

Inicjatywy Obywatelskie - ceeplock.pl/files/inicjatywy/inicjatywy.pdf

Strona Internetowa Centrum Aktywności Lokalnej CAL: http://www.cal.org.pl/

Strona Internetowa: http://inicjatywysasiedzkie.pl/

Strona Internetowa: http://targsniadaniowy.pl/

Uwagi:

Zajęcia prowadzone w czasie rzeczywistym w aplikacji Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Szostakowski
Prowadzący grup: Marcin Szostakowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza

PE2_W05 - Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych

i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych

z punktu widzenia procesów edukacyjnych.

PE2_W07 - Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności

edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej

i terapeutycznej.

Umiejętności:

PE2_U02 - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania

i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych

technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu

widzenia problemów edukacyjnych.

Kompetencje społeczne

PE2_K05 - Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy,

podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się

odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to

podejście wśród innych.

Pełny opis:

Treści przedmiotu

1. Podstawowe pojęcia: środowisko, wychowanie, metody organizowania środowiska, kultura, rozwój, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły społeczne siły ludzkie, empowerment.

2. Tworzenie się społeczeństwa sieciowego.

3. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL.

4. Ruchy miejskie, przestrzeń aktywności miasta.

5. Ruchy sąsiedzkie.

6. Inicjatywy oddolne podejmowane w środowisku wiejskim.

7. Obywatelstwo, dobro wspólne.

8. Partycypacja, współdecydowanie. Cele partycypacji społecznej (konsultacje, debata, dyskusja, negocjacje, mediacje)

9. Obywatel w procesie powstawania i funkcjonowania grup obywatelskich

i organizacji pozarządowych

Literatura:

Literatura:

Raciborski Jacek (2011). Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: PWN.

Montgomery Charles (2015). Miasto szczęśliwe- Jak zmienia nasz Życie, zmieniając nasze miasto. Kraków Wysoki Zamek.

Muszyńska Jolanta (2014). Miejsce i wspólnota- Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Żak.

Mazepa Teresa (2017). Animacja kultury w praktyce edukacyjnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

Theiss Wiesław & Bohdan Skrzypczak (red.) (2006). Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL.

Bohdan Skrzypczak (2016). Współczynnik Społecznościowy- Edukacja (Re)Konstrukcja Instytucji Społecznościowych- w Perspektywie Pedagogicznej. Toruń: AKAPIT

Edward Abramowski (2009). Braterstwo, solidarność, współdziałanie. Łódź-Sopot-Warszawa: Biblioteka Obywatela.

Maria Marczewska-Rytko & Dorota Maj (red.) (2017). Nowe Ruchy Społeczne. Lublin: wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej.

Dorota Gieriaszewska (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Astrid Tokaj (red.) (2017). Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych teoria a praktyka społeczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Anthony Giddens (2008). Socjologia. Warszawa: PWN. - Nowe Ruchy Społeczne

Marta Komorska, Anna Kuczyńska, Anna Mazur i inni (red.) (2019).Animacja Tworzenia Klubu Integracji społecznej w Środowisku Lokalnym. Warszawa Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej.

Dodatkowa

Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, A. Olech (red.), Warszawa 2012

J. Hausner (ed.), J. Górniak, S. Koldras, S. Mazur, R. Paszkowska, Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik (Social Communication and Participation), Kraków 1999

B. Lewenstein, J. Schindler, R. Skrzypiec (red.) Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Warszawa 2010

Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej. A. Olech (red.), Warszawa 2011

Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, (red.) J. Erbel, P. Sadura, Warszawa 2012.

Planowanie rozwoju lokalnego z udziałem społeczności. Poradnik partycypacji publicznej oparty na doświadczenia

Źródła netnograficzne

„Od Inspiracji do Realizacji, czyli słów kilka o inicjatywach” http://sir.com.pl/wp content/uploads/2015/05/Od_inspiracji_do_realizacji_PORADNIK.pdf

Inicjatywy Obywatelskie - ceeplock.pl/files/inicjatywy/inicjatywy.pdf

Strona Internetowa Centrum Aktywności Lokalnej CAL: http://www.cal.org.pl/

Strona Internetowa: http://inicjatywysasiedzkie.pl/

Strona Internetowa: http://targsniadaniowy.pl/

Uwagi:

1. METODY KSZTAŁCENIA

- pogadanka i praca zespołowa

2. NAKŁAD PRACY STUDENTA

- godziny kontaktowe - 5h

- godziny przeznaczone na samodzielną pracę studenta - 3h

- samodzielna lektura tekstów - 3h

- przygotowanie się do ćwiczeń 3 h

1 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Grażyna Chrostowska-Juszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

EFEKTY KSZTAŁCENIA

Wiedza

PE2_W05 - Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych

i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych

z punktu widzenia procesów edukacyjnych.

PE2_W07 - Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności

edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej

i terapeutycznej.

Umiejętności:

PE2_U02 - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania

i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych

technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu

widzenia problemów edukacyjnych.

Kompetencje społeczne

PE2_K05 - Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy,

podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się

odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to

podejście wśród innych.

Pełny opis:

Treści przedmiotu

1. Podstawowe pojęcia: środowisko, wychowanie, metody organizowania środowiska, kultura, rozwój, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły społeczne siły ludzkie, empowerment.

2. Tworzenie się społeczeństwa sieciowego.

3. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL.

4. Ruchy miejskie, przestrzeń aktywności miasta.

5. Ruchy sąsiedzkie.

6. Inicjatywy oddolne podejmowane w środowisku wiejskim.

7. Obywatelstwo, dobro wspólne.

8. Partycypacja, współdecydowanie. Cele partycypacji społecznej (konsultacje, debata, dyskusja, negocjacje, mediacje)

9. Obywatel w procesie powstawania i funkcjonowania grup obywatelskich

i organizacji pozarządowych

Literatura:

Literatura:

1. Raciborski Jacek (2011). Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: PWN.

2. Montgomery Charles (2015). Miasto szczęśliwe- Jak zmienia nasz Życie, zmieniając nasze miasto. Kraków Wysoki Zamek.

3. Muszyńska Jolanta (2014). Miejsce i wspólnota- Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Żak.

4. Mazepa Teresa (2017). Animacja kultury w praktyce edukacyjnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

5. Theiss Wiesław & Bohdan Skrzypczak (red.) (2006). Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL.

6. Bohdan Skrzypczak (2016). Współczynnik Społecznościowy- Edukacja (red.)Konstrukcja Instytucji Społecznościowych- w Perspektywie Pedagogicznej. Toruń: AKAPIT

7. Edward Abramowski (2009). Braterstwo, solidarność, współdziałanie. Łódź-Sopot-Warszawa: Biblioteka Obywatela.

8. Maria Marczewska-Rytko & Dorota Maj (red.) (2017). Nowe Ruchy Społeczne. Lublin: wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej.

9. Dorota Gieriaszewska (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

10. Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Astrid Tokaj (red.) (2017). Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych teoria a praktyka społeczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

11. Anthony Giddens (2008). Socjologia. Warszawa: PWN. - Nowe Ruchy Społeczne

12. Marta Komorska, Anna Kuczyńska, Anna Mazur i inni (red.) (2019).Animacja Tworzenia Klubu Integracji społecznej w Środowisku Lokalnym. Warszawa Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, A. Olech (red.), Warszawa 2012

2. Hausner J. (ed.), J. Górniak, S. Koldras, S. Mazur, R. Paszkowska, Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik (Social Communication and Participation), Kraków 1999

3. Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R. (red.) Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Warszawa 2010

4. Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej. A. Olech (red.), Warszawa 2011

5. Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, (red.) J. Erbel, P. Sadura, Warszawa 2012.

6. Planowanie rozwoju lokalnego z udziałem społeczności. Poradnik partycypacji publicznej oparty na doświadczenia

ŹRÓDŁA NETOGRAFICZNE

1.„Od Inspiracji do Realizacji, czyli słów kilka o inicjatywach” http://sir.com.pl/wp content/uploads/2015/05/Od_inspiracji_do_realizacji_PORADNIK.pdf

2. Inicjatywy Obywatelskie - ceeplock.pl/files/inicjatywy/inicjatywy.pdf

3. Strona Internetowa Centrum Aktywności Lokalnej CAL: http://www.cal.org.pl/

4. Strona Internetowa: http://inicjatywysasiedzkie.pl/

5. Strona Internetowa: http://targsniadaniowy.pl/

Uwagi:

1. METODY KSZTAŁCENIA

- pogadanka i praca zespołowa

2. NAKŁAD PRACY STUDENTA

- godziny kontaktowe - 5h

- godziny przeznaczone na samodzielną pracę studenta - 3h

- samodzielna lektura tekstów - 3h

- przygotowanie się do ćwiczeń 3 h

1 punkt ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)