Animacja i promocja kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | EP-2F-APK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Animacja i promocja kultury |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Teatr, kultura czynna, sztuka jako wehikuł. Animacja kultury jako działanie performatywne i jego uwarunkowania. Animacja kultury w Polsce. Etnokulturowy nurt animacji - historia i wyzwania współczesności. Metodyka edukacji twórczej i community art – doświadczenia polskie i europejskie. Wystawiennictwo i community art. Rynek sztuki – sposoby jego animacji i funkcjonowania na nim. Działanie w przestrzeni społecznej. Problemy twórczości i egzystencji, wykluczenia i marginalizacji, migracji i integracji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student potrafi zdefiniować kulturę w aspekcie jej istnienia i działania, także wobec innych zjawisk rzeczywistości w różnych kontekstach kulturowych i społecznych, odnosząc się do filozofii, pedagogiki i praktyki artystycznej. Student zna podstawowe zasady animacji kultury, mechanizmy psychologiczne, rozwoju, kreatywności i twórczości człowieka. Student zna uwarunkowania i skutki praktyki artystycznej, pracy pedagogicznej w kontekście fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji. Student zna pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, zarządzania własnością intelektualną oraz marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty. Umiejętności Student potrafi podejmować decyzje dotyczące wyborów artystycznych, społecznych i życiowych i wspierać w ich podejmowaniu uczniów, nauczycieli i rodziców. Student poprzez środki ekspresji artystycznej w zakresie sztuk wizualnych potrafi wyrazić swój konceptualny oraz emocjonalny stosunek do problemów cywilizacyjnych (ekologia, rozwój cywilizacyjny itp.) i społecznych (dotyczących środowisk społecznych). Student rozpoznaje twórczy potencjał własny i potencjał innych i wspiera jego rozwój w perspektywie życiowej; wykorzystuje w tym celu zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne. Student potrafi wykorzystać zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne do wspomagania rozwoju drugiego człowieka, poprzez wyzwalanie jego potencjału twórczego. Kompetencje społeczne Student świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym, rozpoznając wartości i znaczenia wydarzeń; rozumie potrzebę psychofizycznego rozwoju i jego związku z kształtowaniem osobowości swojej i innych ludzi. Student jest świadom odpowiedzialności związanej z rolą artysty, nauczyciela, edukatora; inspiruje i organizuje działania własne i innych ludzi na rzecz środowiska społecznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych. Jest gotowy do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Jest przygotowany do rozwijania uczniowskiej ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. Jest gotowy do stymulowania uczniów do samodzielnego uczenia się przez całe życie. Jest gotowy do twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych. Student/ka rozumie i dba o poszanowanie godności, tożsamości kulturowej, własności intelektualnej i praw autorskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Urszula Król, Bożena Pysiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Przemysław Radwański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wymagania zaliczeniowe: 1. Obecność i aktywność na zajęciach: dyskusja, referaty 2. Zaliczone kolokwium |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1 Doświadczenia i wiedza uczestników grupy ćwiczeniowej. Wprowadzenie pojęć kultura, kultura istotna, animacja kulturowa, życie kulturalne, organizacja życia kulturalnego. Kultura jako porządek wyższej integracji, a inne poziomy organizacji rzeczywistości. Całościowa i ontologiczna perspektywa w badaniu kultury 2 Sposoby posługiwania się ciałem jako istotny aspekt przejawiania się kultury. Całościowy fakt społeczny. 3 Kultura jako dziedzictwo społeczne. Wzory kultury i błąd etnocentryzmu jako wyzwanie dla animatora 4 Autonomia i heteronomie kultury, jej status ontyczny, geneza; kulturoznawcza teoria kultury a nauki o kulturze. Status ontyczny wartości. 5 Kultura jako sposób życia podług wartości. Waluacja, doświadczanie i doświadczenie jako kategorie działania kultury 6 Podstawy animacji kultury. Animacja kultury versus przemoc symboliczna. Etos animatora: rzemiosło a intuicja. Decyzje twórcze a decyzje życiowe, wybór indywidualnej drogi. Norma i odmienność, inność 7 Intuicja i emocjonalność jako domena twórczości kulturowej: Tokarczuk, Estes, de Barbaro/Abramović, Natalia LL, Partum. 8 Działania animatorskie a działania społeczne: analiza aktywności Strajku Kobiet 9 Enkulturacja i ciało w różnych modelach wychowania: Liedloff, Eichelberger. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA 1. Mauss Marcel 1973, Sposoby posługiwania się ciałem [w:] Marcel Mauss; Socjologia i antropologia, Warszawa: PWN, s. 533-573 2. Benedict Ruth 1966, Wzory kultury, Warszawa: PWN. 3. Pietraszko Stanisław 2012, Kultura. Studia teoretyczne i metodologiczne, Wrocław: Instytut Kulturoznawstwa, Polskie Tow. Kulturoznawcze. 4. Wolska Dorota 2012, Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Kraków: Universitas. 5. Czyżewski Krzysztof 1991, Etos amatora. [w:] „Scena” 2004 nr 4-5 za: „i. Miesięcznik Trochę Inny” 1991 nr 4. 6. Kurz Iwona (red.) 2008, Lokalnie: Animacja kultury / Community arts, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa. 7. Estes Clarissa Pinkola2015, Biegnąca z wilkami, Poznań: Zysk i S-ka. 8. De Barbaro Natalia 2021, Czuła przewodniczka, Warszawa: Agora. 9. Tokarczuk Olga 2020, Czuły narrator, Kraków: Wydawnictwo Literackie. 10. Suchanow Klementyna 2020, To jest wojna. Kobiety, fundamentaliści i nowe średniowiecze, Warszawa: Agora. 11. Liedloff Jean 2021, W głębi kontinuum, Warszawa: Mamania. 12. Eichelberger Wojciech 2001, Ciałko, Warszawa: Prószyński i S-ka. 13. Jeannette Kalyta 2017, Położna. 3550 cudów narodzin, Warszawa: Muza. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 14. Godlewski Grzegorz, Kurz Iwona, Mencwel Andrzej, Wojtowski Michał (red.) 2002, Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość. Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW. 15. Dąbrowski, Kazimierz 1981, Sens życia jako rozwiązanie problemów ludzkiej egzystencji [w:] „Studia Filozoficzne” 4, 99-108. 16. Maria Lis-Turlejska 1991 (red), Nowe zjawiska w psychoterapii, Warszawa: Santorski & Co 17. Bert Hellinger 2006, Porządki miłości. Czyli być sobą i żyć swoim życiem, Warszawa: Czarna Owca. 18. Mihaly Csikszentmihalyi 1990, Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Warszawa: Studio Emka. 19. pARTner – katalog 1985 20. Byszewski Janusz 1994, Tutaj jestem. Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa: Zamek Ujazdowski. 21. B. K. S. Iyengar 1990, Joga, Warszawa: PWN. 22. Shunryu Suzuki 2010, Umysł zen, umysł początkującego, Wydawnictwo Elay. 23. Jakusho Kwong 2016, Bez Początku. Bez Końca. Intymne Serce Zen, Kielce: Charaktery. 24. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. 25. Kultura, http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/pl/FTU_4.17.4.pdf 26. Teraz! Animacja kultury / Culture animation NOW! Stowarzyszenie Warszawa: Katedra Kultury. 27. Stróżewski Władysław 2013, Logos, Wartość, miłość, Kraków: Wydawnictwo Znak. 28. Kolankiewicz Leszek 1978, Na drodze do kultury czynnej, Wrocław: Instytut Aktora - Teatr Laboratorium. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład i dyskusja. Lektury, opracowywanie i prezentacja wybranych zagadnień. Nakład pracy studentki/a: 30 godz. - ćwiczenia w trakcie planowych zajęć 30 godz. - lektury, opracowywanie własnych wystąpień |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Król | |
Prowadzący grup: | Urszula Król | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student podczas zajęć ma poznać podstawowe zagadnienia z wiedzy o kulturze oraz jej animacji, orientować się w specyfice pracy wybranych lokalnych instytucji animacji kultury, poznać podstawowe zasady i regulacje prawne z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego Podczas zajęć uczy się planować i realizować działania animacyjne. Potrafi również nawiązywać kontakt i podejmować działania z lokalnymi instytucjami animacji kultury Potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat sztuki, zjawisk kultury, ich roli i znaczenia w życiu społecznym, wykazując szacunek dla rozmówców oraz umiejętność przyjęcia krytyki i zrozumienia innego stanowiska pozostałych uczestników dyskusji. Uczy się rozumieć organizację, funkcjonowanie oraz sposobu prowadzania działań przez instytucje animacji kultury. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z praktyczną stroną pracy animatora kultury, spotykając się z pracownikami różnych prestiżowych instytucji: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Muzeum Plakatu. Spotkają się z osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie w muzeum osób z różnymi niepełnosprawnościami (grupy osób niewidomych, niesłyszących, na wózkach). Zapoznają się z najnowszymi wytycznymi dotyczących tych zagadnień oraz poznają realne trudności związane z dostępnością. Studenci poznają również różne metody pracy z grupami należącymi do edukacji formalnej - klasy szkolne różnych poziomów nauczania, przedszkola. Studenci zapoznają się też z metodami wykorzystywania muzyki na spotkaniach w muzeum i muzykoterapii. Podczas zajęć studenci odwiedzą również wybrane instytucje kultury, wezmą udział w zajęciach dydaktycznych i zapoznają się z infrastrukturą służącą animacji i edukacji. Studenci zapoznają się również z metodami pracy modułów ECHOCAST. Metody zajęć: Lektury, wykład i dyskusja, wizyty studyjne, spotkania z pracownikami zajmującymi się animacją kultury. Praca grupowa w zakresie opracowywania i prezentacji wybranych zagadnień. |
|
Literatura: |
https://www.nimoz.pl/files/publications/17/ABC_Gosc_niepelnosprawny_lekki.pdf W Muzeum wszystko wolno, książka dokumentująca wystawę, bajki i ilustracje: © Kuratorzy, koncepcja książki: Maria Bukowska, Anna Kiełczewska, projekt graficzny i projekt okładki: Maria Bukowska, s. 253, il., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2016 K. Pomian, Zbieracze i osobliwości, Warszawa 2012 L. Turos, Muzeum swoista instytucja edukacyjna. Wybrane problemy w ujęciu historycznym i współczesnym, Warszawa 1999 Edukacja w muzeum rzeczywistym i wirtualnym, red. D. Folga - Januszewska, E. Grygiel, t. 7, Muzeologia, 2013 https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/20969/Kami%C5%84ska%20Kinga.pdf?sequence=1&isAllowed=y |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład i dyskusja. Lektury, opracowywanie i prezentacja wybranych zagadnień, wizyty w instytucjach kultury, spotkania z zaproszonymi gośćmi Nakład pracy studentki/a: 30 godz. - ćwiczenia w trakcie planowych zajęć 30 godz. - lektury, opracowywanie własnych wystąpień |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Przemysław Radwański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wymagania zaliczeniowe: 1. Obecność i aktywność na zajęciach: dyskusja, referaty 2. Zaliczone kolokwium |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1 Doświadczenia i wiedza uczestników grupy ćwiczeniowej. Wprowadzenie pojęć kultura, kultura istotna, animacja kulturowa, życie kulturalne, organizacja życia kulturalnego. Kultura jako porządek wyższej integracji, a inne poziomy organizacji rzeczywistości. Całościowa i ontologiczna perspektywa w badaniu kultury 2 Sposoby posługiwania się ciałem jako istotny aspekt przejawiania się kultury. Całościowy fakt społeczny. 3 Kultura jako dziedzictwo społeczne. Wzory kultury i błąd etnocentryzmu jako wyzwanie dla animatora 4 Autonomia i heteronomie kultury, jej status ontyczny, geneza; kulturoznawcza teoria kultury a nauki o kulturze. Status ontyczny wartości. 5 Kultura jako sposób życia podług wartości. Waluacja, doświadczanie i doświadczenie jako kategorie działania kultury 6 Podstawy animacji kultury. Animacja kultury versus przemoc symboliczna. Etos animatora: rzemiosło a intuicja. Decyzje twórcze a decyzje życiowe, wybór indywidualnej drogi. Norma i odmienność, inność 7 Intuicja i emocjonalność jako domena twórczości kulturowej: Tokarczuk, Estes, de Barbaro/Abramović, Natalia LL, Partum. 8 Działania animatorskie a działania społeczne: analiza aktywności Strajku Kobiet 9 Enkulturacja i ciało w różnych modelach wychowania: Liedloff, Eichelberger. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA 1. Mauss Marcel 1973, Sposoby posługiwania się ciałem [w:] Marcel Mauss; Socjologia i antropologia, Warszawa: PWN, s. 533-573 2. Benedict Ruth 1966, Wzory kultury, Warszawa: PWN. 3. Pietraszko Stanisław 2012, Kultura. Studia teoretyczne i metodologiczne, Wrocław: Instytut Kulturoznawstwa, Polskie Tow. Kulturoznawcze. 4. Wolska Dorota 2012, Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Kraków: Universitas. 5. Czyżewski Krzysztof 1991, Etos amatora. [w:] „Scena” 2004 nr 4-5 za: „i. Miesięcznik Trochę Inny” 1991 nr 4. 6. Kurz Iwona (red.) 2008, Lokalnie: Animacja kultury / Community arts, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa. 7. Estes Clarissa Pinkola2015, Biegnąca z wilkami, Poznań: Zysk i S-ka. 8. De Barbaro Natalia 2021, Czuła przewodniczka, Warszawa: Agora. 9. Tokarczuk Olga 2020, Czuły narrator, Kraków: Wydawnictwo Literackie. 10. Suchanow Klementyna 2020, To jest wojna. Kobiety, fundamentaliści i nowe średniowiecze, Warszawa: Agora. 11. Liedloff Jean 2021, W głębi kontinuum, Warszawa: Mamania. 12. Eichelberger Wojciech 2001, Ciałko, Warszawa: Prószyński i S-ka. 13. Jeannette Kalyta 2017, Położna. 3550 cudów narodzin, Warszawa: Muza. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 14. Godlewski Grzegorz, Kurz Iwona, Mencwel Andrzej, Wojtowski Michał (red.) 2002, Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość. Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW. 15. Dąbrowski, Kazimierz 1981, Sens życia jako rozwiązanie problemów ludzkiej egzystencji [w:] „Studia Filozoficzne” 4, 99-108. 16. Maria Lis-Turlejska 1991 (red), Nowe zjawiska w psychoterapii, Warszawa: Santorski & Co 17. Bert Hellinger 2006, Porządki miłości. Czyli być sobą i żyć swoim życiem, Warszawa: Czarna Owca. 18. Mihaly Csikszentmihalyi 1990, Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Warszawa: Studio Emka. 19. pARTner – katalog 1985 20. Byszewski Janusz 1994, Tutaj jestem. Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa: Zamek Ujazdowski. 21. B. K. S. Iyengar 1990, Joga, Warszawa: PWN. 22. Shunryu Suzuki 2010, Umysł zen, umysł początkującego, Wydawnictwo Elay. 23. Jakusho Kwong 2016, Bez Początku. Bez Końca. Intymne Serce Zen, Kielce: Charaktery. 24. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. 25. Kultura, http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/pl/FTU_4.17.4.pdf 26. Teraz! Animacja kultury / Culture animation NOW! Stowarzyszenie Warszawa: Katedra Kultury. 27. Stróżewski Władysław 2013, Logos, Wartość, miłość, Kraków: Wydawnictwo Znak. 28. Kolankiewicz Leszek 1978, Na drodze do kultury czynnej, Wrocław: Instytut Aktora - Teatr Laboratorium. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład i dyskusja. Lektury, opracowywanie i prezentacja wybranych zagadnień. Nakład pracy studentki/a: 30 godz. - ćwiczenia w trakcie planowych zajęć 30 godz. - lektury, opracowywanie własnych wystąpień |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Przemysław Radwański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.