Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Alternatywne i wspomagające formy komunikacji (AAC)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-AWK1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Alternatywne i wspomagające formy komunikacji (AAC)
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W01, PC1_KK_W08

Potrafi scharakteryzować i wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z komunikacją alternatywną i wspomagającą

PC1_KK_W08, PC1_KS_W01

Potrafi scharakteryzować główne metody i formy komunikacji alternatywnej i wspomagającej i sposoby ich wprowadzania

PC1_KK_U02, PC1_KS_U01

Trafnie analizuje i interpretuje zachowania osób niemówiących

PC1_KS_U01, PC1_KS_U02

Potrafi opisać i uzasadnić sposób prowadzenia zajęć z użytkownikami AAC oraz dobór pomocy komunikacyjnych

PC1_KK_K03

Jest wrażliwy na potrzeby osób niemówiących

PC1_KK_K01

Ma świadomość konieczności stałego zdobywania i poszerzania wiedzy dotyczącej wprowadzania i stosowania różnych form komunikacji alternatywnej i wspomagającej

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę: dotychczasowa obecność na wykładach (20%), wykonanie pomocy AAC (40%) dla dziecka, test końcowy (40%).

W związku z pracą zdalną zmianie ulega forma zaliczenia przedmiotu

Obecność na wykładach, które już się odbyły 20%

Przesłanie filmiku na WhatsApp z zadanym zadaniem - 25%

Prezentacja w grupie+dyskusja przez WhatsApp w grupie, która przygotowała temat - 55%

Spotkanie on-line w małych grupach w terminach umówionych sms.

Pełny opis:

Kontakt z prowadzącym: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

Tel., WhatsApp: 502308597

Treści programowe:

1. Język jako system znaków.

2. Wspomagające i alternatywne formy komunikacji - ustalenia terminologiczne.

3. Systemy komunikacji alternatywnej (Bliss, Makaton)

4. PJM i SJM, fonogesty.

6. PCS, piktogramy.

7. Systemy wspomagane elektronicznie.

8. Alfabet Brailla i Lorma.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Błeszyński J. (red.) 2006 lub 2008 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Impuls. Kraków.

2. Kwasiborska J. 2009 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) - przegląd dostępnych badań. W: Porayski-Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii. Dom Wydawniczy Elipsa - Warszawa.

Literatura uzupełniająca

1. Baczała D., Błeszyński J. (red.) 2014 - Komunikacja w logopedii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń.

2. Błeszyński J. 2018 - Komunikacja-mowa-język osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Toruń: Adam Marszałek.

3. www.mówik.pl

4. www.makaton.pl

5. www.pcs.pl

6. www.fonogesty.org

7. http://poradnik-logopedyczny.pl/komunikacja-alternatywna/komunikacja-alternatywna/255/picture-comunication.html

8. www.makaton.pl

9. http://www.piktogramy.com.pl/piktogramy/

! materiał do opracowania - przekazano skany (biblioteka ASP)

J. Błeszyński – Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Impuls.2012 - wybrane rozdziały do lektury do 29.03.2020

Film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=nTHYuPaSMRo

Film na temat PJM - https://www.youtube.com/watch?v=j8DGat29Y5M

Uwagi:

Z powodu epidemii przedmiot od

12.03 realizowany jest w trybie on-line, przekazano studentom materiały do pracy zdalnej.

20.03 - kontakt on-line - WhatsApp, omówienie nagranych filmików

27.03 - przesłanie prezentacji PCS, Pictogramy, analiza treści poszczególnych prezentacji - praca zdalna w małych grupach, spotkanie przy użyciu komunikatora WhatsApp

31.03 - 3 g. (spotkanie umówione na Teams - on-line zamiast jak w grafiku 3.04) - System Blissa, fonogesty, Mówik

03.04 - podsumowanie treści dotychczasowych wykładów, ocena końcowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska, Aleksandra Karwowska
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę: aktywna obecność na wykładzie - konwersatorium (50%),

wykonanie pomocy AAC dla dziecka - omówienie z prowadzacym (50%)

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Język jako system znaków.

2. Wspomagające i alternatywne formy komunikacji - ustalenia terminologiczne.

3. Systemy komunikacji alternatywnej (Bliss, Makaton)

4. PJM i SJM, fonogesty.

6. PCS, piktogramy.

7. Systemy wspomagane elektronicznie.

8. Alfabet Brailla i Lorma.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Błeszyński J. (red.) 2006 lub 2008 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Impuls. Kraków.

2. Kwasiborska J. 2009 - Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) - przegląd dostępnych badań. W: Porayski-Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii. Dom Wydawniczy Elipsa - Warszawa.

Literatura uzupełniająca

1. Baczała D., Błeszyński J. (red.) 2014 - Komunikacja w logopedii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń.

2. Błeszyński J. 2018 - Komunikacja-mowa-język osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Toruń: Adam Marszałek.

3. www.mówik.pl

4. www.makaton.pl

5. www.pcs.pl

6. www.fonogesty.org

7. http://poradnik-logopedyczny.pl/komunikacja-alternatywna/komunikacja-alternatywna/255/picture-comunication.html

8. www.makaton.pl

9. http://www.piktogramy.com.pl/piktogramy/

J. Błeszyński – Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Impuls.2012 - wybrane rozdziały do lektury do 29.03.2020

Film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=nTHYuPaSMRo

Film na temat PJM - https://www.youtube.com/watch?v=j8DGat29Y5M

Uwagi:

ECTS: 2 pkt.

Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams

Link do zespołu został przesłany mailowo - w systemie USOS

Kontakt z prowadzącym na platformie teams w godzinanch dyżurów,

mailowo: katarzynabienkowska@aps.edu.pl

lub telefonicznie za pośrednictwem starosty grupy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)