Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja i promocja kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: EP-2F-APK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Animacja i promocja kultury
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Teatr, kultura czynna, sztuka jako wehikuł. Animacja kultury jako działanie performatywne i jego uwarunkowania. Animacja kultury w Polsce. Etnokulturowy nurt animacji - historia i wyzwania współczesności. Metodyka edukacji twórczej i community art – doświadczenia polskie i europejskie. Wystawiennictwo i community art. Rynek sztuki – sposoby jego animacji i funkcjonowania na nim. Działanie w przestrzeni społecznej. Problemy twórczości i egzystencji, wykluczenia i marginalizacji, migracji i integracji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student potrafi zdefiniować kulturę w aspekcie jej istnienia i działania, także wobec innych zjawisk rzeczywistości w różnych kontekstach kulturowych i społecznych, odnosząc się do filozofii, pedagogiki i praktyki artystycznej.

Student zna podstawowe zasady animacji kultury, mechanizmy psychologiczne, rozwoju, kreatywności i twórczości człowieka.

Student zna uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej, pracy pedagogicznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.

Student zna pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, zarządzania własnością intelektualną oraz marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty.

Umiejętności

Student potrafi podejmować decyzje dotyczące wyborów artystycznych, społecznych i życiowych i wspierać w ich podejmowaniu uczniów, nauczycieli i rodziców.

Student poprzez środki ekspresji artystycznej w zakresie sztuk wizualnych potrafi wyrazić swój konceptualny oraz emocjonalny stosunek do problemów cywilizacyjnych (ekologia, rozwój cywilizacyjny itp.) i społecznych (dotyczących środowisk społecznych).

Student rozpoznaje twórczy potencjał własny i potencjał innych i wspiera jego rozwój w perspektywie życiowej; wykorzystuje w tym celu zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne.

Student potrafi wykorzystać zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne do wspomagania rozwoju drugiego człowieka, poprzez wyzwalanie jego potencjału twórczego.

Kompetencje społeczne

Student świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym, rozpoznając wartości i znaczenia wydarzeń; rozumie potrzebę psychofizycznego rozwoju i jego związku z kształtowaniem osobowości swojej i innych ludzi.

Student jest świadom odpowiedzialności związanej z rolą artysty, nauczyciela, edukatora; inspiruje i organizuje działania własne i innych ludzi na rzecz środowiska społecznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.

Jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych.

Jest gotowy do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.

Jest przygotowany do rozwijania uczniowskiej ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.

Jest gotowy do stymulowania uczniów do samodzielnego uczenia się przez całe życie.

Jest gotowy do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych.

Student/ka rozumie i dba o poszanowanie godności, tożsamości kulturowej, własności intelektualnej i praw autorskich.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Radwański
Prowadzący grup: Urszula Król, Bożena Pysiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Radwański
Prowadzący grup: Przemysław Radwański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wymagania zaliczeniowe:

1. Obecność i aktywność na zajęciach: dyskusja, referaty

2. Zaliczone kolokwium

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1 Doświadczenia i wiedza uczestników grupy ćwiczeniowej. Wprowadzenie pojęć kultura, kultura istotna, animacja kulturowa, życie kulturalne, organizacja życia kulturalnego. Kultura jako porządek wyższej integracji, a inne poziomy organizacji rzeczywistości. Całościowa i ontologiczna perspektywa w badaniu kultury

2 Sposoby posługiwania się ciałem jako istotny aspekt przejawiania się kultury. Całościowy fakt społeczny.

3 Kultura jako dziedzictwo społeczne. Wzory kultury i błąd etnocentryzmu jako wyzwanie dla animatora

4 Autonomia i heteronomie kultury, jej status ontyczny, geneza; kulturoznawcza teoria kultury a nauki o kulturze. Status ontyczny wartości.

5 Kultura jako sposób życia podług wartości. Waluacja, doświadczanie i doświadczenie jako kategorie działania kultury

6 Podstawy animacji kultury. Animacja kultury versus przemoc symboliczna. Etos animatora: rzemiosło a intuicja. Decyzje twórcze a decyzje życiowe, wybór indywidualnej drogi. Norma i odmienność, inność

7 Intuicja i emocjonalność jako domena twórczości kulturowej: Tokarczuk, Estes, de Barbaro/Abramović, Natalia LL, Partum.

8 Działania animatorskie a działania społeczne: analiza aktywności Strajku Kobiet

9 Enkulturacja i ciało w różnych modelach wychowania: Liedloff, Eichelberger.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

1. Mauss Marcel 1973, Sposoby posługiwania się ciałem [w:] Marcel Mauss; Socjologia i antropologia, Warszawa: PWN, s. 533-573

2. Benedict Ruth 1966, Wzory kultury, Warszawa: PWN.

3. Pietraszko Stanisław 2012, Kultura. Studia teoretyczne i metodologiczne, Wrocław: Instytut Kulturoznawstwa, Polskie Tow. Kulturoznawcze.

4. Wolska Dorota 2012, Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Kraków: Universitas.

5. Czyżewski Krzysztof 1991, Etos amatora. [w:] „Scena” 2004 nr 4-5 za: „i. Miesięcznik Trochę Inny” 1991 nr 4.

6. Kurz Iwona (red.) 2008, Lokalnie: Animacja kultury / Community arts, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa.

7. Estes Clarissa Pinkola2015, Biegnąca z wilkami, Poznań: Zysk i S-ka.

8. De Barbaro Natalia 2021, Czuła przewodniczka, Warszawa: Agora.

9. Tokarczuk Olga 2020, Czuły narrator, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

10. Suchanow Klementyna 2020, To jest wojna. Kobiety, fundamentaliści i nowe średniowiecze, Warszawa: Agora.

11. Liedloff Jean 2021, W głębi kontinuum, Warszawa: Mamania.

12. Eichelberger Wojciech 2001, Ciałko, Warszawa: Prószyński i S-ka.

13. Jeannette Kalyta 2017, Położna. 3550 cudów narodzin, Warszawa: Muza.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

14. Godlewski Grzegorz, Kurz Iwona, Mencwel Andrzej, Wojtowski Michał (red.) 2002, Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość. Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW.

15. Dąbrowski, Kazimierz 1981, Sens życia jako rozwiązanie problemów ludzkiej egzystencji [w:] „Studia Filozoficzne” 4, 99-108.

16. Maria Lis-Turlejska 1991 (red), Nowe zjawiska w psychoterapii, Warszawa: Santorski & Co

17. Bert Hellinger 2006, Porządki miłości. Czyli być sobą i żyć swoim życiem, Warszawa: Czarna Owca.

18. Mihaly Csikszentmihalyi 1990, Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Warszawa: Studio Emka.

19. pARTner – katalog 1985

20. Byszewski Janusz 1994, Tutaj jestem. Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa: Zamek Ujazdowski.

21. B. K. S. Iyengar 1990, Joga, Warszawa: PWN.

22. Shunryu Suzuki 2010, Umysł zen, umysł początkującego, Wydawnictwo Elay.

23. Jakusho Kwong 2016, Bez Początku. Bez Końca. Intymne Serce Zen, Kielce: Charaktery.

24. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

25. Kultura, http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/pl/FTU_4.17.4.pdf

26. Teraz! Animacja kultury / Culture animation NOW! Stowarzyszenie Warszawa: Katedra Kultury.

27. Stróżewski Władysław 2013, Logos, Wartość, miłość, Kraków: Wydawnictwo Znak.

28. Kolankiewicz Leszek 1978, Na drodze do kultury czynnej, Wrocław: Instytut Aktora - Teatr Laboratorium.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład i dyskusja. Lektury, opracowywanie i prezentacja wybranych zagadnień.

Nakład pracy studentki/a:

30 godz. - ćwiczenia w trakcie planowych zajęć

30 godz. - lektury, opracowywanie własnych wystąpień

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Król
Prowadzący grup: Urszula Król
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student podczas zajęć ma poznać podstawowe zagadnienia z wiedzy o kulturze oraz jej animacji, orientować się w specyfice pracy wybranych lokalnych instytucji animacji kultury, poznać podstawowe zasady i regulacje prawne z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego Podczas zajęć uczy się planować i realizować działania animacyjne. Potrafi również nawiązywać kontakt i podejmować działania z lokalnymi instytucjami animacji kultury

Potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat sztuki, zjawisk kultury, ich roli i znaczenia w życiu społecznym, wykazując szacunek dla rozmówców oraz umiejętność przyjęcia krytyki i zrozumienia innego stanowiska pozostałych uczestników dyskusji.

Uczy się rozumieć organizację, funkcjonowanie oraz sposobu prowadzania działań przez instytucje animacji kultury.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci zapoznają się z praktyczną stroną pracy animatora kultury, spotykając się z pracownikami różnych prestiżowych instytucji: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Muzeum Plakatu. Spotkają się z osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie w muzeum osób z różnymi niepełnosprawnościami (grupy osób niewidomych, niesłyszących, na wózkach). Zapoznają się z najnowszymi wytycznymi dotyczących tych zagadnień oraz poznają realne trudności związane z dostępnością. Studenci poznają również różne metody pracy z grupami należącymi do edukacji formalnej - klasy szkolne różnych poziomów nauczania, przedszkola. Studenci zapoznają się też z metodami wykorzystywania muzyki na spotkaniach w muzeum i muzykoterapii. Podczas zajęć studenci odwiedzą również wybrane instytucje kultury, wezmą udział w zajęciach dydaktycznych i zapoznają się z infrastrukturą służącą animacji i edukacji. Studenci zapoznają się również z metodami pracy modułów ECHOCAST. Metody zajęć: Lektury, wykład i dyskusja, wizyty studyjne, spotkania z pracownikami zajmującymi się animacją kultury. Praca grupowa w zakresie opracowywania i prezentacji wybranych zagadnień.

Literatura:

https://www.nimoz.pl/files/publications/17/ABC_Gosc_niepelnosprawny_lekki.pdf

W Muzeum wszystko wolno, książka dokumentująca wystawę, bajki i ilustracje: © Kuratorzy, koncepcja książki: Maria Bukowska, Anna Kiełczewska, projekt graficzny i projekt okładki: Maria Bukowska, s. 253, il., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2016

K. Pomian, Zbieracze i osobliwości, Warszawa 2012

L. Turos, Muzeum swoista instytucja edukacyjna. Wybrane problemy w ujęciu historycznym i współczesnym, Warszawa 1999

Edukacja w muzeum rzeczywistym i wirtualnym, red. D. Folga - Januszewska, E. Grygiel, t. 7, Muzeologia, 2013

https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/20969/Kami%C5%84ska%20Kinga.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład i dyskusja. Lektury, opracowywanie i prezentacja wybranych zagadnień, wizyty w instytucjach kultury, spotkania z zaproszonymi gośćmi

Nakład pracy studentki/a:

30 godz. - ćwiczenia w trakcie planowych zajęć

30 godz. - lektury, opracowywanie własnych wystąpień

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Radwański
Prowadzący grup: Przemysław Radwański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wymagania zaliczeniowe:

1. Obecność i aktywność na zajęciach: dyskusja, referaty

2. Zaliczone kolokwium

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1 Doświadczenia i wiedza uczestników grupy ćwiczeniowej. Wprowadzenie pojęć kultura, kultura istotna, animacja kulturowa, życie kulturalne, organizacja życia kulturalnego. Kultura jako porządek wyższej integracji, a inne poziomy organizacji rzeczywistości. Całościowa i ontologiczna perspektywa w badaniu kultury

2 Sposoby posługiwania się ciałem jako istotny aspekt przejawiania się kultury. Całościowy fakt społeczny.

3 Kultura jako dziedzictwo społeczne. Wzory kultury i błąd etnocentryzmu jako wyzwanie dla animatora

4 Autonomia i heteronomie kultury, jej status ontyczny, geneza; kulturoznawcza teoria kultury a nauki o kulturze. Status ontyczny wartości.

5 Kultura jako sposób życia podług wartości. Waluacja, doświadczanie i doświadczenie jako kategorie działania kultury

6 Podstawy animacji kultury. Animacja kultury versus przemoc symboliczna. Etos animatora: rzemiosło a intuicja. Decyzje twórcze a decyzje życiowe, wybór indywidualnej drogi. Norma i odmienność, inność

7 Intuicja i emocjonalność jako domena twórczości kulturowej: Tokarczuk, Estes, de Barbaro/Abramović, Natalia LL, Partum.

8 Działania animatorskie a działania społeczne: analiza aktywności Strajku Kobiet

9 Enkulturacja i ciało w różnych modelach wychowania: Liedloff, Eichelberger.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

1. Mauss Marcel 1973, Sposoby posługiwania się ciałem [w:] Marcel Mauss; Socjologia i antropologia, Warszawa: PWN, s. 533-573

2. Benedict Ruth 1966, Wzory kultury, Warszawa: PWN.

3. Pietraszko Stanisław 2012, Kultura. Studia teoretyczne i metodologiczne, Wrocław: Instytut Kulturoznawstwa, Polskie Tow. Kulturoznawcze.

4. Wolska Dorota 2012, Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Kraków: Universitas.

5. Czyżewski Krzysztof 1991, Etos amatora. [w:] „Scena” 2004 nr 4-5 za: „i. Miesięcznik Trochę Inny” 1991 nr 4.

6. Kurz Iwona (red.) 2008, Lokalnie: Animacja kultury / Community arts, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa.

7. Estes Clarissa Pinkola2015, Biegnąca z wilkami, Poznań: Zysk i S-ka.

8. De Barbaro Natalia 2021, Czuła przewodniczka, Warszawa: Agora.

9. Tokarczuk Olga 2020, Czuły narrator, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

10. Suchanow Klementyna 2020, To jest wojna. Kobiety, fundamentaliści i nowe średniowiecze, Warszawa: Agora.

11. Liedloff Jean 2021, W głębi kontinuum, Warszawa: Mamania.

12. Eichelberger Wojciech 2001, Ciałko, Warszawa: Prószyński i S-ka.

13. Jeannette Kalyta 2017, Położna. 3550 cudów narodzin, Warszawa: Muza.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

14. Godlewski Grzegorz, Kurz Iwona, Mencwel Andrzej, Wojtowski Michał (red.) 2002, Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość. Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW.

15. Dąbrowski, Kazimierz 1981, Sens życia jako rozwiązanie problemów ludzkiej egzystencji [w:] „Studia Filozoficzne” 4, 99-108.

16. Maria Lis-Turlejska 1991 (red), Nowe zjawiska w psychoterapii, Warszawa: Santorski & Co

17. Bert Hellinger 2006, Porządki miłości. Czyli być sobą i żyć swoim życiem, Warszawa: Czarna Owca.

18. Mihaly Csikszentmihalyi 1990, Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Warszawa: Studio Emka.

19. pARTner – katalog 1985

20. Byszewski Janusz 1994, Tutaj jestem. Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa: Zamek Ujazdowski.

21. B. K. S. Iyengar 1990, Joga, Warszawa: PWN.

22. Shunryu Suzuki 2010, Umysł zen, umysł początkującego, Wydawnictwo Elay.

23. Jakusho Kwong 2016, Bez Początku. Bez Końca. Intymne Serce Zen, Kielce: Charaktery.

24. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

25. Kultura, http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/pl/FTU_4.17.4.pdf

26. Teraz! Animacja kultury / Culture animation NOW! Stowarzyszenie Warszawa: Katedra Kultury.

27. Stróżewski Władysław 2013, Logos, Wartość, miłość, Kraków: Wydawnictwo Znak.

28. Kolankiewicz Leszek 1978, Na drodze do kultury czynnej, Wrocław: Instytut Aktora - Teatr Laboratorium.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład i dyskusja. Lektury, opracowywanie i prezentacja wybranych zagadnień.

Nakład pracy studentki/a:

30 godz. - ćwiczenia w trakcie planowych zajęć

30 godz. - lektury, opracowywanie własnych wystąpień

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Radwański
Prowadzący grup: Przemysław Radwański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)