Animacja i promocja kultury I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-3S-AK1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Animacja i promocja kultury I |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna podstawowe zagadnienia z wiedzy o kulturze oraz jej animacji. 2. Student orientuje się w specyfice pracy wybranych lokalnych instytucji animacji kultury. 3. Student zna podstawowe zasady i regulacje prawne z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego. Umiejętności: 1. Student potrafi planować i realizować działania animacyjne, wspierając samodzielność ich uczestników. 2. Student potrafi nawiązywać kontakt i podejmować działania z lokalnymi instytucjami animacji kultury. Kompetencje: 1. Student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat sztuki, zjawisk kultury, ich roli i znaczenia w życiu społecznym, wykazując szacunek dla rozmówców oraz umiejętność przyjęcia krytyki. 2. Student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat organizacji, funkcjonowania oraz sposobu prowadzania działań przez instytucje animacji kultury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Przemysław Radwański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA i ICH OCENA Efekty kształcenia Sposób pomiaru Wiedza student zna podstawowe zagadnienia z wiedzy o kulturze oraz jej animacji ocena: dyskusja na zajęciach, referaty, sprawdziany ustne lub pisemne student orientuje się w specyfice pracy wybranych lokalnych instytucji animacji kultury ocena: dyskusja na zajęciach student zna podstawowe zasady i regulacje prawne z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego ocena: aktywność na zajęciach Umiejętności student potrafi planować i realizować działania animacyjne, wspierając samodzielność ich uczestników. ocena: projekt indywidualny, aktywność na zajęciach student potrafi nawiązywać kontakt i podejmować działania z lokalnymi instytucjami animacji kultury ocena: aktywność na zajęciach Kompetencje społeczne student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat sztuki, zjawisk kultury, ich roli i znaczenia w życiu społecznym, wykazując szacunek dla rozmówców oraz umiejętność przyjęcia krytyki ocena: aktywność na zajęciach student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję na temat organizacji, funkcjonowania oraz sposobu prowadzania działań przez instytucje animacji kultury ocena: aktywność na zajęciach WYMAGANIA ZALICZENIOWE 1. Obecność i aktywność na zajęciach: dyskusja, referaty 2. Zaliczone kolokwium nt. wprowadzenia do teorii kultury i refleksji o animacji kultury 3. Zaliczone kolokwium nt. doświadczeń zespołów Jerzego Grotowskiego jako doświadczeń animacji kultury |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1 Rozpoznanie potrzeb i doświadczeń studentów. Wprowadzenie pojęć kultura i animacja kulturowa 2 Prawo autorskie. Ochrona własności intelektualnej. Kultura jako porządek wyższej integracji a inne poziomy organizacji rzeczywistości. 3 Kultura jako wzór. Błąd etnocentryzmu jako niezbywalny element samoświadomości badacza i animatora kultury. 4 O sposobach posługiwania się ciałem. Całościowy fakt społeczny. 5 Ontologia kultury: jej autonomia i heteronomie 6 Istota i status wartości 7 Waluacja, doświadczanie i doświadczenie jako kategorie działania kultury. Kultura jako sposób życia podług wartości 8 Animacja kultury jako upodmiotowienie i uprawomocnienie wypartych wzorów kultury. Etos amatora – pozaużytecznościowy aspekt życia i działania w animacji kultury 9 Podsumowanie teoretycznej części zajęć 10 Jerzy Grotowski jako pre-animator. Droga od teatru do klasztoru sztuki performatywnej. Sztuka jako droga 11 Jerzy Grotowski jako pre-animator. Teatr przedstawień – pole i istota performensu. Proces indywidualny i zespołowy 12 Jerzy Grotowski jako pre-animator. Kultura czynna – otwarty proces twórczy 13 Jerzy Grotowski jako pre-animator. Teatr Źródeł - otwieranie percepcji i źródeł energii w procesie performatywnym 14 Jerzy Grotowski jako pre-animator. Sztuka jako wehikuł – wertykalny wymiar sztuki, jego sens i praktyczne oblicze 15 Podsumowanie i zaliczanie |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA 1. Godlewski Grzegorz, Kurz Iwona, Mencwel Andrzej, Wojtowski Michał (red.) 2002. Animacja Kultury. Doświadczenie i przyszłość. Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW. [źródło: pliki w MS Teams - pdf] 2. Benedict Ruth 1966. Wzory kultury. Warszawa: PWN. [źródło: przesłane skany] 3. Mauss Marcel 1973. Sposoby posługiwania się ciałem. W: Marcel Mauss. Socjologia i antropologia. Warszawa: PWN, s. 533-573. [źródło: przesłane skany] 4. Pietraszko Stanisław 2012. Kultura. Studia teoretyczne i metodologiczne. Wrocław: Instytut Kulturoznawstwa, Polskie Tow. Kulturoznawcze. [źródło: pliki umieszczone w MS Teams – skany] 5. Wolska Dorota 2012. Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej. Kraków: Universitas. [źródło: pliki w MS Teams - pdf] 6. Czyżewski Krzysztof 1991. Etos amatora. W: „Scena” 2004 nr 4-5 za: „i. Miesięcznik Trochę Inny” 1991 nr 4. [źródło: pliki w MS Teams - Word] 7. Kurz Iwona (red.) 2008. Lokalnie: Animacja kultury / Community arts. Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW. [źródło: pliki w MS Teams skany] 8. Grotowski Jerzy 1965. Aktor ogołocony. W: Teatr nr 17, s 8-10. [źródło: pliki w MS Teams skany] 9. Grotowski Jerzy 1969. Teatr a rytuał. W: Dialog nr 8 (160), s 64-74. [źródło: pliki w MS Teams: skany] 10. Grotowski Jerzy 1975. Święto. W: Instytut Laboratorium. Teksty, Wrocław. [źródło: pliki w MS Teams skany] 11. Grotowski Jerzy 1979. Wędrowanie za Teatrem źródeł. Oprac. Leszek Kolankiewicz, Dialog nr 11, s. 94 - 103. [źródło: pliki w MS Teams - Word] 12. Grotowski Jerzy 1990. Performer. W: Grotowski Jerzy. Teksty z lat 1965-1969. Wybór. Janusz Degler, Zbigniew Osiński (red.), Wrocław. [źródło: pliki w MS Teams - Word] 13. Grotowski Jerzy 2003. Od zespołu teatralnego do sztuki jako wehikułu. W: Thomas Richards, Pracując z Grotowskim nad działaniami fizycznymi, Kraków: Wyd. „Homini”, , s. 149-175. [źródło: pliki w MS Teams - Word] 14. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. [źródło: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19940240083] LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 15. Kurz Iwona (red.) 2008. Teraz! Animacja kultury / Culture animation NOW! Warszawa: Stowarzyszenie Katedra Kultury. [źródło: pliki w MS Teams - pdf] 16. Białek Marta 2005, DLA. Animacja kultury. Metody/działania/inspiracje. Warszawa: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”,. [źródło: pliki w MS Teams - pdf] 17. Kolankiewicz Leszek 1978. Na drodze do kultury czynnej. Wrocław: Instytut Aktora - Teatr Laboratorium. [źródło: pliki w MS Teams - pdf] 18. Kolankiewicz Leszek 2002. Wielki mały wóz. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria. 19. Guszpit Ireneusz 2012. Dwa teatry – dwa światy. Opowieści. Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana. 20. Osiński Zbigniew 2003. Pamięć Reduty. Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria. 21. Bieńkowski Andrzej 2012. Ostatni wiejscy muzykanci. Warszawa: Muzyka Odnaleziona, MCKiS, NCK. 22. Lis-Turlejska Maria (red) 1991. Nowe zjawiska w psychoterapii. Warszawa: Santorski & Co. 23. Hellinger Bert 2006. Porządki miłości. Czyli być sobą i żyć swoim życiem. Warszawa: Czarna Owca. 24. Csikszentmihalyi Mihaly 1990. Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Warszawa: Studio Emka. 25. Stróżewski Władysław 2013. Logos, Wartość, miłość. Kraków: Wydawnictwo Znak. 26. pARTner (katalog) 1985. 27. Byszewski Janusz 1994. Tutaj jestem. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski. 28. Iyengar B. K. S. 1990. Joga, Warszawa: PWN. 29. Suzuki Shunryu 2010. Umysł zen, umysł początkującego. Jaworze: Wydawnictwo Elay 30. Kwong Jakusho 2016. Bez Początku. Bez Końca. Intymne Serce Zen. Kielce: Charaktery. 31. Eliade Mircea 2007. Historia wierzeń i idei religijnych. T. 1, 2, 3. Warszawa: Pax. 32. Kopczyńska Małgorzata 1993. Animacja społeczno – kulturalna. Warszawa: Centrum Animacji Kulturalnej. 33. Kultura, http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/pl/FTU_4.17.4.pdf 34. Wersja skonsolidowana traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:115:0047:0199:pl:PDF, Artykuł 167. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Lektury, wykład i dyskusja. Praca grupowa w zakresie opracowywania i prezentacji wybranych zagadnień. Zajęcia odbywają się grupami zgodnie z planem we wtorki 11:40-13:10 (EPM) i 13:30-15:00 (EPR - dopuszczalna jest wymienność na zajęciach grup) przez platformę MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac824e923898c44f0ac395463d7cf329a%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ef15b1c-b7a6-4aaf-af9a-eaef90fa4a77&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI / ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 50 Przygotowanie się do egzaminu - Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, projektu autorskiego 10 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.