Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja i promocja kultury I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-3S-AK1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Animacja i promocja kultury I
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna podstawowe zagadnienia z wiedzy o kulturze oraz jej animacji.

2. Student orientuje się w specyfice pracy wybranych lokalnych instytucji animacji kultury.

3. Student zna podstawowe zasady i regulacje prawne z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego.

Umiejętności:

1. Student potrafi planować i realizować działania animacyjne, wspierając samodzielność ich uczestników.

2. Student potrafi nawiązywać kontakt i podejmować działania z lokalnymi instytucjami animacji kultury.

Kompetencje:

1. Student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat sztuki, zjawisk kultury, ich roli i znaczenia w życiu społecznym, wykazując szacunek dla rozmówców oraz umiejętność przyjęcia krytyki.

2. Student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat organizacji, funkcjonowania oraz sposobu prowadzania działań przez instytucje animacji kultury.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Radwański
Prowadzący grup: Przemysław Radwański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

EFEKTY KSZTAŁCENIA i ICH OCENA

Efekty kształcenia Sposób pomiaru

Wiedza

student zna podstawowe zagadnienia z wiedzy o kulturze oraz jej animacji ocena: dyskusja na zajęciach, referaty, sprawdziany ustne lub pisemne

student orientuje się w specyfice pracy wybranych lokalnych instytucji animacji kultury ocena: dyskusja na zajęciach

student zna podstawowe zasady i regulacje prawne z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego ocena: aktywność na zajęciach

Umiejętności

student potrafi planować i realizować działania animacyjne, wspierając samodzielność ich uczestników. ocena: projekt indywidualny, aktywność na zajęciach

student potrafi nawiązywać kontakt i podejmować działania z lokalnymi instytucjami animacji kultury ocena: aktywność na zajęciach

Kompetencje społeczne

student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat sztuki, zjawisk kultury, ich roli i znaczenia w życiu społecznym, wykazując szacunek dla rozmówców oraz umiejętność przyjęcia krytyki ocena: aktywność na zajęciach

student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat organizacji, funkcjonowania oraz sposobu prowadzania działań przez instytucje animacji kultury ocena: aktywność na zajęciach

WYMAGANIA ZALICZENIOWE

1. Obecność i aktywność na zajęciach: dyskusja, referaty

2. Zaliczone kolokwium nt. wprowadzenia do teorii kultury i refleksji o animacji kultury

3. Zaliczone kolokwium nt. doświadczeń zespołów Jerzego Grotowskiego jako doświadczeń animacji kultury

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1 Rozpoznanie potrzeb i doświadczeń studentów. Wprowadzenie pojęć kultura i animacja kulturowa

2 Prawo autorskie. Ochrona własności intelektualnej.

Kultura jako porządek wyższej integracji a inne poziomy organizacji rzeczywistości.

3 Kultura jako wzór. Błąd etnocentryzmu jako niezbywalny element samoświadomości badacza i animatora kultury.

4 O sposobach posługiwania się ciałem. Całościowy fakt społeczny.

5 Ontologia kultury: jej autonomia i heteronomie

6 Istota i status wartości

7 Waluacja, doświadczanie i doświadczenie jako kategorie działania kultury. Kultura jako sposób życia podług wartości

8 Animacja kultury jako upodmiotowienie i uprawomocnienie wypartych wzorów kultury. Etos amatora – pozaużytecznościowy aspekt życia i działania w animacji kultury

9 Podsumowanie teoretycznej części zajęć

10 Jerzy Grotowski jako pre-animator. Droga od teatru do klasztoru sztuki performatywnej. Sztuka jako droga

11 Jerzy Grotowski jako pre-animator. Teatr przedstawień – pole i istota performensu. Proces indywidualny i zespołowy

12 Jerzy Grotowski jako pre-animator. Kultura czynna – otwarty proces twórczy

13 Jerzy Grotowski jako pre-animator. Teatr Źródeł - otwieranie percepcji i źródeł energii w procesie performatywnym

14 Jerzy Grotowski jako pre-animator. Sztuka jako wehikuł – wertykalny wymiar sztuki, jego sens i praktyczne oblicze

15 Podsumowanie i zaliczanie

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

1. Godlewski Grzegorz, Kurz Iwona, Mencwel Andrzej, Wojtowski Michał (red.) 2002. Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość. Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW. [źródło: pliki w MS Teams - pdf]

2. Benedict Ruth 1966. Wzory kultury. Warszawa: PWN. [źródło: przesłane skany]

3. Mauss Marcel 1973. Sposoby posługiwania się ciałem. W: Marcel Mauss. Socjologia i antropologia. Warszawa: PWN, s. 533-573. [źródło: przesłane skany]

4. Pietraszko Stanisław 2012. Kultura. Studia teoretyczne i metodologiczne. Wrocław: Instytut Kulturoznawstwa, Polskie Tow. Kulturoznawcze. [źródło: pliki umieszczone w MS Teams – skany]

5. Wolska Dorota 2012. Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej. Kraków: Universitas. [źródło: pliki w MS Teams - pdf]

6. Czyżewski Krzysztof 1991. Etos amatora. W: „Scena” 2004 nr 4-5 za: „i. Miesięcznik Trochę Inny” 1991 nr 4. [źródło: pliki w MS Teams - Word]

7. Kurz Iwona (red.) 2008. Lokalnie: Animacja kultury / Community arts. Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW. [źródło: pliki w MS Teams skany]

8. Grotowski Jerzy 1965. Aktor ogołocony. W: Teatr nr 17, s 8-10. [źródło: pliki w MS Teams skany]

9. Grotowski Jerzy 1969. Teatr a rytuał. W: Dialog nr 8 (160), s 64-74. [źródło: pliki w MS Teams: skany]

10. Grotowski Jerzy 1975. Święto. W: Instytut Laboratorium. Teksty, Wrocław. [źródło: pliki w MS Teams skany]

11. Grotowski Jerzy 1979. Wędrowanie za Teatrem źródeł. Oprac. Leszek Kolankiewicz, Dialog nr 11, s. 94 - 103. [źródło: pliki w MS Teams - Word]

12. Grotowski Jerzy 1990. Performer. W: Grotowski Jerzy. Teksty z lat 1965-1969. Wybór. Janusz Degler, Zbigniew Osiński (red.), Wrocław. [źródło: pliki w MS Teams - Word]

13. Grotowski Jerzy 2003. Od zespołu teatralnego do sztuki jako wehikułu. W: Thomas Richards, Pracując z Grotowskim nad działaniami fizycznymi, Kraków: Wyd. „Homini”, , s. 149-175. [źródło: pliki w MS Teams - Word]

14. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. [źródło: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19940240083]

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

15. Kurz Iwona (red.) 2008. Teraz! Animacja kultury / Culture animation NOW! Warszawa: Stowarzyszenie Katedra Kultury. [źródło: pliki w MS Teams - pdf]

16. Białek Marta 2005, DLA. Animacja kultury. Metody/działania/inspiracje. Warszawa: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”,. [źródło: pliki w MS Teams - pdf]

17. Kolankiewicz Leszek 1978. Na drodze do kultury czynnej. Wrocław: Instytut Aktora - Teatr Laboratorium. [źródło: pliki w MS Teams - pdf]

18. Kolankiewicz Leszek 2002. Wielki mały wóz. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

19. Guszpit Ireneusz 2012. Dwa teatry – dwa światy. Opowieści. Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana.

20. Osiński Zbigniew 2003. Pamięć Reduty. Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

21. Bieńkowski Andrzej 2012. Ostatni wiejscy muzykanci. Warszawa: Muzyka Odnaleziona, MCKiS, NCK.

22. Lis-Turlejska Maria (red) 1991. Nowe zjawiska w psychoterapii. Warszawa: Santorski & Co.

23. Hellinger Bert 2006. Porządki miłości. Czyli być sobą i żyć swoim życiem. Warszawa: Czarna Owca.

24. Csikszentmihalyi Mihaly 1990. Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Warszawa: Studio Emka.

25. Stróżewski Władysław 2013. Logos, Wartość, miłość. Kraków: Wydawnictwo Znak.

26. pARTner (katalog) 1985.

27. Byszewski Janusz 1994. Tutaj jestem. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski.

28. Iyengar B. K. S. 1990. Joga, Warszawa: PWN.

29. Suzuki Shunryu 2010. Umysł zen, umysł początkującego. Jaworze: Wydawnictwo Elay

30. Kwong Jakusho 2016. Bez Początku. Bez Końca. Intymne Serce Zen. Kielce: Charaktery.

31. Eliade Mircea 2007. Historia wierzeń i idei religijnych. T. 1, 2, 3. Warszawa: Pax.

32. Kopczyńska Małgorzata 1993. Animacja społeczno – kulturalna. Warszawa: Centrum Animacji Kulturalnej.

33. Kultura, http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/pl/FTU_4.17.4.pdf

34. Wersja skonsolidowana traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:115:0047:0199:pl:PDF, Artykuł 167.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Lektury, wykład i dyskusja. Praca grupowa w zakresie opracowywania i prezentacji wybranych zagadnień.

Zajęcia odbywają się grupami zgodnie z planem we wtorki 11:40-13:10 (EPM) i 13:30-15:00 (EPR - dopuszczalna jest wymienność na zajęciach grup) przez platformę MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac824e923898c44f0ac395463d7cf329a%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ef15b1c-b7a6-4aaf-af9a-eaef90fa4a77&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI / ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 50

Przygotowanie się do egzaminu -

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, projektu autorskiego 10

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)