Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-ABS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza badań społecznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Poszerzenie wiedzy na temat stosowanych powszechnie manipulacji i błędów w procesie oceny i wyciągania wniosków z badań naukowych w zakresie psychologii społecznej dla badań eksperymentalnych, quasi-eksperymentalnych, korelacyjnych.

Umiejętności

Nabycie umiejętności krytycznej analizy doniesień naukowych, identyfikacji manipulacji i najpowszechniejszych błędów dotyczących prezentacji i interpretacji wyników badań naukowych (w języku polskim i angielskim). Umiejętność oceny, czy badanie jest wiarygodne.

Kompetencje społeczne

Współpracuje w grupie zadaniowej, efektywnie komunikuje się, argumentuje swój punkt widzenia, a także prezentuje wyniki badań.

Utożsamia się z celami i zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: egzamin końcowy i prezentacja grupowa.

Pełny opis:

Treści programowe

1. Wprowadzenie do analizy badań społecznych z zakresu psychologii społecznej

2. Tyrada średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych

3. Reprezentatywność i jej manipulacje w badaniach społecznych

4. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna)

5. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne

6. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych

7. Błędy i manipulacje w badaniach ilościowych

8. Słynne eksperymenty i ich krytyczna analiza. Co jest dyskusyjne, co można było zrobić lepiej?

9. Słynne quasi-eksperymenty i ich krytyka

10. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków?

11. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić czy badanie spełnia standardy naukowe?

12. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej

13. Prezentacja analizy krytycznej wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. Grupa I i II

14. Prezentacja analizy krytycznej wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. Grupa III i IV

Literatura:

Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.

King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687.

Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company.

Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879.

Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Kaźmierczak
Prowadzący grup: Izabela Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: egzamin końcowy i prezentacja grupowa.

Pełny opis:

Treści programowe

1. Wprowadzenie do analizy badań społecznych z zakresu psychologii społecznej

2. Tyrada średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych

3. Reprezentatywność i jej manipulacje w badaniach społecznych

4. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna)

5. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne

6. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych

7. Błędy i manipulacje w badaniach ilościowych

8. Słynne eksperymenty i ich krytyczna analiza. Co jest dyskusyjne, co można było zrobić lepiej?

9. Słynne quasi-eksperymenty i ich krytyka

10. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków?

11. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić czy badanie spełnia standardy naukowe?

12. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej

13. Prezentacja analizy krytycznej wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. Grupa I i II

14. Prezentacja analizy krytycznej wybranego badania z zakresu psychologii społecznej. Grupa III i IV

Literatura:

Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.

King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687.

Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company.

Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879.

Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)