Analiza badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-ABS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Poszerzenie wiedzy na temat stosowanych powszechnie manipulacji i błędów w procesie oceny i wyciągania wniosków z badań naukowych w zakresie psychologii społecznej dla badań eksperymentalnych, quasi-eksperymentalnych, korelacyjnych. Umiejętności Nabycie umiejętności krytycznej analizy doniesień naukowych, identyfikacji manipulacji i najpowszechniejszych błędów dotyczących prezentacji i interpretacji wyników badań naukowych (w języku polskim i angielskim). Umiejętność oceny, czy badanie jest wiarygodne. Kompetencje społeczne Współpracuje w grupie zadaniowej, efektywnie komunikuje się, argumentuje swój punkt widzenia, a także prezentuje wyniki badań. Utożsamia się z celami i zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: egzamin końcowy i prezentacja grupowa. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Wprowadzenie do analizy badań społecznych z zakresu psychologii społecznej 2. Tyrada średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych 3. Reprezentatywność i jej manipulacje w badaniach społecznych 4. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna) 5. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne 6. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych 7. Błędy i manipulacje w badaniach ilościowych 8. Słynne eksperymenty i ich krytyczna analiza. Co jest dyskusyjne, co można było zrobić lepiej? 9. Słynne quasi-eksperymenty i ich krytyka 10. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków? 11. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić czy badanie spełnia standardy naukowe? 12. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej 13. Prezentacja analizy krytycznej wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. Grupa I i II 14. Prezentacja analizy krytycznej wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. Grupa III i IV |
|
Literatura: |
Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687. Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879. Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Izabela Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: egzamin końcowy i prezentacja grupowa. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Wprowadzenie do analizy badań społecznych z zakresu psychologii społecznej 2. Tyrada średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych 3. Reprezentatywność i jej manipulacje w badaniach społecznych 4. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna) 5. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne 6. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych 7. Błędy i manipulacje w badaniach ilościowych 8. Słynne eksperymenty i ich krytyczna analiza. Co jest dyskusyjne, co można było zrobić lepiej? 9. Słynne quasi-eksperymenty i ich krytyka 10. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków? 11. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić czy badanie spełnia standardy naukowe? 12. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej 13. Prezentacja analizy krytycznej wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. Grupa I i II 14. Prezentacja analizy krytycznej wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. Grupa III i IV |
|
Literatura: |
Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687. Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879. Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.